Gå til innhold

BMW 318 e46, dunker mens man kjører...

Ranger emnet


Volvo XC 90

Anbefalte innlegg

-Byttet nylig bremsesko, bremskiver og bremseklosser... Dette gikk bra, og det gjorde prøveturen etter også!

Men dagen etter begynte den plutselig å dunke, aner ikke hva dette kan være. Fortere man kjører jo mer kommer lyden. Sikkert en helt enkel sak, men følte for å høre med dere. For nå trenger jeg bilen, men tør ikke å kjøre med den!

 

Håper noen kunne svart på dette!

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at en av bremseskoene har løsnet igjen, var bremseskjoldet rusta? Har skiftet bremseskjold på bmw-er pga dette og det er en kjent feil at det blir for stort hull der pinnen skal sitte så det løsner igjen. Har hatt samme problem på min egen bil også.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at en av bremseskoene har løsnet igjen, var bremseskjoldet rusta? Har skiftet bremseskjold på bmw-er pga dette og det er en kjent feil at det blir for stort hull der pinnen skal sitte så det løsner igjen. Har hatt samme problem på min egen bil også.

 

Ja, var ganske mye rust på skjoldet, men dro bare inn en skrue... Er det vanskelig å bytte bremseskjold?

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at en av bremseskoene har løsnet igjen, var bremseskjoldet rusta? Har skiftet bremseskjold på bmw-er pga dette og det er en kjent feil at det blir for stort hull der pinnen skal sitte så det løsner igjen. Har hatt samme problem på min egen bil også.

Er det vanskelig å bytte bremseskjold?

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, for og få av bremseskjoldet så må du helst ut med navet og da må du har nytt hjullager, å skifte hjullager bak på bmw er ikke enkelt, regner med det er noe spesialverktøy for å skifte hjullager der uten at du slipper å ta ned hele bakstillinga på den ene siden, men om du gjør dette i garasjen så blir det komplisert. Mulighet nummer 2 som jeg kanskje også vil tro de gjør på bmw verkstedet er så kappe i bremseskjoldet for og få det over navnet også sveise det etter at det er satt på, dette er en billigere løsning selv om det er litt oppe på jallamekk skalaen :P Før du begynner med dette så kan det jo holde med at du setter på en skive i hullet der slik at pinnen kan hvile på den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, for og få av bremseskjoldet så må du helst ut med navet og da må du har nytt hjullager, å skifte hjullager bak på bmw er ikke enkelt, regner med det er noe spesialverktøy for å skifte hjullager der uten at du slipper å ta ned hele bakstillinga på den ene siden, men om du gjør dette i garasjen så blir det komplisert. Mulighet nummer 2 som jeg kanskje også vil tro de gjør på bmw verkstedet er så kappe i bremseskjoldet for og få det over navnet også sveise det etter at det er satt på, dette er en billigere løsning selv om det er litt oppe på jallamekk skalaen :P Før du begynner med dette så kan det jo holde med at du setter på en skive i hullet der slik at pinnen kan hvile på den.

 

Tenker jeg går for skrue løsningen jeg :P

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, for og få av bremseskjoldet så må du helst ut med navet og da må du har nytt hjullager, å skifte hjullager bak på bmw er ikke enkelt, regner med det er noe spesialverktøy for å skifte hjullager der uten at du slipper å ta ned hele bakstillinga på den ene siden, men om du gjør dette i garasjen så blir det komplisert. Mulighet nummer 2 som jeg kanskje også vil tro de gjør på bmw verkstedet er så kappe i bremseskjoldet for og få det over navnet også sveise det etter at det er satt på, dette er en billigere løsning selv om det er litt oppe på jallamekk skalaen :P Før du begynner med dette så kan det jo holde med at du setter på en skive i hullet der slik at pinnen kan hvile på den.

 

-Skrudde litt bil i dag, skrudde av skiven på begge sider... Ingen av bremseskoene hadde hoppet av, så strammet de istede. Så når jeg strammet litt for hardt gikk ikke skiven på, så måtte løsne den litt igjen. Så når jeg fikk på skivene, dunket den ikke lenger! Men jeg har ikke håndbrekk..? Og det er nokså tungt å dra opp inne i bilen også, og når jeg strammer bremseskoene manuelt går ikke skiven på lenger... Men jeg vet ikke om det har noe med de skurkene jeg har festet på bremseskoene jeg?

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skru fast bremseskoene da, disse skal jo gå fritt når de sitter fast så får de jo ikke gått ut til bremseflata på skiva :lol:

Det skal være monteringssett der som gjør at bremsebåndene kan bevege seg og du får ikke på skiva når justeringa ikke står på null. Du må justere etter at du har hatt på skiva gjennom et av hullene til hjulboltene ;)

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skru fast bremseskoene da, disse skal jo gå fritt når de sitter fast så får de jo ikke gått ut til bremseflata på skiva :lol:

Det skal være monteringssett der som gjør at bremsebåndene kan bevege seg og du får ikke på skiva når justeringa ikke står på null. Du må justere etter at du har hatt på skiva gjennom et av hullene til hjulboltene ;)

 

Aha, så jeg skal stramme bremsebåndene når bremseskiven er på bilen?

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis ikke så kommer ikke båndene langt nok ut til skiva

 

Stemmer, det var det som var problem når jeg stramma ja. Men må man ha de fjærene til skruene? For som sagt har jo brenseskjoldet rustet i hjel, så må man da sette inn lange nok skruer dom passer til de fjærene?

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som er hele meninga med festemetoden at det skal kunne bevege på seg samtidig som det sitter fast. Er det så ille at du ikke får lagt på ei skive på baksiden du sporet på pinnen kan ligge på?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som er hele meninga med festemetoden at det skal kunne bevege på seg samtidig som det sitter fast. Er det så ille at du ikke får lagt på ei skive på baksiden du sporet på pinnen kan ligge på?

 

Skal få lagt ut noen bilder i løpet av dagen eller i mårra dagen...

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som er hele meninga med festemetoden at det skal kunne bevege på seg samtidig som det sitter fast. Er det så ille at du ikke får lagt på ei skive på baksiden du sporet på pinnen kan ligge på?

 

Nå har jo begge bremseskoene et originalt feste med fjær på per side da, da de to andre feste var altfor store hull til skruen med fjær... Så skruen hopper ut av sporet sitt, når man setter på bremseskiven... Pling sier det og dermed er skruen og fjæra på innsiden av bremseskiven :p

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår