Gå til innhold

Overhale automatkassa selv?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har overhalt automatkassa si selv? og evt. hvordan gikk dette?

Saken er at jeg i helgen byttet kassa mi etter at kassa mi takka for seg. men nå lurte jeg på om ikke jeg skulle gjøre et forsøk på og fikse den gamle kassa, som et prøve prosjekt selvfølgelig. jeg vet at dette kan være veldig komplisert, men om jeg tar det over tid, og får tak i den rette håndboka over kassa skulle jeg kanskje få det til.

Noen som har noen erfaringer?

- Dodge Grand Caravan 97 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 96 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager SE 98 V6 3.3L (Spiker/ Delebil)

- Chrysler Grand Voyager LE 99 V6 3.3L

- Dodge Durango 98, 5.9L Magnum SLT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke så veldig vanskelig om du tar masse bilder underveis så du vet hvordan det skal se ut, og passer på å legge alle deler du demonterer i riktig rekkefølge på benken.

Bånd osv. skal jo justeres inn riktig så de ikke svir seg med en gang, anbefaler å skaffe ei bok/manual på girkassa de, der står alt.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. første skritt er og få tak i verksted manualen på kassa uansett. posetivt og høre at det kan være mulig. så får vi se om ikke jeg bestiller meg et overhalings sett på kassa etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sette opp en tja, hva skal man kalle det........"Demonteringsliste", kan det vel kalles. Alt som plukkes ut skrives ned i tillegg til mye bilder, så følger jeg bare lista baklengs etterpå.. Forsåvidt grei jobb, men kan jo ta litt tid. Kassene som kom i 96 er mer avansert og litt mer knotete enn de forrige.

Lykke til!

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sette opp en tja, hva skal man kalle det........"Demonteringsliste", kan det vel kalles. Alt som plukkes ut skrives ned i tillegg til mye bilder, så følger jeg bare lista baklengs etterpå.. Forsåvidt grei jobb, men kan jo ta litt tid. Kassene som kom i 96 er mer avansert og litt mer knotete enn de forrige.

Lykke til!

Tid skal det ikke stå på. tar det hele som et prøve prosjekt. morro om jeg hadde fått det til ettersom jeg aldri har rotet inne i en automatkasse annet enn og bytte filter. skal i alle gjøre et tappert forsøk har jeg funnet ut, så får vi se hva resultatet blir.

ser forresten at du har noen av disse bilene. og da også både Chrysler og Dodge. jeg har hørt noen rykter om at Dodge kassene var forsteket bedre enn Chrysleren? har du hørt eller erfart noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid skal det ikke stå på. tar det hele som et prøve prosjekt. morro om jeg hadde fått det til ettersom jeg aldri har rotet inne i en automatkasse annet enn og bytte filter. skal i alle gjøre et tappert forsøk har jeg funnet ut, så får vi se hva resultatet blir.

ser forresten at du har noen av disse bilene. og da også både Chrysler og Dodge. jeg har hørt noen rykter om at Dodge kassene var forsteket bedre enn Chrysleren? har du hørt eller erfart noe om dette?

Det kommer helt sikkert til å gå bra. Hadde ikke peiling jeg heller før jeg begynte på min første.

Jada, har hatt mange Voyagere. Dodge, Chrysler Plymouth av alle karosseriene som er å få. Dodge'en jeg har nå er min 19. "Voyager". Er jo caravan men alt er jo så og si likt. Skal forresten se på en 2000 modell til helgen, som forhåpentligvis blir min 20. Hehe.

Jo, det stemmer. Dodge og Plymouth kassene er forsterket og kraftigere enn Chrysler sine. Det har ikke alltid vært sånn. Dodge og Plymouth har hatt samme girkasser som var nesten like dårlige som Chrysler sine, men dette var før 1996. Grunnen til at disse er litt forsterket er at de er beregnet på 3.8 liters motor som de stort sett ble levert med i USA. Da tenkte de at nå skal vi levere en ny type bil som skal ha en annen type girkasse enn de forrige. Så de lagde litt jobb ut av dette også, for de er helt klart bedre. Dodge'en har en tendens til å gire litt hardere, men det merkes ikke sånn forferdelig. MEN... Chrysler's girkasser er egentlig ikke sååå dårlige som folk skal ha det til. Problemet er det samme som på motorene. De har gått på feil olje. Kjøring med henger uten og koble ut O/D. Så koster det ikke mange kaloriene og gire bilen ned selv i bykjøring. Er jo inne i sentrum daglig hvor det er mye lave fartsgrenser, og har som regel bilen i 3. Eller L ved kø. Bilen går først i D når jeg nærmer meg 80 km. Jeg fyller Royal purple olje. husker for øyeblikket hva den heter for noe mer. Men den er tjukk som graut.

En annen ting på Dodge og Plymouth er at SE utgavene deres har den konsollen i taket med leselys, også har de lys i håndtakene i taket, samt utstigningslys i dørene. Og Air condition. Allt dette lys styret er bare å få på LE modellene til chrysler. Men har sett noen 2000 modeller som har disse lysene i dørene, så kan hende de gjorde noen endringer der.

Motoren i Dodge'en er litt kraftigere og er å foretrekke. Bruker ikke allt for mye på mila heller. Bilen går ganske bra, men man får en veldig avslappet kjørestil i en slik bil, så forbruket er moderat.

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for topp svar. flott med litt historikk inne i mellom alle boltene og olja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider