Gå til innhold

normalt med litt tikking? fare på gang?

Ranger emnet

kenneth2861

Anbefalte innlegg

ok takk:-) tenke jeg skulle prøve en invendig motor vask, vet ikke om forige eier har vært nøye med olje skift så tenkte og prøve ved neste olje skift. men må vel karnskje bytte løfterne etterhvert om det skulle bli nødvendig.

men syns ikke det er ille i det hele tatt så er ikke noe som må gjøres denne uken liksom men må vel forhøre meg noe på pris snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

hei hiver meg på her...

har samme motor og har hatt tikkinga ett par år.

første gangen gik det bort med motorens og oljetilsettning fra prolong. hadde kun tikking fra venstre side av motor virker det som.

tikken kom tilbake ett år etterpå. i mellomtiden ble bilen lite brukt. bruker den stort sett bare på sommeren. skal vel heller ike skryte på meg att jeg har hvert nøye med hverken oljeskift eller andre ting.

i fjord når tikkinga begynte igjen så prøvde jeg samme medesin som året før men det hjalp ikke.

å siden jeg hadde tikkinga kun på venstre side bytta jeg løfterne på venstre side + register reim.

å tenkte att nå skulle det bli stille.

men neida tikkinga holdt på enda. det kom å det gikk. og jeg fikk høy oljetemp etter å ha kjørt opp lange bakker eller kjørt litt hardt. å da tikka det helt jævlig.

nå tikker driten hele tia. har jo seff kjørt 5-10000 km med dette. å er litt tom for ideer nå.

neste skritt blir å ta ut motor å pelle alt i biter. å det frister ikke mye. noen som har noen bedre forslag her.. jeg er tom for ideer.

holder en liten knapp på dårlig oljetrykk på venstre side.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg kjøpte bilen for snart litt over 6 mnd siden, den tikket litt da også men var ikke noe sånn veldig mye, kjørte hjem og kjørte noen dager så dro jeg på litt en dag på e18 140 km karnskje etter det begjynte den og tikke noe helt jævlig hørte det GODT inn i bilen.

men det var feilen av bilen var tom for olje nesten fylte på og tikkingen gikk ned til slik den hadde tikken hele tiden bare litt på tomgang.

har byttet olje og filter og det hjalp karnskje litt men ikke mye, har tenkt på og prøve motor rens jeg og på neste olje skift som nærmer seg.men den tikker ikke veldig mye men det er slik at man kan høre at det kommer noen tikke lyder når bilen står på tomgang.

noen sier det ikke er bra di fleste jeg har pratet med sier at det ikke er noe farlig og at det er normalt med litt tikking.

og særlig på audi.

om du finner ut av problemet så må du si i fra. her blir det ikke aktuelt og bytte motor eller pelle den i deler hehe, mye jobb det gitt.

og i allefall for en lite erfaren hobby mekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste du prater med har da null peiling, snakker bare langt ut over sin egen evne og forståelse ;)

Det er ikke normalt med tikking, heller ikke litt tikking, heller ikke på Audi. Hva som forårsaker tikking er det skrevet nok om tidligere i denne tråden, og felles er at løfterene er slitt og/eller ikke får nok olje(trykk).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er karnskje ikke normalt har ikke peiling på slikt selv. men siden han byttet løftere og det ikke ble bedre?

men kan sikkert være noe annet og da. ikke vet jeg.

min olje blir ikke for varm den ligger altid på det samme stiger litt når det er så varmt ute 38+ ute og kjører litt fort på e18 og slik.

men ikke noe unormalt høyt.

men vet ikke om man karnskje må bytte olje trykk pumpa eller hva det heter karnskje da, vist det er dårlig oljetrykk.

men kan jo ikke være kjempe alvorlig heller, hører jo om folk som kjører slik i mange mange år uten at det har blitt noe særlig værre eller gått galt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir verre når det har begynt.

hvordan er tomgangen din? min ligger på rundt 1000. i tillegg er bilen rykkete når jeg slipper gassen eller legger foten forsiktig på gassen hvis jeg ligger i lav fart. høy tomgang og nykkinga har jeg hatt lenge før tikkinga begynte.

det fikk jeg en gang jeg skulle starte bilen med startkabler. da kom der ett poff å så spytta den luftinntaket rett av spjellhuset pluss en kontakt nedi der bak som hoppa halvveis ut. å da sto den bare å jaga opp og ned på tomgang. til jeg fikk på luftinntaket og ledningen igjen. etter dette har bilen hvert luggette(av og på på gassen) og hatt høy tomgang.

dette er bruksbilen så den har jeg ikke hvert nøye med.

er stortsett bare i sommerferien den blir brukt.

men stikker på ferie om 4 uker og kjører da ca 4-5tusen km. men nå tikker den så det høres ut som den skal komme ut av bilen.

mener 90% sikkert att lyden kommer fra området venstre topp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, min ligger på ca 900-1000 tror jeg går som en drøm på tomgang jager ikke eller noen ting. helt fin og også helt fint uansett hvor mye jeg gasser på tomgang,

men har liksom ikke lyst og bytte løftere om det ikke hjelper liksom. har hørt at det er ganske dyrt i og med at jeg ikke gjør slikt selv. men det hørest værst ut på venstre topp når du står forran bilen på min og.

men har ikke vært utfor lugging eller ujevn tomgang. og olja blir heller ikke noe særlig varm heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har du ganske høy tomgang du å.. min jager heller ikke.. men hvis normalen er ca 700 så er det en god del for høyt.

det med start kablene den gangen så virka det som alt klikka på en gang.. ikke slange bak spjeldhuset der etter det jeg husker.

firkanta sort plastboks som sto festa med 2 eller 4 sktuer med gummifester på.. hele driten hoppa av så jeg måtte ut med skruene for å få

det sammen igjen.

samtidig som dette skjedde gikk takluka opp...

dette gjør den av å til når jeg setter meg inn å starter. det er å blitt sånn etter den gangen.

ganske irriterende når det er en meter snø på taket.

men tilbake til marerittet..

TIKKING.. jeg har nye løftere.. i går fylte jeg på 1 boks med prolong motorrens. kjørte en tur på 2 timer.. siste 10 minuttene grisekjørte jeg.

men neida det tikker like godt enda.. fra venstre topp.. ca ved exsos manifoilen høres det ut som.. HJELP. vanligvis fikser jeg biler og motorer og diverse for andre. men min egen bil får jeg ikke til.. Kan noen fortelle meg hva dette er ? å hvorfor det er blitt sånn.. å hva det er som har blitt sånn..

har ingen problem med å skru hvis jeg vet hva jeg skal fikse.. men å bytte deler i blinne for å se om det hjelper frister ikke.

heller ikke å ta ut motor å rive alt i biter for så å finne ingen feil å få rede på at det er en eller anna idiotisk sensor som en rakettforsker fra tyskland har satt inn som føkker opp tenninga mi å gir meg tenningsbank.

bytta foresten en liten overtrykksventil som sitter under toppdekslet også .men hjalp ikke dette heller.

noen som vet om det er mulig å ta av bunnpanna på 2.6 uten å ta ut motor? og hvor er det billigst med toppakning (sotningssett)

helst bare til en side.siden jeg er 98,7%sikker på att dette sitter i venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg sa feil til deg ang tomgang mener at min ligger på rundt 700 sånn ca. skal se senere

er ikke så lett og se helt nøyaktig. hehe

men jeg skjønner heller ikke denna tikkinga på min. min tikker jo ikke slik som du beskriver din, men er slik at jeg kan høre det så hvidt når jeg står på utsiden av bilen på tomgang.

så er jo ikke ille men skulle gjerne blitt kvitt det helt uten at det koster en hel formue. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIKKING.. jeg har nye løftere.. i går fylte jeg på 1 boks med prolong motorrens. kjørte en tur på 2 timer.. siste 10 minuttene grisekjørte jeg.

men neida det tikker like godt enda.. fra venstre topp.. ca ved exsos manifoilen høres det ut som.. HJELP. vanligvis fikser jeg biler og motorer og diverse for andre. men min egen bil får jeg ikke til.. Kan noen fortelle meg hva dette er ? å hvorfor det er blitt sånn.. å hva det er som har blitt sånn..

har ingen problem med å skru hvis jeg vet hva jeg skal fikse.. men å bytte deler i blinne for å se om det hjelper frister ikke.

heller ikke å ta ut motor å rive alt i biter for så å finne ingen feil å få rede på at det er en eller anna idiotisk sensor som en rakettforsker fra tyskland har satt inn som føkker opp tenninga mi å gir meg tenningsbank.

bytta foresten en liten overtrykksventil som sitter under toppdekslet også .men hjalp ikke dette heller.

noen som vet om det er mulig å ta av bunnpanna på 2.6 uten å ta ut motor? og hvor er det billigst med toppakning (sotningssett)

helst bare til en side.siden jeg er 98,7%sikker på att dette sitter i venstre side.

Er tikkingen der konstant, som tikking på en ventil? Du har ikke eksoslekkasje på en sylinder, det kan noen ganger høres ut som ventiltikking.

Bunnpanne kan du gjerne klare ta av uten å ta ut motor, husk motorene i C4 hviler ikke på subrammen og denne går bak og på sidene av motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tikker også mere når jeg ruser den på tomgang men når jeg setter den i DRIVE og kjører så hører jeg ikke noe.

sikkert pga litt mere bråk da men kan høre at den tikker mere dersom jeg ruser den på tomgang.

vansklig og montere oljetrykks måler på disse bilene da?

kan en som aldri har gjort slikt før få det til? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider