Gå til innhold

kjølevæske problem på en octavia 1.9 tdi 08-mod

Ranger emnet

Kaspo

Anbefalte innlegg

hei, bilen lekker kjølevann en plass bak motoren.... er blaut under bilen (er kjølevæske) og beholderen er TOM. og det skjer KUN om motoren er i gang, om den står i ro så lekker det ingenting... også ryker det bak motoren men det kan vell være at den treffer eksosen?

Den bil tom på kun 10 min med kjøring.. så lyser kontroll lampa og alt mulig.

ser ut som at motoren sviver som den skal og er like lett starta, synker like godt på tomgang igjen osv. så tviler på det er toppakninga?

Noen som vet hva det kan være da? :)

kan vell også nevnes at mamma skulle hente meg en gang også har ho glemt seg at det var manuell så ho kjørte på turtall sperra over lengre tid i 2 giret helt til bilen begynnte å kvæle seg selv da merka ho at ho må skifte gir :P ho kjører automat selv...

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar av plastdekselet over motoren bør det vel være mulig å se evt. lekkasjer når bilen går på tomgang.

Med tverrstilt motor er det vel ikke mye av kjølevannslanger m.v. som er bak motoren, bortsett fra de to slangene til og fra varmeapparatet som går gjennom torpedoveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen er ok. Er sansynligvis et plastikkhus som sitter bakpå der som har sprukket, best og få den på verksted kanskje. Du bør ikke kjøre lenge med for lite kjølevæse.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får ikke kjørt noe ting... etter kun 5-10 min med rolig kjøring er ekspansjonstanken helt tom og varsellampa inne lyser... også lekker kjøleveske ned på eksosen så det kommer masse røyk fra panseret :P nå lurer jeg på åssen jeg skal få den fram til verksted som er halvtime kjøring herfra :(

men det som er at den lekker kun når motoren er i gang/når du kjører. om den står i ro så skjer det ingenting?

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ganske logisk det for det er ingen sirkulasjon på vannet når bilen står stille, regner med at lekasjen er på et ganske høyt punkt slik at det ikke lekker hele tiden. Alternativet er å taue den dit da.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider