Gå til innhold

Automatkasse - golf

Ranger emnet

Jon David Schrøder

Anbefalte innlegg

Hei bil-entusiaster!

Er 18 år og fikk lappen for en mnd siden, har hatt førstegangsbilen min i cirka halvannet år. Det er en VW Golf 3 94 modell STV, manuell, 1,6 bensin.

Den skal gjennom EU-kontroll til høsten og har planer om å få den i gjennom den kontrollen og selge den.

Jeg har et ønske om å gå over til automatkasse(En drøm å kjøre), og har en lidenskap for VW. Men lurer litt på om automatkassene på VW golf og passat er så ille som jeg får høre?

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatkasser er vel vanligvis bra dei, men bruken og vedlikeholdet er vel ikkje alltid so bra!

Bilen skal stå heilt i ro når ein skal flytte ifra D til R. (og omvendt)

Oljen i kassen bør byttes relativt ofte. (+ flushing slik at all oljen blir bytta)

Står du i ro (f.eks. kø) skal vist dsg kassen stå i N. Står den i D so liker ikkje clutchene dette vist. (står sikkert eit eller anna i instruksjonsboka)

Har du litt meir info om kva slags biler du er ute etter? Er jo ikkje like autoamtkasser i alle bilene til VW.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatkasser er vel vanligvis bra dei, men bruken og vedlikeholdet er vel ikkje alltid so bra!

Bilen skal stå heilt i ro når ein skal flytte ifra D til R. (og omvendt)

Oljen i kassen bør byttes relativt ofte. (+ flushing slik at all oljen blir bytta)

Står du i ro (f.eks. kø) skal vist dsg kassen stå i N. Står den i D so liker ikkje clutchene dette vist. (står sikkert eit eller anna i instruksjonsboka)

Har du litt meir info om kva slags biler du er ute etter? Er jo ikkje like autoamtkasser i alle bilene til VW.

Takk for svar.

Jeg kunne tenkt meg helst diesel i disse bilene. Vet ikke om det forklarte så mye, hehe. Men siden jeg tenker på ny bil til høsten ville jeg bare høre sånn generelt om automatkassene til VW og de er gode sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Golf 3 med 1,6 AFT motor og automatkasse som har gått 170.000.

Den har gått i arv i familien siden den var ny i '97 og vi har aldri hatt noen problemer med automaten. Som todleif påpeker er det viktig at den står helt stille når du går fra D til R og motsatt. Det er også å foretrekke å slippe gassen litt når den er på vei til å gire for å gjøre det mer behagelig for deg selv og clutchen ved girbytte.

Når du er på utkikk etter VW med automat er det viktig at du undersøker historikken, hvis alle servicer er fulgt er det liten sannsynlighet for at du får en ubehagelig overraskelse.

Men på lik linje med Chrysler Voyager har jeg hørt at automaten har en tendens til å streike idet bilen passerer rundt 200.000 km så jeg ville sett etter noen som ikke har gått så skrekkelig langt.

Mvh. Jokke

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider