Gå til innhold

normalt med litt tikking? fare på gang?

Ranger emnet

kenneth2861

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring med tikking i motor? har hørt at denne type biler tikker mere en andre? ( audi A6 2,6 bensin 1995 )

eller er det fare på gang? bilen har gått 283 000 har byttet olje og filter for en stund tilbake tikket før det også.

vet ikke hva man skal beregne som ille, men er ikke sånn veldig mye men du hører det når du står på utsiden av bilen.

så om noen har erfaringer med det eller hva som kan hjelpe som man kan gjøre selv uten å være en mekaniker så hadde det vært fint. :) takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei d regner jeg ikke med men litt tikking ville jeg tro ikke gjorde noe dersom den ikke tikker noe helt vilt, joa kan jo det men noen prater om oppimot 10 000 for og fikse slikt, og har ikke lyst og betale så mye på en så gammel bil.

men skal prøve meg på en motor flush neste olje skift og se om d kan bli noe bedre da. bilen har jo rullet noen km på veien hittil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilteninger har ingenting med tikking å gjøre, ventilløftere derimot. Om motoren din er kjørt 283' km og ventilløfterene er fra dag en, da er de mildt sagt modne for utskifting :) Dette koster lite, du har 12v og trenger dermed 12 nye løftere. Disse kan du kjøpe uoriginale, koster deg ca 70/stk. Løsne registerreima, skru av toppdekslene og kammene, løfterene kan da løftes rett ut og nye settes nedi før alt skrues sammen igjen. La motor stå i minst en time, rotér så motor rundt minst 2 omdr for hånd, dersom dette går uten problemer kan du starte. Tikking til å begynne med kan da forekomme (noen minutter), men du vil aldri høre et tikk igjen etterpå ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha ok, ja viste egentlig at det var løfterene som måtte byttes men i og med at jeg ikke er den rette hobby mekanikeren så må jeg sette arbeidet vekk til noen. ser for meg at dette er en del jobb, og at jeg evt må bytte andre ing når man først skal bytte di?

noen peil på hva pris klasse jeg kan komme opp i for og sette slikt på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du bør kjøpe i tillegg er nye toppdekselpakninger, da såfremt de ikke er av gummi og av nyere dato.

Hva dette vil koste på verksted varierer nok mye. Det som er arbeid er å demontere for å slakke ut og sette tilbake registerreima og skru ut/inn kammene. På en R4 8v ville jobben tatt ca en time, på din, tipper tre timer.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være skadeleg, ventilane kan få skjegg på toppen. Og stålbitar kan løsne. Det er akuratt det samme som når du slår med ei slegge på toppen av ein trestokk.

Det kan være lågt oljetrykk, innvendig lekkasje eller avleiringer i smøresystemet som er årsaken til ventiltikkinga.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hans motor er det kam som får skader (over lang tid), ikke ventilene, de holder i massevis. Lavt oljetrykk kan skape tikking, da som oftest på alle ventilene. Tikking kan også forekomme ved koksede eller igjengrodde oljekanaler i toppen, noe som normalt aldri skjer om man skifter olje "ofte nok" og bruker normalt god olje. Jeg har prøvd på mange motorer etter hver å fjerne tikking med innvendig motorvask, men ender alltid opp med å bytte løfterene :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider