Gå til innhold

CD/Radio anlegg og lys fungerer ikke

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Dårlig bilde, litt mørkt, men de blå sirklene viser hvor klipsene er festet, de røde viser skruene til radioen.

_DSC7521-1.jpg

 

For å målespenningen bruker du ett vanlig voltmeter (multimeter ol.), hvis du ikke har el-skjema så kan jeg finne hvilke kabler du skal måle på.

 

Jeg ville forresten sjekket sikring nr.5 i sikringsskapet på førersiden, mål den om du er usikker eller bytt den. Sikringer kan se hele ut selv om de ikke er det, så alltid lurt å dobbelt sjekke. Det er ingen umulighet at en ny sikring også kan være defekt.

 

Sikring nr. 5 går til:

- Radio

- Interiørlys

- Hanskerom belysning

- Bagasjerom belysning

- Elektriske speil

- Sentrållåsbryter

- BCM

 

Så jeg vil faktisk omformulere rådet mitt litt, sjekk sikringen først. Hvis den er hel, mål om du har strøm til sikringen. Hvis du har strøm til sikringen mål om du har strøm til radioen.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg åpne å sjekke radioen snart.

Kan jeg bruke denne multimeteren? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164032230

Er helt blå innenfor sjekking av strøm til bilelektronikk. Hvordan skal jeg sjekke det på radioen og sikringen?

 

Jeg kjøpte denne pakken med sikringer: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatstiftsikringer-mini-10-stk-35655/

 

Sikringer innvendig:

post-69399-13804854006593_thumb.jpg

Jeg skiftet sikring nr. 5, 9, 14.

 

Sikringer under panser:

post-69399-13804854006707_thumb.jpg

post-69399-13804854006489_thumb.jpg

post-69399-13804854006657_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det multimeter skal være greit nok til å få målt det du trenger :)

 

For å måle strøm til sikringen er det bare å ta ut sikringen og måle spenning mellom en av kontaktene til sikringen og jord. Jeg er ikke helt sikker på hvilke av de to kontaktene som gir spenning, så du får prøve deg fram på begge. Jord finner du f.eks. på den skruen som vises til venstre i det øverste bildet, der den sorte kabelen er festet. Hvis du ikke får 12v på noen av dem så får ikke kretsen strøm. Hvis du får spenning så ville jeg testet sikringen.

 

For å teste sikringen måler du motstand, den skal være 0 ohm. Test sikringen før du setter den i, hvis den er i orden sett den i og prøv. Hvis det fortsatt ikke virker ta ut sikringen og mål den igjen. Kan jo være en kortslutning som gjør at sikringen ryker like fort som du bytter.

 

Sjekk også sikring nr 8 i motorrommet.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn nå har jeg kjøpt meg det multimeteret som nevnt over.

 

For å teste sikringene (volt), så tar jeg multimeteret og kobler den slik.

Den røde ledningen (positiv) helt til venstre på multimeteret, til sikringen? Og

den svarte ledningen (minus) til jording? Slik som på bildet under.

Og stiller multimeteret inn på 12V .

 

For å teste sikringene (motstand), så tar jeg multimeteret og kobler den slik.

Kobler den sorte ledningen til det svarte uttaket og til jordingsskruen. Og

den røde ledningen til uttaket helt til høyre på multimeteret.

Også stiller jeg det inn på hvor mye ohm?

 

[den gule bruker jeg ikke]

 

Bilde: http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/36-2915.jpg

 

Er det beskrevet riktig? :)

 

Og skal jeg teste sikringen 8 under panseret? Eller bare bytte den, fordi jeg byttet den istad, og det hjalp ikke noe?

 

Og fant nettopp også ut at bremselyset og elektriske sidespeil ikke funker heller siden da...

Endret av new_man
ny info og link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, sjekk sikring nr.4 under panseret forresten ! Den gir strøm til bremselysene og sikring nr.5 i kupeen. Det kan faktisk gi mening.

 

Edit:

Så vidt jeg ser fra bildet ditt er sikring nr.4 en 10amp sikring, det skal være en 20amp sikring. Der tror jeg du kan ha problemet ditt.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste sikringene imorgen, ble for mørkt til å se ordentlig.

Skal sjekke og skifte sikring nr. 4 imorgen, og sikring nr. 5 i kupeen har jeg allerede skiftet uten at det gjorde noe forskjell.

 

hmm.. om jeg ikke tar feil, så er det en 20amp sikring i nr. 4, det ene bildet er motsatt vei, må se det fra andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei det stemmer det, jeg som ser feil her, det er en 20 amp sikring der.

 

Men jeg ville uansett sjekket den, som sagt er det den som gir strøm til bremselysene og sikring nr.5 i kupeen. Altså alle komponentene som du nevner er ute av drift :) Så hvis nr4 er gåen får ikke nr5 strøm.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folkeens! rstange, det første jeg gjorde idag var å skifte sikring nr. 4 under panseret, og gjett hva? Alt fungerer riktig nå! :D

Ettersom CD spiller, dørlås, bremselys og interiør lys fungerer, da er det vell ikke behov for å sjekke volt/motstand på sikringene og ta ut CD-spiller?

 

Tusen takk for all hjelp, og takker rstange enda mer! :)

 

 

Jeg har 2-3 småproblemer til ved bilen, om ønskelig, så kan jeg starte de som et nytt emne.

Men det er følgende spørsmål jeg har:

* den automatiske antennen min brakk av en dag, og nå har jeg ingen antenne på bilen. Er det mulig å bytte den ut, enten med en automatisk eller en liten fast antenne? Vet noen hvordan det gjøres?

 

* ABS lampa inni bilen lyser, bilmekanikeren sier det er ABS sensor som må skiftes, men han sa at det er venstre bak sensor som må skiftes, men det eneste jeg finner på nettet er fremme sensorer?

 

* rattet er skeivt, vet noen hvordan det kan fikses? mekanikeren sier det er noen endestykker et eller annet sted som må skiftes, husker ikke helt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det løste seg, følte meg rimelig sikker på at vi var på rett spor når du nevnte at bremselysene var ute av drift ;)

Da vet du hvor du skal lete hvis det skjer en annen gang. Men jeg ville sjekket over ledningsnettet hvis du opplever det samme flere ganger med andre hengere.

 

Nå har du jo multimeter så da kan du jo feilsøke deg fram til kortsluttninger osv.

 

:)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår