hodetunderarmen Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 har boston acoustic 6x9 som jeg skal bygge 1 felleskasse eller 2 kasser for mobilitet. hvordan bør kassene være? hvor finner jeg oppskrift? Størrelse? vil egentlig ha de så små som mulig, men vil ha best mulig utnyttelse. forslag? skal kunne flytte disse, brukes feks i en kassebil, i fortelt på en campingvogn, i telt osv!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bastian Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 Ca 20 liter kasse i spon pr element burde gjøre susen! Siter '99 Yamaha YZF 600R Thundercat '98 Audi A3 1,8T x '89 VW Transporter Camping x '74 Porsche 911 Targa 2,7 --- Har du sagt A må du si 3 There's no cat like a thundercat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hodetunderarmen Skrevet Mars 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 har du noen mål? kvadratisk eller? kan jeg bare ta utformingen på feelingen, ønsker max utnytting? bør jeg ha noen fete refleksrør?:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 Ville tatt å snekra sammen ei kasse av 22mm sponplater med separate kamre og fylt opp ca 60% med dempematter. Bruk trelim og tynne skruer. Trøkk inn en port på hver kasse, 10cm i diameter og 10cm dyp. Ca - utvendige mål h/l/b 19*54*24 ~ 15L. Ikke noe å spandere for mye tid og penger på etter min mening, men kjekkt-å-ha faktoren er vel forsåvidt tilstede... Mulig Toffy har mere fornuftige råd her, siden han bygger monitorhøyttalere til daglig... Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hodetunderarmen Skrevet Mars 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 har det noe å si hvor jeg setter portene. rett bak elementet eller bare der det passer liksom?:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 Originally posted by jalla Ville tatt å snekra sammen ei kasse av 22mm sponplater med separate kamre og fylt opp ca 60% med dempematter. Bruk trelim og tynne skruer. Trøkk inn en port på hver kasse, 10cm i diameter og 10cm dyp. Ca - utvendige mål h/l/b 19*54*24 ~ 15L. Ikke noe å spandere for mye tid og penger på etter min mening, men kjekkt-å-ha faktoren er vel forsåvidt tilstede... Mulig Toffy har mere fornuftige råd her, siden han bygger monitorhøyttalere til daglig... For en gangs skyld, så vil jeg anbefalle trykk kasse (lukket kasse) Siden selv jeg syns lyden i 6X9" er ganske brummete. Har ikke hørt så voldsomt mange, men har hørt : Sony (dem som var solgt for 950,- på svinesund) Boston Acustikk, Biltema, Boss, JBL som kosta 1400,- for 2 år siden. 22mm spon er godt valg, best valg er 22mm MDF. Velg spon. lim kassa og skru om du ikke kan presse godt nok over tid. Lim innvendig med tynn hard asfalt plate eller spray med body som du bruker på bil. lim så på 10cm vatt (dakromvatt, eller noe acustisk dempe ull, som de fleste bilstereo sjapper selger) På alle vegger innvendig. Kan også bruke glava isolasjons plater;) 20L passer godt 6X9". bygde 8L til Boston 6X9" ble litt stram, men meget detaljert lyd og fin punsh. Best å bygge 1 kasse til vært ellement. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeeJayX Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 vil vel påstå at gutten er lur som bygger 6x9 inn i kasser i allefall.. Da nesten altid 6x9 blir stående i hatthylle eller bakover i bilen hvor det samtidig sitter 1 eller fler basser og blåser masse trykk kan det være kjekt for høytalerene bak og slippe og bli drevet av trykket fra basserne.. Jeg kjører Focal 6x9 i kasser og synes det låter knallbra, selv om det ikke ser så alt for pent ut da.. Noen som har idè`er på hvordan og pent få felt ned høytalere i hatthylla på en Mercedes W124 ( nyeste typen 95mod. ) så er jeg åpen for forslag.. Hilsen DeeJayX Siter If i want to drive a Mercedes, I call a Taxi! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 Originally posted by DeeJayX vil vel påstå at gutten er lur som bygger 6x9 inn i kasser i allefall.. Da nesten altid 6x9 blir stående i hatthylle eller bakover i bilen hvor det samtidig sitter 1 eller fler basser og blåser masse trykk kan det være kjekt for høytalerene bak og slippe og bli drevet av trykket fra basserne.. Jeg kjører Focal 6x9 i kasser og synes det låter knallbra, selv om det ikke ser så alt for pent ut da.. Noen som har idè`er på hvordan og pent få felt ned høytalere i hatthylla på en Mercedes W124 ( nyeste typen 95mod. ) så er jeg åpen for forslag.. Hilsen DeeJayX Har W124 91mod. er det så store forskjellen i hattehylla på dem? For de orginale høyttaler plasseringen, kan en få ned ganske stor kasse, og bygger den litt høyere en orginal deksel, og bredere inn i over i bilen, over hattehylla, mot medesin boksen. så skulle det kunne bli fint det, trekke det til slutt med en fin skai Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeeJayX Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 Originally posted by tOFFY Har W124 91mod. er det så store forskjellen i hattehylla på dem? For de orginale høyttaler plasseringen, kan en få ned ganske stor kasse, og bygger den litt høyere en orginal deksel, og bredere inn i over i bilen, over hattehylla, mot medesin boksen. så skulle det kunne bli fint det, trekke det til slutt med en fin skai Tok ikke den jeg.. Men uansett.. har du pneumatiske nakkestøtter?? Eller noen bilder av evt. åssen du har gjort det? DeeJayX Siter If i want to drive a Mercedes, I call a Taxi! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2004 Originally posted by DeeJayX Tok ikke den jeg.. Men uansett.. har du pneumatiske nakkestøtter?? Eller noen bilder av evt. åssen du har gjort det? DeeJayX sorry ingen bilder, siden det ikke ble gjort i min bil, men en makan. luft nakke støtter er jo std, etter 89 mener jeg. Men i min bil, og den jeg gjorde dette i så er det en ca 3-5cm polstring rundt orginal høyttaleren, som er rund. Og høyttaler dekselet er retangulert og 5cm høyt. da har du i beste fall 10cm dybde. Så om du da lager kassa slik at den går så langt ned i hattehylla som mulig, og latt den gå like høyt som orginal, deksel. Og lager den litt bredere da mot medesin boksen, så burde det bli bra, og får du skrå skjært noe, og srunda kantene, og derretter strekt skai over, så blir det strøkent. Monter så 6X9" oppå, med tillhørende deksel. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeeJayX Skrevet Mars 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2004 Nå skjønte jeg litt mer hva du mente ja.. Men uansett.. skal gjøre et nytt forsøk til helga, se hva det blir til da.. legger ut noen bilder når ting begynner og komme seg jeg.. Atle.. Siter If i want to drive a Mercedes, I call a Taxi! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2004 Originally posted by DeeJayX Nå skjønte jeg litt mer hva du mente ja.. Men uansett.. skal gjøre et nytt forsøk til helga, se hva det blir til da.. legger ut noen bilder når ting begynner og komme seg jeg.. Atle.. du vil oppdage at det går på håret. mulig det ikke går om den 6X9" du har er "stor". jeg så i dag en 6X9" som bygde vesentlig mer en den jeg har bygd inn i en W124 Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg