Shortcar Skrevet Mars 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2012 Hei. Holder på med siste innspurt på min løpsbil før årskontroll. Det jeg lurer på omhandler regnlyset som er påkrevd på bilen. Dette lyset skal på vått føre slås på med en bryter å blink (som ett blinklys) kontinuerlig, samtidig som det skal lyse konstant ved bremsing. Hadde vært helt suverent å brukt ett blinklysrele, men problemet er at bremselysbryteren jorder ved bremsing. med andre ord, når du bremser, da får bremselyset jord. (pluss+ er på kontinuerlig tilkoblet bremselyset, så det hele virker omtrent som oljelyset i dashbordet pr. dags dato) Blinklysreleet kutter/blinker pluss+ kretsen, og da ser ikke jeg noe måte å koble opp dette i paralell med bremselysbryteren slik at det har begge funksjoner om en annen. Er det noen som vet om ett rele tilsvarende ett blinklys rele, som istedenfor å kutte pluss+ kretsen, kutter minus- kretsen? Evt har en fiks ide på hvordan dette kan kobles? Har prøvd på blinklysreleet jeg har å koble det omvendt, da jeg mener at det er ett fett hvilken vei + & - kommer inn på likestrøm, men uten hell..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skybert Skrevet Mars 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2012 Slik jeg har Forstått det, skal dette lyset blinke som ett blinklys, og lyse konstant når du bremser? Vil det ikke funke å koble det slik da? (tegnet raskt i paint) [ATTACH]28652[/ATTACH] Siter Jeg er JÆVLIG maskin til å skru! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shortcar Skrevet Mars 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2012 Takker for svar :) Jo, det vil sikkert funke. var inne på samme tanken igår å bruke to relê. Kom frem til at jeg kobler opp ett blinkrele og ett vanlig rele. Kjører så minus krets på brytersiden av det vanlige releet istedenfor pluss. innslaget på releet kobler jeg pluss og minus som vanlig, men styrestrømmen kommer fra blinklysreleet, slik at hovedreleet slår inn og ut i takt med blinkreleet :) [ATTACH]28653[/ATTACH] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Husk at du må ha belastning på de fleste blinkrelèer for å få rett blinking. Hvis du har flere bremselys i kretsen kan du koble jordingen til deres pluss. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shortcar Skrevet Mars 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Hei. Ja du sier noe der. jeg får se om det virker når jeg kommer hjem fra jobb. jeg har bare ett bremselys (LED strip med 30 dioder) Blinklysreleet virket helt fint på led lyset da jeg prøvde med kun 1 krets uten bremselysbryter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2012 Da funker det nok ikke med mitt forslag til kobling, dioder blir for stor motstand for å gjøre det slik. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg