Gå til innhold

Hvilke kabler til kondensatoren?

Ranger emnet

Ducatie

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer enkelt og greit p� hvilke kabler og tverrsnitt eg trenger til min Stinger kondensator MPH 1,2F ! Og det helst uten � f� pes for � ha kj�pt kondensator, takk.

Str�m og jordkabel eg har til bass og forsterkeranlegget er p� feite 21mm.

Forsterkeren er en Infnity Kapa One med 800 RMS

Om noen skulle f�le seg ekstra keen p� � hjelpe til s� lurer eg ogs� p�

- Skal eg "ta sjangsen" p� � trekke str�mkabel fra kondensator til batteri i motorrom i lag med signalkablene, eller om eg absolutt m� maske veldig med � f� den i lag med den feite str�mkabelen, som er p� andre siden av bilen.

- Felles eller separat jordingspunkt p� kondensatoren og forsterkeren?

Denne guiden sier felles, mens andre kilder sier separert (bl.a ionstruksjonene som fulgte med)

http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a102

Eventuelt, har det mye � si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å legge disse helt fram, du kobler alt sammen i bagasjerommet. + og jord kan du fordele ved hjelp av koblingsblokker som du får kjøpt på bilstereobutikker. Du kobler bare alt parallellt, + på + og jord på jord. Evt. jorde kondensatoren separat, kanskje like lett det. Styrestrømmen må også kobles inn. Og før du kobler på siste kabelen på kondensatoren må den lades opp på en bestemt måte, framgangsmåte finnes på google.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjøpt deg en sak du ikke har bruk for, også vet du ikke engang hvordan den skal kobles til?? Siden den uansett bare blir til "pynt" så foreslår jeg at du fester to kabler i den som du bare skjuler under teppe eller noe sånt, gjør samme nytten det ;)

Eller les bruksanvisningen som (skal) følge med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoka85
Du har kjøpt deg en sak du ikke har bruk for, også vet du ikke engang hvordan den skal kobles til?? Siden den uansett bare blir til "pynt" så foreslår jeg at du fester to kabler i den som du bare skjuler under teppe eller noe sånt, gjør samme nytten det ;)

Eller les bruksanvisningen som (skal) følge med...

Det jeg da lurer på er hvorfor "alle" som bygger store bil stereo påbygg bruker kondensator, da man egentlig ikke trenger det som du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg da lurer på er hvorfor "alle" som bygger store bil stereo påbygg bruker kondensator, da man egentlig ikke trenger det som du sier

De gjør ikke det lenger, for nå er batteriene såpass bra, og forsterkerene har mye bedre strømforskyning så da er det ingen vits å ha en kondensator. Du som bare har en 800w forsterker, burde klare deg fint hvis du oppgraderer kablene mellom dynamo og batteri, og mellom batteri og karosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider