Gå til innhold

Skadelig for girkassen å kjøre med slitt clutch?

Ranger emnet

oyvind87

Anbefalte innlegg

2 spørsmål :-)

(Er helt grønn på clutch, kasse og motor, så tar gjerne imot info med teskje). Er en audi med 1,8T motor, 5 trinns manuell kasse.

1) - Skadelig for girkassen etc å kjøre med slitt clutch?

(Skal til utlandet om 5 mnd, og tenkte bytte clutch i samme slengen).

2) - Har fått pristilbud fra utlandet på 9000,- NOK for bytte av clutch. Men dette er med forbehold om "ytterligere utskiftninger". Dette vites ikke før kassen er av og de ser hvor mye som skal skiftes. Hva kan dette være? Er ikke clutchen en "samlepakke"?

... er litt kjedelig hvis jeg langt utenfor Norge får en tlf fra verkstedet som sier at "girkassen også må byttes, dette koster 30.000"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig rimelig sikker på at det er clutchen som er slitt. Den "tar" ikke før den er nesten helt ute..

Har dessverre kjørt med dette lenge. Startet for vel 2 år siden, da "hang bilen etter" selve motoren ved gasspådrag fra lavt turtall i 5.gir.

Nå gjelder dette også i 4. og 3. gir. Er i tillegg noen svake og korte hyle/ulyder ved pådrag fra lavt turtall i 1. og 2. gir.

Motoren er for øvrig org 180 hk med turbo. "Chippet" for 6-7 år siden opp til ca 225, muligens... (tidligere eier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke skadelig å kjøre med slitt clutch. har den vært veldi slitt lenge ville jeg ikke tatt sjansen på å legge ut på lang tur. kan risikere den blir så slitt att bilen ikke vil gå framover. bare slurer! kan høres ut som du ikke har så veldi mye mer å gå på sia det kommer hyle lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så er det ikke skadelig for girkassa å kjøre med slitt clutch, men i noen tilfeller vil en sliten clutch slite med å fri ut skikkelig, og det vil jo slite spesielt på synkroniseringsringer i girkassa, dette merkes ved at den er vond å få i gir, og gjerne skraper litt, så dette merker du.

Men om du har en clutch som har begynt å slure på 3 gir, da hadde ikke jeg tatt sjansen på å kjørt den langt for å få den skiftet, vil og tro at du likegodt kan be dem bestille nytt svinghjul i samme slengen, iallefall om du satset på å kjøre bilen dit.

Clutchsettet til denne koster litt over 3000,- i norge(kjøpte til en 1.8 Q for litt siden), svinghjulet koster mest sannsynlig betraktelig mere.

Jeg vil anta at det er lurt å skifte denne ved å løfte ut motor, og da kan man i samme slengen skifte reimer(register og aggregat) for å være lur, mom ikke dette nylig er gjort.

Skjønner godt at du vil spare penger ved å gjøre dette i ett annet land, men spesielt med tanke på svinghjulet, og det faktum at en bil som slurer på clutchen ikke bør kjøres med. For det vi vet kan svinghjulet være kaputt allerede, eller greie seg fint på turen, men det vet man ikke før man tar det opp, og at det er en del andre ting som med fordel kan taes i samme slengen, så syns jeg du bør vurdere dette skikkelig en gang, gjerne konferere med en mekaniker som kan prøve bilen din nå om ha tror en slik tur vil gå helt fint(han kan selvfølgelig ikke garantere noe, men kan antyde sin mening).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig bra svar :-)

Da drar jeg til Møller først, og hører om ikke de kan prøvekjøre bilen.

Forresten; har denne "pakken" alt som trengs, i tilfellet dette svinghjulet også må byttes?

http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=33&Arsmodell=1999&R_Time=103909&Forside=&Vareklasse=1

(Nesten nederst på siden, pris 4669,-)

Ser Mekonomen har en lignende pakke, "Clutchsett med formontert svinghjul, uten utløserlager", men denne koster 11.500,-

Endret av oyvind87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den pakka der inneholder svinhjul også ja, helt korrekt, nå er jeg ikke noen ekspert på disse bilene, men utløserlageret pleier å være lurt å skifte i samme slengen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider