Gå til innhold

ladespenning

Ranger emnet


Whistler

Anbefalte innlegg

mornings

 

har en audi 80, 2.0E 1990 modell. motor 3A

 

greia er at voltmeter viser ca 12.6v under kjøring.

det er jo litt vel lite?

så er den bittelitt ujevn på tomgangen. kan dette ha noe sammenheng?

er dynamoen snart død ? er batteriet på vei ned sluket?

 

f.eks hvis jeg spiller musikk på litt høyt volum så vil f.eks frontlysa blinke og motoren gå ujevnt. (går i takt med bassen) hehe..

 

det er jo ikke helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo litt ann på km på bilen.. har bilen gått uendlig langt, så lønner det seg sikkert å bytte hele dynamoen..

Det første du kan gjøre er jo å skru ut spenningsregulatoren bak på dynamoen.. er børstene slitte (korte) så ville jeg prøvd å skifte den.. denne koster ikke allverden, og er mye billigere enn å skifte dynamo.. Optimal ladespenning bør ligge på 13,8-14,4volt.. har du tilgang til tangamperemeter, så kan det også lønne seg og kontrollere ladestrøm..

2001 Volvo V70 T5 TS-R

1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt)

1983 Bmw 325i (Solgt)

 

Ebola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og viss du skal ha ekstra power fra dynamoen kan det lønnes med en bedre laderegulator.. Vet det er noe forhandlere som holder til her som kan hjelpe til med dette her..

 

Husker ikke nick nå i farta.. om ikke? bissaro? han tipset meg om bedre laderegulator for og få det lille ekstra til stereoen da dette KREVER strøm :)

 

er vanlig at lys o.l blinker om du har for lite strøm på bilen, spenningen faller og derav blinker lys o.l. Sjekk børster og laderegulator og eventuelt skaff deg en kondensator e.l.?

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål på kontaktene på dyanmoen. er spenninga under 13,8V er det for lite. Når du tar ut børstene (regulatoren sitter normalt på børstene), sjekk også om diodene (det som toucher børstene) er skjevslitt (dvs ujevnt spor). Er de det, så er det best å bytte dyanmo med det samme. Det ble løsningen for meg i hvertfall. Dynamo koster 500 ca på huggern.

 

Men 12,5 V kan være riktig på voltmeteret inne i bilen, fordi alt av lys osv trekker strøm. Og det er som det blir sagt spenninga til batteriet som er viktigst.

 

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk også om diodene (det som toucher børstene) er skjevslitt (dvs ujevnt spor).

 

Kalles ikke dioder ... børstene berør ikke diodene det du mener kalles sleperinger:D hverfall i boka jeg har om dynamo og starte .)

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår