Gå til innhold

Elektrisk problem Opel astra F

Ranger emnet

Vidar131

Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt bil min inne på rep hvor det blant annet har blitt byttet register reim.

Men nå er jeg plaget med ei uling ifra dynamoen når bilen står og går på tom gang.

Batteri lyset som bruket å lyse når jeg slo på tenninga før ser jeg ikke noe til nå i det hele tatt, men må høyt turtall eller normal kjøring så begynner airbag lyset og blinke å styre, men vis jeg stopper opp og slipper gassen og lar den gå litt på tomgang så forsvinner det etter hvert.

Men vis jeg forsetter å kjører så kommer motorlyset på etterhvert.

Har testet ladingen på batteriet og den ligger på litt under 13 volt på tomgang og ca 14.4 ved 2000 rpm.

Men det som er litt merkelig er at jeg kan se at lysende mister noe av styrken sin når jeg nettopp har vært ute å kjørt og lar den stå å gå på tomgang, og når jeg gir den litt turtall blir de sterkere. Men da kommer airbag lyset på igjen. Og har målt batteriet når jeg hadde dårlig lysstyrke å det var på litt under 13 volt.

Noen som vet hva alle disse tingen skyldes? Har en liten anelse om at det dynamoen som er på tur å fuske?

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noen nye funn i dag, kjørte en tur i postkassen og henta posten og da kom airbaglyset og motorlyset på, når jeg kom hjem å parkerte å lot bilen på tomgang forsvant lysene. Ga gass så lysene kom på igjen og målte batteriene, da var det nesten 17 volt på det.

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, overlading fra dynamoen. Er vel sikkert ikke mulig å skifte spenningsregulator på den uten å måtte skifte hele dynamoen. Du bør ikke bruke bilen noe særlig da det kan skade ledningsnettet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

På tomgang lader dynamoen ikke mer enn spenningen som er på batteriet fra før av (11.80V) men med litt turtall gir dynamoen ut rundt 14V.

Men batteriet blir ikke ladet? Kjørt 100 km med den etter jeg skifte dynamo og da stoppet bilen etter 60 km?

Mulig batteriet er ferdig siden det fikk kjørt seg litt når spendingsregulatoren på den gamme dynamoen var gående, målte batteriet til å over 18V da. Så er batteriet er mest sannsynlig ferdig. Men det forklarer ikke hvorfor den plutselig stoppet helt opp. Trodde så lenge bilen går skal dynamoen gi strøm til alt i bilen og ikke batteriet?

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet ditt er nok kokt ja så det kan du nok bytte ut. Du bør få målt spenningen rett ut i fra dynamoen og se om det er stort spenningsfall, kan jo hende ledningene har tatt litt skade når den ladet såpass.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet ditt er nok kokt ja så det kan du nok bytte ut. Du bør få målt spenningen rett ut i fra dynamoen og se om det er stort spenningsfall, kan jo hende ledningene har tatt litt skade når den ladet såpass.

Spenningsfall? Spenningen rett ut fra dynamoen er 14V ved turtall og 11.8v på tomgang.

Vid@r Kristi@nsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har målt rett på dynamoen ja, tenkte da på at det kunne være stort spenningsfall i ledningen mellom batteri og dynamo. Lader den ikke mer på tomgang så må det jo være noe galt med den nye dynamoen også. Er den ny eller kjøpt på høggern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider