rstange Skrevet April 2, 2012 Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Dårlig bilde, litt mørkt, men de blå sirklene viser hvor klipsene er festet, de røde viser skruene til radioen. For å målespenningen bruker du ett vanlig voltmeter (multimeter ol.), hvis du ikke har el-skjema så kan jeg finne hvilke kabler du skal måle på. Jeg ville forresten sjekket sikring nr.5 i sikringsskapet på førersiden, mål den om du er usikker eller bytt den. Sikringer kan se hele ut selv om de ikke er det, så alltid lurt å dobbelt sjekke. Det er ingen umulighet at en ny sikring også kan være defekt. Sikring nr. 5 går til: - Radio - Interiørlys - Hanskerom belysning - Bagasjerom belysning - Elektriske speil - Sentrållåsbryter - BCM Så jeg vil faktisk omformulere rådet mitt litt, sjekk sikringen først. Hvis den er hel, mål om du har strøm til sikringen. Hvis du har strøm til sikringen mål om du har strøm til radioen. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
new_man Skrevet April 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Da skal jeg åpne å sjekke radioen snart. Kan jeg bruke denne multimeteren? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164032230 Er helt blå innenfor sjekking av strøm til bilelektronikk. Hvordan skal jeg sjekke det på radioen og sikringen? Jeg kjøpte denne pakken med sikringer: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatstiftsikringer-mini-10-stk-35655/ Sikringer innvendig: Jeg skiftet sikring nr. 5, 9, 14. Sikringer under panser: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet April 2, 2012 Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Det multimeter skal være greit nok til å få målt det du trenger :) For å måle strøm til sikringen er det bare å ta ut sikringen og måle spenning mellom en av kontaktene til sikringen og jord. Jeg er ikke helt sikker på hvilke av de to kontaktene som gir spenning, så du får prøve deg fram på begge. Jord finner du f.eks. på den skruen som vises til venstre i det øverste bildet, der den sorte kabelen er festet. Hvis du ikke får 12v på noen av dem så får ikke kretsen strøm. Hvis du får spenning så ville jeg testet sikringen. For å teste sikringen måler du motstand, den skal være 0 ohm. Test sikringen før du setter den i, hvis den er i orden sett den i og prøv. Hvis det fortsatt ikke virker ta ut sikringen og mål den igjen. Kan jo være en kortslutning som gjør at sikringen ryker like fort som du bytter. Sjekk også sikring nr 8 i motorrommet. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
new_man Skrevet April 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 (endret) Sånn nå har jeg kjøpt meg det multimeteret som nevnt over. For å teste sikringene (volt), så tar jeg multimeteret og kobler den slik. Den røde ledningen (positiv) helt til venstre på multimeteret, til sikringen? Og den svarte ledningen (minus) til jording? Slik som på bildet under. Og stiller multimeteret inn på 12V . For å teste sikringene (motstand), så tar jeg multimeteret og kobler den slik. Kobler den sorte ledningen til det svarte uttaket og til jordingsskruen. Og den røde ledningen til uttaket helt til høyre på multimeteret. Også stiller jeg det inn på hvor mye ohm? [den gule bruker jeg ikke] Bilde: http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/36-2915.jpg Er det beskrevet riktig? :) Og skal jeg teste sikringen 8 under panseret? Eller bare bytte den, fordi jeg byttet den istad, og det hjalp ikke noe? Og fant nettopp også ut at bremselyset og elektriske sidespeil ikke funker heller siden da... Endret April 2, 2012 av new_man ny info og link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet April 2, 2012 Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Enklere enn å forklare, slik måler du spenningen : Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet April 2, 2012 Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Og slik sjekker du sikringen: http://www.youtube.com/watch?v=dYOc0oFOThc&feature=related Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet April 2, 2012 Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Hmmm, sjekk sikring nr.4 under panseret forresten ! Den gir strøm til bremselysene og sikring nr.5 i kupeen. Det kan faktisk gi mening. Edit: Så vidt jeg ser fra bildet ditt er sikring nr.4 en 10amp sikring, det skal være en 20amp sikring. Der tror jeg du kan ha problemet ditt. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
new_man Skrevet April 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Skal teste sikringene imorgen, ble for mørkt til å se ordentlig. Skal sjekke og skifte sikring nr. 4 imorgen, og sikring nr. 5 i kupeen har jeg allerede skiftet uten at det gjorde noe forskjell. hmm.. om jeg ikke tar feil, så er det en 20amp sikring i nr. 4, det ene bildet er motsatt vei, må se det fra andre veien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet April 2, 2012 Rapporter Share Skrevet April 2, 2012 Ja nei det stemmer det, jeg som ser feil her, det er en 20 amp sikring der. Men jeg ville uansett sjekket den, som sagt er det den som gir strøm til bremselysene og sikring nr.5 i kupeen. Altså alle komponentene som du nevner er ute av drift :) Så hvis nr4 er gåen får ikke nr5 strøm. Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
premoe Skrevet April 3, 2012 Rapporter Share Skrevet April 3, 2012 Måler spenningen ved å ta tunga på ledningen........... Eller en spenningsmåler ;) http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/elektrisk/spenningsmaler/ Siter Chrysler Stratus 2.0 LE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
new_man Skrevet April 3, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2012 folkeens! rstange, det første jeg gjorde idag var å skifte sikring nr. 4 under panseret, og gjett hva? Alt fungerer riktig nå! :D Ettersom CD spiller, dørlås, bremselys og interiør lys fungerer, da er det vell ikke behov for å sjekke volt/motstand på sikringene og ta ut CD-spiller? Tusen takk for all hjelp, og takker rstange enda mer! :) Jeg har 2-3 småproblemer til ved bilen, om ønskelig, så kan jeg starte de som et nytt emne. Men det er følgende spørsmål jeg har: * den automatiske antennen min brakk av en dag, og nå har jeg ingen antenne på bilen. Er det mulig å bytte den ut, enten med en automatisk eller en liten fast antenne? Vet noen hvordan det gjøres? * ABS lampa inni bilen lyser, bilmekanikeren sier det er ABS sensor som må skiftes, men han sa at det er venstre bak sensor som må skiftes, men det eneste jeg finner på nettet er fremme sensorer? * rattet er skeivt, vet noen hvordan det kan fikses? mekanikeren sier det er noen endestykker et eller annet sted som må skiftes, husker ikke helt... ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rstange Skrevet April 10, 2012 Rapporter Share Skrevet April 10, 2012 Flott det løste seg, følte meg rimelig sikker på at vi var på rett spor når du nevnte at bremselysene var ute av drift ;) Da vet du hvor du skal lete hvis det skjer en annen gang. Men jeg ville sjekket over ledningsnettet hvis du opplever det samme flere ganger med andre hengere. Nå har du jo multimeter så da kan du jo feilsøke deg fram til kortsluttninger osv. :) Siter Bilforumet.noModerator: Chrysler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.