Gå til innhold

Bruktbilkjøp - vegen til ny bil

Ranger emnet

Passat eiger

Anbefalte innlegg

Det er kjede på alle mondeo mk3. Anbefaler kjøp av forhandler ja, da står du litt sterkere hvis noe skjer. Og som ThomasEK sier, jeg anbefaler mondeo på det sterkeste :thumb Best med bensin hvis du kjører mye småkjøring, de blir fortere varme og tåler småkjøring bedre etter min erfaring ihvertfall. Jeg har en 1,8 bensin som ikke bruker noe særlig olje, ikke mer enn det skal være.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i serviceheftet. Det forteller mye om hvor godt bilen er tatt vare på. Ellers er det det samme som alle bruktbiler. Hjuloppheng og bremser. Sjekk ellers at alt el fungerer, og da spes varmeseter.

GHIA er liksom luksusutgaven med treimitasjon i interiøret og div, mens Titanium er mer sporty med aludekor. Så har du GHIA-X og Titanium-X som er helt toppmodellene. Utstyret varierer også litt med årsmodellene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lite småkjøring er nok diesel tingen for dere da. Titanium har vel mere sportslige pyntedetaljer såvidt jeg har forstått, utstyrsnivået er jevnt over bra og ganske likt på ghia og titanium.

Jeg ville sett etter rust i bunn av dører og bakluke, sjekk at gulvteppet er tørt overalt (noen har dårlige dørpakninger eller dårlig pakning rundt pollenfilter), sjekk at bremseskivene bak er jevnt slitt uten rust(gjelder alle biler med skiver bak forøvrig), sjekk at åpnehendelen på bakluka virker(fra utsida, denne er elektrisk og kan fuske), sjekk hvis mulig at varmetrådene i frontruta virker i hele ruta. Ellers se/kjenn etter slark og dunking ved prøvetur, spesielt når du går på/av gassen, og slark/ulyder ved kjøring på hullete grusvei. Mange av disse punktene er generelle uansett bil, og noen er spesielle svakheter på mondeo.

Disse bilene har rustgaranti i 12(?) år, men for at den skal gjelde må bilen ha hatt lakkontroll på ford-verksted hvert år siden ny.

Bilene er ikke problemfrie, men det er ingen andre biler heller. Mondeo er absolutt noe av det lureste man kan kjøpe i denne prisklassen, og man får mye for pengene. Delene er også relativt billige. Kjøp en som har gått minst mulig, og ihvertfall nyere enn 04. Det er mange mondeoer til salgs, derfor er det store sjanser for å gjøre et kupp. Lykke til med biljakta :)

Edit: mondeo var visst litt før meg.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes, de er som regel "gubbekjørt" og overholdt alle servicer, kjørt pent med og god kvalitet! de går også langt og har forholdsvis lite

problemer hvis servicer blir fulgt,(registerkjede-ikke reim stort sett) ellers er alt tysk kvalitet( Audi,Opel,Volkswagen,BMW) så fremt servicer er fulgt og den er blitt kjørt pent, sjekk eiere og servicebok!

Toyota, Mazda og kjente japanske merker pleier også å være slitesterke pålitelige biler! Ford Mondeo har jeg dårlig erfaring med men de er meget populære alikevel og blir solgt mye, derfor også mange på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Bilen er fin å kjøre, har en 06 titanium x selv og er fornøyd med kjøreegenskapene på bilen. Sjekk dog grundig etter rust og slikt i dørene, da det er en svakhet på disse. Uansett hva Ford sier så er det en svakhet på de siste utgavene av denne typen også. Min har nå ruslet 1680000 km og det er ikke noen store problemer med denne, skal få byttet en bærearm bak, men det er egentlig greit etter såpass mange km. ellers er alt av servicer overholdt og bilen er grei. Eneste jeg kan si om denne biltypen er "sjekk for rust" da de ruster i dørene, lakken kan flasse på kanaler osv.....er dette ok, så vil jeg påstå det er en god bil...selv kommer jeg ikke til å kjøpe Ford igjen og da hovedsakelig pga servicen på merkeverksted hvor jeg bor, men kan jo være bedre hos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er fin å kjøre, har en 06 titanium x selv og er fornøyd med kjøreegenskapene på bilen. Sjekk dog grundig etter rust og slikt i dørene, da det er en svakhet på disse. Uansett hva Ford sier så er det en svakhet på de siste utgavene av denne typen også. Min har nå ruslet 1680000 km og det er ikke noen store problemer med denne, skal få byttet en bærearm bak, men det er egentlig greit etter såpass mange km. ellers er alt av servicer overholdt og bilen er grei. Eneste jeg kan si om denne biltypen er "sjekk for rust" da de ruster i dørene, lakken kan flasse på kanaler osv.....er dette ok, så vil jeg påstå det er en god bil...selv kommer jeg ikke til å kjøpe Ford igjen og da hovedsakelig pga servicen på merkeverksted hvor jeg bor, men kan jo være bedre hos deg :)

1 680 000km? Har den gått så langt? :O

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider