Gå til innhold

Fusk/napping - Audi A4 1.8 NA

Ranger emnet

Frode01

Anbefalte innlegg

Har problemer med fusking/napping paa min Audi A4 stv. 98-modell (1.8). Kommer som regel ikke foer motoren har blitt skikkelig varm og er mest utpreget ved smaakjoering. Ved langkjoering napper det bare en sjelden gang. Ved tomgang hender det ogsaa at turtallet gaar en del opp og ned. Har hatt den paa verksted, men de finner ikke ut hva som er problemet. Tennspole, tennplugger og tilhoerende kabler er byttet, men uten effekt. Har ogsaa proevet aa rense luftmassemaaleren. Koblet den fra en gang da motoren gikk ujevnt paa tomgang. Var da ingen forskjell, saa jeg antar at det ikke har noe med denne aa gjoere. Leste et sted at det kunne vaere omdreiningsfoeleren eller gasspjeldet som er aarsak til nappingen.

1) Hvor sitter omdreiningsfoeleren og er det en enkel sak aa bytte denne?

2) Hvordan gaar jeg frem for aa rense gasspjeldet og maa dette nullstilles igjen etterpaa?

Under er feilkodene foer tennspole, tennplugger og tilhoerende kabler ble byttet.

45fc Tomgangssystem lav verdi oevre grense

4634 Gasspjeld styrenhet u mm ved grunninstilli

462f gasspjeld styrenhet feil grunninnstilling

4547 elektronisk gnistkontroll syl 3

4548 elektronisk gnistkontroll syl 4

4066 luftmengdemaaler signal for lavt

414c bankesensor 2 signal for lavt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ogsaa proevet aa rense luftmassemaaleren. Koblet den fra en gang da motoren gikk ujevnt paa tomgang. Var da ingen forskjell, saa jeg antar at det ikke har noe med denne aa gjoere.

om det ikke er noen forskjell når lmm blir koblet fra så er den vel ikke helt frisk. Om den fugerer som den skal, så skal jo bilen ligge på ca 900 på tomgang(kan jo væere andre ting som gjør at den jager også) og om den blir koblet fra så skal bilen begynne og jage på turtallet, om jeg ikke husker helt feil så faller den ned på ca 500 før den hopper opp til ca 1500.

hvis du kjenner noen med lik bil så er det gjerne en ide og låne lmm fra denne for å se om det løser problemet. gitt at denne går som den skal på tomgang;P

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det er det samme som på a6, men ihvertfall så ligger det en styreenhet på passasjer siden fram under teppe. fikk vann i bilen min å da fucket det bokstaveli talt alt sammen. bilen gikk i nødmodus, plagdes med å få start å napping å rykking. endte me at jeg skjærte opp teppe å tømte dritn for vann å borret hull så vanne kunne renne ut.. funket får å si d sånn:) bare ett tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider