Gå til innhold

Drar dårlig av og til når motor blir varm!

Ranger emnet

Skybert

Anbefalte innlegg

Jeg har en UTV, og i det siste har den begynt av og til å gå ekstremt dårlig i perioder! I dag når jeg var og kjørte, var jeg nedi sikkert 5-10 km med full gass... og når den har en sånn "periode" der den går dårlig, og jeg slipper gassen, da går den ikke på tomgang.

Noen som har noen mistanker om hva det kan være?

Jeg er ganske avhengig av denne, da jeg ikke har billappen og kjører den på traktorlappen!

Endret av Skybert

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja egentlig, nå er ikke jeg helt sikker på hvordan disse motorene virker i forhold til vanlig dieselmotor på bil. Så lenge en dieselmotor får diesel, luft og har kompresjon så skal den gå. Prøv å skift filteret ditt først. Hjelper ikke det så må det nesten være noe med at den ikke får luft. Aner ikke hvordan dieselpumpe systemet er på disse. Regner med du har kjøpt den i Norge og at det finnes en forhandler for de? De har vel kanskje vært borti noe lignende.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mekanisk dieselpumpe, og deler til motoren får vi tak i ja. Det er nemlig nylig bytta topp og to stempel og stempel fjærer, da toppen sprakk og den varmeskjærte seg for en stund siden. Jeg får prøve å skifte filter.

Kan det eventuelt være dieselpumpa som trenger en overhaling?

Dysene ble foresten skifta når toppen ble skifta, så det kan vell ikke være dysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, hmm spørs jo hvor langt den har gått. Vet ikke om det finnes elektriske mengdereguleringsventiler på den, men siden den ikke går på tomgang så tyder det på at det er noe galt med mengden.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så er det eneste som er elektrisk på den motoren er glødepluggene.. hehe og "stoppfunskjonen" på dieselpumpa.

Men den går helt normalt på tomgang og helt fint når den er kald, jeg kan sikkert kjøre 5 km uten at den begynner å tulle seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stoppa den helt, jeg demonterte filteret da, og oppdaga at det filteret jeg hadde ikke passa likevell.

Det var et veldig rart filter må jeg si, jeg har aldri sett ett sånt før. Filteret har visst en slags dreneringsfunskjon for å skille fra vann og diesel. Jeg fant det på nettet: http://www.thedieselstore.com/template/productOutput.php?partNum=STA36682&VehNum=

Noen som vet en plass i Norge de selger slike?

Den forrige eieren hadde visst ødelagd den bunnproppen, så han hadde bare teipa igjen hullet der du skal tømme vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ulikt bil det der, slik at vann legger seg i bunn fordi det er tyngre enn diesel mener jeg å huske. Hvis det ikke er tett der så kan det komme inn luft i systemet og da vil den bli vond. Er ganske spesielt det der så er nok vanskelig og få tak i på kort varsel. Det som er minuset med å ha noe som ikke er så utbredt i Norge. Spørs nok kanskje om det er noe tull med dieselpumpa di, men er vanskelig å si uten å se på det selv. Det du kan gjøre er å åpne litt på muttrene siom sitter øverst på dysene og se om det kommer diesel der når du kjinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider