Gå til innhold

2 takts olje på 4 takts motor?

Ranger emnet

steini777

Anbefalte innlegg

Hei.

Idag da jeg skulle etterfylle olje på oljetanken min, oppdaga jeg med en gang jeg begynte å helle at olja var rød og ikke gul som forventa, så fant jeg ut at den var til 2 takts motorer.

Fikk vel maks 5 cl av feil olje på tanken tipper jeg.

Er dette farlig?

(EDIT: Skrev først 50 cl, mente 5 cl)

Endret av steini777

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om på bilen?

1/2 liter totaktsolje ut av 5 liter olje(10%) vil neppe utgjøre noen større fare, men det beste er jo å få skiftet oljen for å være sikker, man vet jo ikke mye om hvilke tilsetninger som finnes i oljen for å få den til å blande seg lett med bensina.

Ingen grunn til å bli hysterisk altså, men er det en bil du bryr deg særdeles om så skifter du olje og filter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om på bilen?

1/2 liter totaktsolje ut av 5 liter olje(10%) vil neppe utgjøre noen større fare, men det beste er jo å få skiftet oljen for å være sikker, man vet jo ikke mye om hvilke tilsetninger som finnes i oljen for å få den til å blande seg lett med bensina.

Ingen grunn til å bli hysterisk altså, men er det en bil du bryr deg særdeles om så skifter du olje og filter.

Det er snakk om bilen ja. Det er bare 1/2 desiliter da, så blir omtrent 1% av olja.

Jeg kommer ikke til å gjøre noe med det ;) Tar eventuelt oljeskift litt før tida.

(EDIT: Jeg skrev først i hovedinnlegget at det var 50 cl, mente 5 cl)

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider