Gå til innhold

Dårlig selvoppretting

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen på EU kontroll og fått beskjed at bilen har dårlig selvoppretting. Har byttet venstre bærekule siden den var dårlig, men det hjalp ingenting. Synes også den er ganske tung på rattet. Dette er "konebilen" så jeg har nesten ikke kjørt den.

Noen som har en ide om hva jeg bør sjekke/bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen på EU kontroll og fått beskjed at bilen har dårlig selvoppretting. Har byttet venstre bærekule siden den var dårlig, men det hjalp ingenting. Synes også den er ganske tung på rattet. Dette er "konebilen" så jeg har nesten ikke kjørt den.

Noen som har en ide om hva jeg bør sjekke/bytte?

Hvis den er tung på rattet så virker nok ikke servoen. Jeg antar at du må ha en forstillingskontroll på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selvopprettinga er dårlig, så er det nok mere enn servoen som er problemet.

Selvopprettning er at hjula skal gå til rett fram posisjon av seg selv når man slipper rattet under kjøring, en bil som har dårlig selvoppretting vil ikke være god å kjøre, føles ustabil.

His du i tillegg mener bilen er tyngre på styringa enn den burde ville jeg tenkt i tanker som treghet i rattaksel, tannstang, bærekuler, svinglager og slikt.

Jeg ville begynt med å sjekket svinglager/dempertopp/demperlager. Det knaker vel ikke i fjærer når du svinger?

I hovedsak kommer dårlig eller manglende selvopprettning av for lav castervinkel, er den lav vil ikke bilen bli tyngre på rattet, heller lettere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har nå hatt forstillingskontroll på bilen og den er ikke bra ennå. Kanskje litt bedre. Har også byttet alle calipere, skiver og klosser, og har i den forbindelse sett at på den ene "puta" som er over den "gaffelen" ved høyre framhjul, den tøt det ut en tynn stripe med fett. Har den noe med saken å gjøre? Når bilen står på bakken ser både høyre og venstre "pute" like ut.

Er det ellers noe jeg bør sjekke? Er det vanskelig/hvordan å sjekke rattaksel/tannstang?

Beklager sent svar, men har mye å drive med for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg stoler ikke på dem så jeg brukte et annet verksted. De jeg hadde eu-kontrollen hos fant feil på bilen som jeg senere sjekket på NAF og som viste seg å være helt i orden bla CO.

De jeg hadde forstillingskontrollen hos fant mest/store feil på bakre aksel, som nå er rettet opp.

Kanskje du har rett, at den ikke trenger være 100%. Skal bestille time hos NAF, og så skal jeg si hvordan det gikk.

Men hva tror du om den den "puta" jeg snakket om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg stoler ikke på dem så jeg brukte et annet verksted. De jeg hadde eu-kontrollen hos fant feil på bilen som jeg senere sjekket på NAF og som viste seg å være helt i orden bla CO.

De jeg hadde forstillingskontrollen hos fant mest/store feil på bakre aksel, som nå er rettet opp.

Kanskje du har rett, at den ikke trenger være 100%. Skal bestille time hos NAF, og så skal jeg si hvordan det gikk.

Men hva tror du om den den "puta" jeg snakket om?[/QUOT

Det er nok bare fett som kommer ut fra en opphengskule og har ingen betydning,du kan etterfylle den med fett om den har en smørenippel. Bilen den er ok når det gjelder alt med styring/oppheng for ellers hadde de ikke fått til forstillingskontrollen. Ta med dokumentasjon på at du har hatt forstillingskontroll på bilen når den skal vises på NAF. Du trenger ingen ny eu-kontroll,kun en etterkontroll på de punktene som var feil fra eu-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider