Gå til innhold

Bygge om fra manuell til automat 260e 124?


turbotom

Anbefalte innlegg

Jeg har to mercedeser stående. En med skilter, og en uten(delebil). Den med skilter er en 1987 modell 260E med 5 trinns manuell kasse, den har ikke noe asd/abs eller noe særlig annet med ekstrautstyr. Delebilen er en 92 modell 260E sportline med Asd, automat kasse og en del ekstrautstyr. Denne er det også satt i en 3 liter (12v) motor i for et par år siden, montert på originalkassa til 260 motoren.

 

Det jeg lurer på er om det er en meget omfattende/vanskelig jobb å flytte over motor, girkasse og drivverk med asd fra delebilen over i bruksbilen?

Største bekymring er om det er noe elektronikk på automatkassa som må flyttes over? Vil alt passe rett på? Og Asd klokka har vel noe rørgater og diverse for hydraulikken regner jeg med? I såfall kan jeg bruke 260`s drivlinje på automaten? Tenker på lengde på mellomaksling for manuell kontra automat kasse..

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette...Einar kanskje?? :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i allefall slappe helt av med tanke på elektronikk, joda det finnes ett relè som styrer kickdownen, det er samme relè som du i dag har til turtallsperre og bensinpumpe.

 

Fort og gæli:

 

Radiator med oljekjøler, gassoverføring med wire til automatkassa, oljerør fra kasse til radiator, bytte ut svinghjul med flexplate.

Skifte pedalsett til automat, montere KD-bryter under gasspedalen, skifte ledningsnett til kassa(mener det er koblet opp mellom gasspedal og midtkonsoll), legge opp kabler til KD, fra KD-bryter, til relè og ned til kassa.

Mellomaksel, girspak-stellet med stag.

 

Har du i dag 4 trinns kasse er det mest sannsynlig samme utveksling på bakaksel, hvis du har 5 trinns vil den bli litt kortbeint om du ikke skifter bakaksel.

 

Ettermontere ASD er litt verre, litt lettere om din bil har nivåregulering.

 

 

Merk, jeg har ikke gjort dette, men tror jeg har fått med det groveste.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx! Tenkte meg at du hadde litt å bidra med ja! :) Bilen har ikke nivåregulering, så bytte over asd er vel ikke noe å tenke på. Men er de fysiske målene på manuellkassa(5trinns) annerledes fra automaten? Hvordan vil det passe med akslinger? Ledningsnettet til automat, er det noe man må ha koblingsskjema for å forstå noe av eller? Mekanisk arbeid er helt ok for meg, men ledninger er jeg redd for serru! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår