Gå til innhold

Bytte løpehjul på dynamo selv?

Ranger emnet


Caped88

Anbefalte innlegg

Har kjørt rundt i 2 år med gåent hjullager i det ene løpehjulet på dynamoen(vært litt for gnien til å fikse det)

Så nå sa den takk og farvel med et smell. Eneste positive er at alle ulydene i bila forsvant endelig:P haha

 

Nå tenkte jeg at dette er sikkert en enkel jobb jeg kan gjøre selv. Og delene blir vel en 1700,-(hjul og reim) så greit om jeg slipper utgiften med verksted i tillegg.

 

Men når jeg googla "skifte løpehjul på dynamo" sto det bare at man måtte gjøre det på verksted pga. spesialverktøy:S

Syntes selv det så overkommelig ut å skifte selv når jeg titta på det ødelagte hjulet. Men er det da håpløst?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er mulig og bare få tak i hjulet, er det bensin eller diesel da? Pleier å være spesialpipe på dynamoen ja, på nyere biler hvertfall. Om det er bensin du har så er det ikke frihjul som sitter på dynamoen og da tror jeg ikke at du får tak i løst reimhjul uten å måtte skifte hele dynamoen

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er mulig og bare få tak i hjulet, er det bensin eller diesel da? Pleier å være spesialpipe på dynamoen ja, på nyere biler hvertfall. Om det er bensin du har så er det ikke frihjul som sitter på dynamoen og da tror jeg ikke at du får tak i løst reimhjul uten å måtte skifte hele dynamoen

 

Det er bensin, 94mod. så noget gammel bil..

Ved nærmere titt var det spennrulla. Og det så jo ut som den bare var festet med en bolt. Men hadde ikke sjangs å komme til med verktøy, så jeg leverer den bare inn istedet. Det ble bare en tusenlapp mer enn om jeg hadde gjort det selv. Og bila må inn på EU nå likevel. Jeg sa jeg måtte bytte parkbremsvaier med det samme. Har aldri hatt fungerende parkbrems på de 5 årene jeg har hatt bila. Har bare strammet vaieren rett før eu-sjekken(og da holder den ei uke) Så tenkte det var på tide nå, før den smuldrer opp av rust. Tenkte det ble en billig affere siden en mekanikerkompis sa den var billig og også enkel å bytte, men det ble mye dyrere enn skift av reim og spennrulle til sammen:-S Så får høre dommen på om hele må skiftes eller ikke før jeg bestemmer meg. 3 tusen for en parkbrems jeg aldri bruker uansett er for kjipt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår