Gå til innhold

Opel Astra 2001 1.6i Fusker og kveler seg

Ranger emnet


astra2001

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en Astra 2001 1.6i Comfort. Plutselig en tur så stopper motoren på tomgang (i veikryss). Den starter igjen, men stopper opp straks jeg setter den på tomgang. Finner så ut at den lekker litt bensin ved bensinfilteret så skifter dette.

 

Første turen med nytt bensinfilter går bra og det er ingen problemer. Etter dette har det vært flere kjøreturer der bilen nykker/fusker ved normal kjøring og der motoren stopper på tomgang. Det er ikke veldig "kraftig nykking" og ikke hele tiden, men likevel tydelig nok til at det kjennes. Når jeg først kjenner det begynner å nykke vet jeg også at motoren kommer til å kvele seg dersom den blir satt på tomgang. De gangene bilen går greitt uten nykking kveler den seg heller ikke.

 

Enkelte turer merker jeg ingenting og ser forøvrig ingen sammenheng mellom de turene med problem og de uten. De gangene motoren stopper er det litt problemer å starte den igjen, men etter noen sekunder starter den greitt.

 

Da bilen hadde stått i ro et par mnd i vinter (før jeg kjøpte den) har jeg prøvd med kondensfjerner, men ikke forsøkt noe annet.

 

Tror vel egentlig ikke at problemet er knytt til bensinfilteret likevel.. ? Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennplugger, disse blir ofte avglemt i vedlikeholdet på en bil

Tomgangsregulator, kjent på opel at den trenger å skiftes ut

 

Å brukte kondensfjerner på en bil som har plastikktank og elektrisk innsprøytning er som regel bortkastet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Byttet pluggene i dag. Bilen gikk som en drøm i ca et kvarter og jeg trodde alt var i skjønneste orden :) Plutselig merker jeg det nykker littegrann og når jeg da setter clutchen i gulvet dør motoren ut... Bilen starer greitt igjen og jeg kjører den greitt hjem (uten å slippe motoren ned i turtall på tomgang). Hjemme i garasjen går motoren fint på tomgang igjen og stopper ikke selv om jeg "provoserer" den med "rusing" et par minutter. Virker som det er et problem som kommer og går.. Når den går på tomgang ellers går den veldig jevnt og fint på ca 1000 rpm og responderer rakst og greitt ved gasspådrag.

 

Tror du/dere at det da er tomgangsregulatoren, og går det an å sjekke om det er den på noen måte, uten å skifte den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tomgangsregulator du har avhenger av motor og årstall. Virker som det er for treig reaksjon på tomgangsregulatoren slik at den ikke rekker å reagere når du tar inn clutchen. Beste hadde vært også og fått lest ut feilkoder, det er ikke dyre saken og er greit å gjøre i stedet for å skifte ut masse unødvendige deler for og håpe på at det blir bedre.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av dette kontrolleres av ECU'en ut fra hvilken informasjon som kommer fra de forskjellige sensorene. Du kan jo få sjekket feilkoder via OBDII scanner. Hvis du kjenner noen som har en slik scanner så ligger kontakten for denne i midtkonsollen mellom setene... bak gear-spaken. Sjekk de ledningene til alle de sensorene som nevnt i bildet nedenfor. Kan jo være dårlig kontakt.

 

[ATTACH]28833[/ATTACH]

 

Fant også dette punktet som kan være verdt å se på.

 

[ATTACH]28832[/ATTACH]

post-69077-13804853993532_thumb.jpg

post-69077-13804853993625_thumb.jpg

Nissan King Cab NP300 D22 - 2011

Chevrolet Blazer S10 - 1994

Oldsmobile Custom Cruiser - 1985

Opel Astra G - 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår