Gå til innhold

A6 2.6 V6 Veivhusventilasjon?

Ranger emnet

Gumball

Anbefalte innlegg

Den forrige eieren av bilen min knotet litt med Veivhusventilasjonen, vaccumpumpa(Jet suction) i systemet er borte, og slangene er bare koblet sammen, noen som kan gi meg en pekepinn på hvilke slanger pumpen skal kobles til?

Pumpen ser slik ut:

images?q=tbn:ANd9GcQ92qkfChV9-AeDE4AyXM-q4oAj0k8YixjINzKtyse9-U1JM9VjaFZIFKuu

Og på motoren ser det slik ut:

[ATTACH]29344[/ATTACH]

Et raskt spm også: Kan toppakningen lekke olje, slik at man kan se det fra utsiden uten symptomer slik som vann i olje, vann som minker osv?

Edit: Jeg sliter litt med oljelekkajse også, det er ikke toppdekselpakningene, de er byttet, men det virker enda som det kommer nokså høyt fra motoren, det er noen oljedammer ved pluggene, ved toppen, men kan det være noen simmeringer eller?

post-59942-13804854049531_thumb.jpg

Endret av Gumball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen bilder nå av min motor.

photo135652150412.jpg

Nederst går det ett rør fra inntaksmanifolden, videre inn i ventilen, og blir splittet til bremsekraftforsterkeren og til veivhusventilasjonen.

photo135609150412.jpg

En til bremsekraft, og en til veivhusvent

photo135614150412.jpg

Her går den til veivhusrøret

photo135626150412.jpg

Jeg vil sterkt anbefale å ta av begge veivhusrøene. De er sikkert klogget opp av gul gugge og potte tett. Dette kan poppe stempelringer.

Knip på denne koblingen og den popper av

photo135636150412.jpg

Samme på toppen på passasjersiden. Knip og dra av.

photo135644150412.jpg

Du kan evnt skru av resosnanskassen festet på spjeldhuset. Den boksen i midten med V6 logo på. Sku av slangeklemmen på det store innsugsrøret, og to stk 10mm bolter midt på. Dra rett av og rengjør!

Angående oljelekkeasjen pleier disse motorene å lekke bak ved kam-tettingene. Se bak på toppene etter oljesøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Tusen takk for veldig utfyllende svar, slangene er rengjort for koks og gugge, var endel der, kan nok tenkes dette var grunnen til at toppdekselpakningene gikk :vampire:

Pumpen er på vei fra posten, så får montert den da

Ang kam-tetningene, er det snakk om halvmånen og den andre pakningen? Slik:

4001.jpg

Kan disse byttes om jeg bare fjerner toppdekslet? Og evt bare løsner reima og vipper opp kammen? Eller er det mer styr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt, se bilde:

[ATTACH]29732[/ATTACH]

Som på bildet, så blir røret fra inntaksmanifoilen splittet i 2 rør, det ene er plastøret dere ser, det andre er det som går inn på ENDA en ventil.(så ikke jeg hadde denne før nå, ifølge delenr er dette også en jet suction ventil)

Det er der de 3 løse slangene kommer fra, der satt det nemlig noe som så ut som en ventil, som var formet som et T stykke, dette jeg trodde var Jet suction ventilen, kan noen bekrefte hva dette var?? Har ikken noe bilde av den desverre.

Ser egentlig ut som om det er 1 ventil til bremsekraftforsterkren og 1 til veivhussirkulasjonen,

Det jeg gjorde nå var å fjerne den gamle ventilen, tok vekk Y røret, og koblet det slik som på bildet ditt, dette går vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider