Gå til innhold

Kjøt bruktbil med stor mangel. Reklamasjon

Ranger emnet

raanerud

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bruktbil i Nov\Des 2011. En 2002 VW Passat 1,9 TDI, med TipTronic kasse.

Bilen hadde da gått 239 000 km, å jeg betalte 70 000,- for den.

Nå har den gått 252 000 km.

I dag skulle jeg rygge oppover en bakke å da merket jeg at den sluret i revers. Bilen ville ikke opp bakken.

Fant da ut at disse kassene har fabrikasjonsfeil. Noe som revner i kassa som gjør at den ikke tar skikkelig tak.

Utenom dette fungerer den greit, Merker ingenting mellom 1-5. Sekvensiell-giringen fungerer fint.

Vanlig rygging fungerer også (ut av parkeringsplasser osv. Dagligdags rygging). Men ikke når den blir belastet litt.

En overhaling av kassa koster 25 000,- + mva (ca 31 000) pluss da inn og utagning av kassen.

Dette er jo da omtrent halvparten av hva den bilen kosta.

Hvem skal ta denne kosten? Dette er jo en mangel, å jeg antar at den feilen har vært der lenger enn det jeg har hatt bilen.

Har ikke veldig lyst til å betale så mye for å reparere en såpass "dyr" bruktbil som ihht pris burde vært i bedre stand.

Jeg ser på dette som en skjult mangel. Jeg oppdaget ikke problemet når jeg prøvekjørte bilen siden jeg kun rygget på "normal" måte.

Har forhandleren jeg kjøpte bilen av et ansvar å rette opp i problemet selv om bruktbilgarantien har gått ut?

Hva burde jeg gjøre?

Frustert Passat-eier.

"Gamle biler pajer fordi de er gamle, nye biler pajer fordi de er stusslige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo akkurat om det har vært skiftet olje på kassa når det skal gjøres. Hadde uansett vært skeptisk til å kjøpe en bil med automat som har gått såpass uten dokumentert service. Alternativet er å finne ei kasse på høggern med mindre km stand.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du mener dette er en "skjult mangel" - men det er ikke en mangel som selger visste om, det er ikke en mangel / feil som selger har skjult for deg, hadde han gjort det da ville du hatt noe å reklamere for.

Bilen er godt slitt etter så mange km / år, du må derfor regne med alt mulige slags ("skjulte") feil / mangler vil dukke opp med tiden.

Dette er likevel ikke noe du kan reklamere på.

Endret av EaglePilot

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider