Gå til innhold

1987 Corolla 1,3DX Prosjekt.

Ranger emnet

Crime^^

Anbefalte innlegg

Heisann..

[ATTACH]28654[/ATTACH]

Blitt eier av en stortsett rustfri 87 Corolla DX 1,3.. og NÅ skal den få seg en sikkelig overhaling!! (les mer om dette på side 2) ;)

Motor,girkasse,ECU etc er bestilt komlett fra samme bil 4E-FN motor 1 generasjon. 141.000km garantert da servicehefte følger med!

Correct me if im wrong :-)

Og takk for alle svar :-)

post-57952-1380485394786_thumb.jpg

Endret av Crime^^

* 1997 Nissan Primera GT 2.0i 16v TwinCam

* 2007 Subaru G3X Justy 1.3 16v

X 2000 Audi A4 1.9TDI Quattro

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nokk hente ledningsnettet fra 1.6 literen også, så mye arbeid blir det altså, du kan jo vurdere å sette turbo, så kommer du ihvertfall over 110hk :)

Ledningsnett var jeg klar over jeg måtte har ja, men spørsmålet er om motor/girkasse/drivverk kan hentes fra f,eks E90 1,6i 16v ? uten "ekstreme" tilpasninger, da tenker jeg på om girkasse/motorfester etc passer overens?

Turbo på 1,3 SHOC motoren??? er dette gjort før? :o høres sinnsykt ut!

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er samme karosseri så skal det jo i Teorien passe rett over ja

Jepp! Er en fyr nede i malysia som trimmet samme motor som jeg har i mitshien 4g13 til 204hk (org. 75hk) Så alt er mulig om du har penger nokk til det :) Du kan jo selvfølgelig ikke blåse 2.0 bar inn, min motor tåler 0.8 bar, men er godt nokk til å få nokk ut

Etter som jeg forsto fra denne wikipedia siden så ser det ut til at 1.3 og 1.6 har to separate karosseri, men dette skal jeg ikke si for sikkert!

Endret av RizoR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 og E80 er jo ikke samme karosseri tror jeg, eller nå vet jeg ikke, derfor jeg spør. :)

Hehe, det hadde vært jævla kult egentlig, trenger LANGT fra 204hk i den der iallefall. men over 100gamp hadde gjort seg. :)

Men da evnt blir jobben satt til et serriøst firma en plass på annen lik motor så er gått langt mindre enn den som står org i bilen (293500km:P)

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke ordentlig, Ja de er fra to forskjellige årstider, så det passer nokk desverre ikke, ville gådd for en liten trimming! Men hvorfor skal du ha mere hester en det allerede er, trives kjempegodt med min 75hk lancer jeg :D

hehe, egentlig så går bilen godt nokk ja :) men, "drømmen" er og få bilen ombygget til GT/GTI etter hvert siden den er såpass rustfri som den er, og siden det bare er 5år(?!) igjen til den er veteran så er det er "gylden" mulighet til å bygge seg en heftig skjelden bil :)

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, egentlig så går bilen godt nokk ja :) men, "drømmen" er og få bilen ombygget til GT/GTI etter hvert siden den er såpass rustfri som den er, og siden det bare er 5år(?!) igjen til den er veteran så er det er "gylden" mulighet til å bygge seg en heftig skjelden bil :)

Bilen din har en 2E motor, derfor passer ikke en 4A motor nedi der uten modifikasjon.

Forskjellen på EE80/AE80 og EE90/AE90 er ganske stor karosseri messig.

Forskjellen på navnene er

EE80 = 1,3 (2E 12v Forgasser)

AE80 = 1,6/GTI (4A-GE 16v Bigport Tvis)

EE90 = 1,3 (2E 12v Forgasser også 2E-E som er samma motor men med Injection)

AE90/AE92 = 1,6 (16v XLI 4A-FE, GTI 4AGE 16v Bigport Tvis 125hp)

Toyota har både 1,3 og 1,6 motorer med Kompressor/Turbo.

1,3 Literen med turbo er fra Starlet GT og er 4E-FTE

1,6 Literen med Kompressor fra Corolla er 4A-GZE, denne finnes kun i japan, men har du corolla 1,6 er den bolt on.

Finnes også en sjelden 2E-TE motor som er bolt on i din corolla med turbo. Denne finnes i 86+ Starlet GT.

Motorene:

diag_Z9b2m.png

Dette er en EE80/AE80

1985-1986_Toyota_Corolla_%28AE80%29_S_sedan_02.jpg

Dette er en EE82/AE82 som du har

100_3487.jpg

Dette er en EE92/AE92 Som er etterkommeren etter din.

23042007136.jpg

Det du eventuelt kan gjøre er å få tak i en 2E-E fra 1,3 EE92 som er Injection, få noen til å dreie ned stemplene dine så de takler bedre trykk og kjør på med en sterk toppakning + mer bensin. Da skal det kunne gå greit :)

Det er hvertfall den billigste måten.

Om du har cash så kan du alltids få noen til å importere et frontcut fra starlet GT turbo og montere alt over. Eller bygge om til 4AGE motorfester.

Et par andre tips/linker også :

1,6L turbokits 4A-FE og 4A-GE

http://www.turbomotor.dk/contents/da/d59.html

Motorimport i danmark som har flere sjeldne Toyota Motorer og bra priser.

http://www.motorimport.dk/da/dept_1.html

Toyota Online Verksted Manual / Sprengtegninger

http://www.toyodiy.com/parts/q.html

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobinDrift, takk for all info! du har virkelig vært til hjelp! :)

2E-E motoren fra AE92 passer denne rett i min? også skriver du å få noen til å dreiened stemplene og sterkere toppakning samt mer bensin, er dette verdt det? evnt hva vil jeg få henta ut?

Ja, leste litt på nett angående Starlet GT, å må faktisk si at det frister å få tak i hele frontpartiet fra en slik en! :D

med tanke på valg av bil så skulle man tro at penger var et problem men det er det ikke, motoren som blir satt i bilen tilslutt SKAL overhales fullstendig på verksted, og modifikasjoner etc skal også utføres av verksted evnt den plassen jeg importerer motor etc fra.

Mener også jeg har lest en plass at motoren som står i min EE82/AE82 skal være mulig å turbo konvertere ?

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt forespørsel på 2 stk 2E-E motorer i Sverge. må da kjøre over grensen å hente motoren selv såklart for å spare penger ;) kjekt at bruttern har en Hiace :D

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt forespørsel på 2 stk 2E-E motorer i Sverge. må da kjøre over grensen å hente motoren selv såklart for å spare penger ;) kjekt at bruttern har en Hiace :D

Fattern har en 2E-E motor men uten delvis ledningsnett og litt småtteri men har motor, girkasse og alt fra hugget opp en AE92 1,3 Injection som kan gå får en pris mener han snakket om 1500,- står lagret i vedbod :). Dreie ned stemplene må du nesten uansett om du skal ha noe effekt ut av turbo ellers så risikerer du å få altfor høy kompressjon.

Den GTI'en i Østfold hvor står den da? er det AE92 mod eller AE82?

Endret av RobinDrift

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har en 2E-E motor men uten delvis ledningsnett og litt småtteri men har motor, girkasse og alt fra hugget opp en AE92 1,3 Injection som kan gå får en pris mener han snakket om 1500,- står lagret i vedbod :). Dreie ned stemplene må du nesten uansett om du skal ha noe effekt ut av turbo ellers så risikerer du å få altfor høy kompressjon.

Den GTI'en i Østfold hvor står den da? er det AE92 mod eller AE82?

Er interessert i den motoren om den ikke er rulla alt for langt :) har han hjernen også eller? Ledningsnettet skal neppe være noe problem å få tak i! er motorene som forsvinner raskest fra huggern :) Som sagt tidligere i en post lengre opp så er det Verksted som skal få ta seg av overhaling etc! finnes garantert et firma som kan turbokonventere en 1.3i 12v uten at det koster en formue :)

var en AE82. GTI`n i Østfold var dessverre solgt, annonsen ligger enda på autodb tho..

X 1997 Vw Passat 1.9TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider