Gå til innhold

"noob" trenger hjelp med Bilstereo.

Ranger emnet

Eivind107

Anbefalte innlegg

Halla folkens, har tenkt til og kjøpe meg en bmw 3serie (02-04) modell.

Har da en god del høytalere + forsterkere liggenes.

Har lyst til og få best mulig anlegg til en lav pris, siden jeg har en god del fra før av. Har tenkt til og kjøpe meg 2x http://www.xtremecar.no/bilstereo/basselementer/15/kicker-comp-15-1x4-ohm og bygge kasse selv. Har en far med god peiling.

Det jeg har fra før av er:¨

1x Pioneer GM-X574 http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/GM-X574/index.html

1x Pioneer GM-D510M http://www.pioneer.eu/no/products/archive/GM-D510M/index.html

1x Pioneer TS-A6910 http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/TS-A6910/index.html 6*9" 4Ohm 330W max coaxial 3 way

2x Pioneer TS-A6901 http://www.pioneer.eu/no/products/archive/TS-A6901/index.html 6*9" 4ohm 240W max coaxial 2 way

2x Blaupunk 5" tror jeg. Står ikke noe navn, men er et mercedes merke på baksiden. 4ohm

2x Alpine spe-1002 http://www.easy-caraudio.co.uk/shop/car-audio-speakers/4-inch-car-audio-speakers/alpine-spe-1002-562157.html 75W PEAK, 15W RMS 4ohm, 4" coaxial 2way

Hvor burde alle disse kobles? evt hvilke skal jeg bygge kasser til?

Mvh Eivind

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det meste her er ikke brukendes for din del, foruten Pioneer forsterkerene. 6x9" i hatthylla når du skal ha sub baki, er ikke å anbefale, for da vil 6x9" påvirkes av trykket fra suben. Det er foran du sitter og kjører, så da er det der du skal ha lyden. Det lureste du gjør er å selge alle 6x9" og kjøpe deg et bra komponentsett til å ha foran i steden.

De subene du har funnet er heller ikke noe å hoppe i taket av, men de er jo billige da, noe som gjennspeiler seg i ytelsen. Jeg ville heller kjøpt EN bra 15" til 2-3000,- enn de to der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det meste her er ikke brukendes for din del, foruten Pioneer forsterkerene. 6x9" i hatthylla når du skal ha sub baki, er ikke å anbefale, for da vil 6x9" påvirkes av trykket fra suben. Det er foran du sitter og kjører, så da er det der du skal ha lyden. Det lureste du gjør er å selge alle 6x9" og kjøpe deg et bra komponentsett til å ha foran i steden.

De subene du har funnet er heller ikke noe å hoppe i taket av, men de er jo billige da, noe som gjennspeiler seg i ytelsen. Jeg ville heller kjøpt EN bra 15" til 2-3000,- enn de to der ;)

Har du en pris du anbefaler og selge de for?

Anbefaler du også og bruke de 4" isteden for de som følger med i frontdørene?

Og hvilken forsterker skal brukes hvor? og til hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville ha gjort er følgende. Få tak i noen hi-end høyttalere som paasser fit inn i der de originale elementene står. Magnat / Focal / Boston. Men mulig at dine Alpine SPE 1002 vil passe inn.. Det ser du... Til disse så benytter du 4 kanaleren din og setter på deling på 80 hz. Slik at disse ikke får bass-signal inn. Så i midten av hattehyllen så ville jeg hele enkelt ha satt to 10 tommere nedfelt. Om du skal ha god lyd i bilen er mer enn 10 tommer bare tull. Bedre med flere 10 tommere enn en slapp treg 15 tommer. Siden du vil benytte bagasjerommet som resonanskasse så trenger du noen med ekstra lang slaglengde. Fordelen med å gjøre det slik er at du vil få en veldig lav resonansfrekvens og ingen fasefeil som man alltid får i en bassreflekskasse ( porten er 90 grader ute av fase med elementet ) og derav en strammere bass enn med en basskasse. Du vil ikke kunne spille like høyt, men lyden vil bli bedre. Del på 100-120hz.. Monter ampene på undersiden av hattehyllen ;) Slik så beholder du bagasjerommet ;)

Endret av toraabe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, her har vi nok en som ikke helt vet hva han snakker om, for en 15" er ikke noe tregere enn en 10", det er bare en myte. Hadde det vært sånn, så hadde man ikke vunnet EM i lydkvalitet med en 18" baki ;)

En subwoofer skal heller ikke deles så høyt som 120hz, spes ikke når du deler frontsettet på 80hz. Også finnes det kasser som ikke har port, en såkalt lukket kasse, så dette han sier om basskasse stemmer heller ikke, og med en riktig utregnet portet kasse, så får man heller ikke noe fasefeil som det snakkes om... Så ta det som skrives over her med en skuffe salt du.

Det som derimot er riktig, er at du skal bruke GM-X574 til (front)høyttalere, og GM-D510M til sub.

300-400kr pr par burde være en grei pris for de 6x9" dine. Alpine høyttaleren kan kanskje brukes i bakdørene dine, og da koblet til spilleren og fadet ned så du ikke hører dem foran. Evt om de 5" passer bedre, men de er neppe noe tess. Evt selge Alpine også, kan jo være noen vil betale et par hundrelapper for dem :)

Hvis du da sier hvor mye du kan bruke på sub og høyttalere, og hvilken spiller du har, så kan vi prøve å hjelpe deg videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, her har vi nok en som ikke helt vet hva han snakker om, for en 15" er ikke noe tregere enn en 10", det er bare en myte. Hadde det vært sånn, så hadde man ikke vunnet EM i lydkvalitet med en 18" baki ;)

En subwoofer skal heller ikke deles så høyt som 120hz, spes ikke når du deler frontsettet på 80hz. Også finnes det kasser som ikke har port, en såkalt lukket kasse, så dette han sier om basskasse stemmer heller ikke, og med en riktig utregnet portet kasse, så får man heller ikke noe fasefeil som det snakkes om... Så ta det som skrives over her med en skuffe salt du.

Det som derimot er riktig, er at du skal bruke GM-X574 til (front)høyttalere, og GM-D510M til sub.

300-400kr pr par burde være en grei pris for de 6x9" dine. Alpine høyttaleren kan kanskje brukes i bakdørene dine, og da koblet til spilleren og fadet ned så du ikke hører dem foran. Evt om de 5" passer bedre, men de er neppe noe tess. Evt selge Alpine også, kan jo være noen vil betale et par hundrelapper for dem :)

Hvis du da sier hvor mye du kan bruke på sub og høyttalere, og hvilken spiller du har, så kan vi prøve å hjelpe deg videre ;)

Vel ..

OM en deler frontsettet på 120 så kan en dele subben på 120. En annen ting er at jeg liker at subben går til mellom 120 og 150... ;) Og en bassreflekskasse har alltid fasefeil enten man vil eller ei, men det er en helt annen historie.. Og en annen ting er at jeg har jobbet med konsertlyd i 13 år så det feltet kan jeg .....

Men kan bruke endel av de tingene der også inn i bilstereoverdenen. En annen ting er at jeg liker bedre lyden med flere 10 tommere enn en 18" men det er en smaksak, men synes at en 18 tommer uansett blir altfor treg.. Dessuten er det enkere å putte to 10 tommere rett nedi hattehyllen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider