Gå til innhold

Batteris-størrelse?

Ranger emnet


Paskrede

Anbefalte innlegg

Hugs at det er dynamoen som gir strøm til anlegget når motoren er igang. Batteriet er for at du skal starte bilen.

So all strøm bilen, anlegget og batteriet trenger, kommer ifra dynamoen. Er vanligt at kablene ifra dynamo til jord/batteri er for tynne.

So det første du gjere er å oppgradere disse.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at det er dynamoen som gir strøm til anlegget når motoren er igang. Batteriet er for at du skal starte bilen.

So all strøm bilen, anlegget og batteriet trenger, kommer ifra dynamoen. Er vanligt at kablene ifra dynamo til jord/batteri er for tynne.

So det første du gjere er å oppgradere disse.

 

Ikke helt rett. Dynamoen lader konstant batteriet, men all strøm kommer fra batteriet.

 

Større/ekstra batteri vil hjelpe, men du kan risikere at du da må oppgradere dynamoen også. At kablene er "for tynne" har dog ikke noe å si med at batteriet lades ut fortere.

 

Et 60Ah batteri vil kunne levere 6A i 10 timer, ikke nødvendigvis 60A i 1 time slik mange tror.

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt rett. Dynamoen lader konstant batteriet, men all strøm kommer fra batteriet.

 

Større/ekstra batteri vil hjelpe, men du kan risikere at du da må oppgradere dynamoen også. At kablene er "for tynne" har dog ikke noe å si med at batteriet lades ut fortere.

 

Et 60Ah batteri vil kunne levere 6A i 10 timer, ikke nødvendigvis 60A i 1 time slik mange tror.

 

All strøm kommer ifra dynamoen. Spenningen er ca 14-14,4v. Er normalt for tynne kabler imellom dynamo og batteri når eit stort anlegg monteres i bilen. Da vil ein få eit spenningsfall imellom dynamo og batteri. Som fører til at lysa i bilen blinker i takt med bassen.

Hugs at batteriet har ein spenning på ca 12,68v fullada.

 

So det første ein gjere, er å oppgradere kablene imellom dynamo og batteri. (og jord)

 

Eit nytt og større batteri kan hjelpe, men viss du må bruke batteriet istedetfor dynamoen til å gi strøm til anlegget, blir batteriet for tomt! Og brukes batteriet har jo spenningen allerede gått ned ca 1,5v iforhold til det dynamoen gir

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok være slik at dynamoen forsyner bilen med strøm når motoren er i gang. Det er også viktig å ha et bra batteri som alltid er mest mulig fulladet slik at ikke dynamoen blir belastet med å bruke mye av tilgjenglig strøm til å lade batteriet.

 

Oppgraderingen av kabler mellom dynamo, batteri og karrosseri høres ut som et bra tips. Etter dette kan man også oppgradere strømkabler til spiller og forsterkere og oppgradere til en sterkere dynamo.

 

Men strømkretsen mellom dynamo og batteri fungerer også slik at når belastningen blir større enn det dynamoen kan levere så vil batteriet være med og tre støttende til.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med det er forsterkaren som bestemmer kor mykje straum det dreg.

 

Eg har ein DLS CA41 og ein DLS CA23 forsterkar.

 

Det folk seier om å skifte ledningar frå dynamo til batteri ser eg veeeeeldi svart på. Pussa av kontaktene for å sikre best muleg kontaktflate, men å få til noke meir ein den kan bli spennande...

 

Batteriet er et Varta 60 A batteri. Dynamoen skal greie frå 65-115 A, om dette har noken betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden får du 65-115A fra? En dynamo er ikke variabel, og leverer en bestemt ampère. Har du 60A batteri orginalt, så tipper jeg du har en 60 eller 80A dynamo, og når din DLS CA23 da har potensiale til å dra borti 60A alene, så skjønner jo de fleste at her må noe gjøres.

DLS CA23 trekker maks 60A

DLS CA41 trekker maks 60A

Bilens øvrige elektriske trekker kanskje 40A på det meste, så da er du oppe i 160A. Dette er da maks og det vil nok aldri trekke så mye på en gang, men du bør opp i minst 120A dynamo og et skikkelig batteri.

Det å legge opp en ekstra ledning fra dynamoen til batteriet, er noe alle som kan bruke en fastnøkkel klarer, og det er like lett med jordingen mellom batteri og karosseri/motor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All strøm kommer ifra dynamoen. Spenningen er ca 14-14,4v. Er normalt for tynne kabler imellom dynamo og batteri når eit stort anlegg monteres i bilen. Da vil ein få eit spenningsfall imellom dynamo og batteri. Som fører til at lysa i bilen blinker i takt med bassen.

Hugs at batteriet har ein spenning på ca 12,68v fullada.

 

So det første ein gjere, er å oppgradere kablene imellom dynamo og batteri. (og jord)

 

Eit nytt og større batteri kan hjelpe, men viss du må bruke batteriet istedetfor dynamoen til å gi strøm til anlegget, blir batteriet for tomt! Og brukes batteriet har jo spenningen allerede gått ned ca 1,5v iforhold til det dynamoen gir

 

Grunnen til at du får en spenning på rundt 14.4V er fordi det kreves høyere enn 12V for å lade opp batteriet. Det betyr ikke at strømmen kommer rett fra dynamo. Dynamoen klarer ikke levere noe særlig med strøm veldig raskt; noe som er mye av grunnen til at man i det hele tatt har batteri i bil.

 

Dessuten kan man ikke si at alle 12V batterier har en spenning på 12,68V. Det varierer litt fra celle til celle nøyaktig hvilken spenning de har.

 

Men tilbake til topic; Du bør absolutt oppgradere dynamoen din. :)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dynamoen står det 65 - 115 A trur eg(vart litt usikker no).

 

Det med trekking av ekstra ledning frå dynamo til batteri. Der kan eg berre trekke ein ekstra i ltilleg til den som er der frå før av, denne trengst ikkje å fjernast? Får ha meg unnskuldt om eg verkar veeldi dom. Men på dette er eg verkleg blank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dynamoen står det 65 - 115 A trur eg(vart litt usikker no).

 

Det med trekking av ekstra ledning frå dynamo til batteri. Der kan eg berre trekke ein ekstra i ltilleg til den som er der frå før av, denne trengst ikkje å fjernast? Får ha meg unnskuldt om eg verkar veeldi dom. Men på dette er eg verkleg blank...

 

Vel, er du usikker så spør heller en ekstra gang, det er derfor vi er her :)

Ja, du legger opp en ny ledning i tillegg til den som er der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var eg nettopp ut i garasjen og sjekka opp litt. Er usikker på kor stor dynamoen er, så viss noken får noko utifrå desse opplysningane hadde det vore fint:

 

130 Bosch 65-130 A

 

Er dette ein dynamo til 130 Ah? tenkte eg skulle legge ut bilde av den, men dette fekk eg ikkje til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at den leverer 130 ampere, amperetimer og ampere er to forskjellige ting. Amperetimer er hvor mange timer et batteri kan trekke en bestemt mengde strøm før det er tomt. For eksempel 200ah. Da kan den trekke 20 ampere i 10 timer for eksempel.

Endret av opelduude

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår