djurace Skrevet April 18, 2012 Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 ta feks denne bilen: Mazda 323 1,5i 88HK kr 10000,- Sei at bilen har 72HK på framhjula, det vil då sei at eg kan chippe den til 88HK(som det står i vognkortet) uten å verken betale noko til staten eller varsle om det til vegvesenet, lovlig?. treng då ikkje å varsle endring hos forsikringsselskap (viss eg har forstått det rett) eller: sei at samme bilen med då 88 HK på framhjula blir chippa til 180 HK, i følgje toll.no ved kalkulator for statusendring av kjøretøy vil tilleggsavgifta bli på kr 0,-. Dette må varslast og vegvesenet må ha bilen på tralle og endre i vognkortet, men er det ingen andre avgifter enn dyrare forsikring med andre ord eller tar eg feil? Takker for svar :) Siter Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 18, 2012 Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 Det er forskjell på hk i motor og hk på hjula. Det som står i vognkortet er hk i motor. Skal du ha meir hester i ein bil lovligt, so må det være ein modell som har minst like mange hester originalt. Den bilen som blir trimma må ha minst like bra bremser, understell, forsterkninger i karosseri osv som den originale bilen. Å få dette godkjent er ikkje berre berre!! Og du vil nok ikkje klare å chippe ein mazda 1,5 liter ifra 72 til 88hk på hjulet! ;) Er du heldig so får du eit par ekstra hester på høgt turtall. er du uheldig so får du 10hk mindre. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre93 Skrevet April 18, 2012 Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 Visst bilen er over 10 år gammel er det ikke avgifter på hk. Men bilen skal vises ved trimming grunnet bilen er bygd for et visst antal hk, nm og vekt. Kan ta et eksempel på en bil jeg vet litt om. Visst du har en org volvo 940 vil den ha 116hk. Den bilen er godkjent for opp til 238hk og et visst antall nm. Det vil si at du kan trimme den bilen opp til det uten å gjøre noe for å få det godkjent. Da må du ha papirer fra godkjent benk på hk. Det mange gjør med disse bilene er og monterer en org turbomotor(for eksempel b230ft med 165hk), da slipper du å benke bilen fordi du får papirer fra Volvo på effekten i motoren. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djurace Skrevet April 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 okey :) men sånn generelt har jo vegvesenet et slingringmonn på 12-15% ved måling. Det vil vel egentleg sei at du kan på en mazda 323 med 88 HK originalt ha 96,1HK (10%) uten at det blir noko problem? sånn feks effektanlegg og luftfilter Siter Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djurace Skrevet April 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 eller med andre ord: er det vanskelig å få godkjent uoriginalt effektanlegg og luftfilter? Siter Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 18, 2012 Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 Luftfilter er ikke noe problem, og eneste problemet med effektanlegg kan være støy. Effektmåling for å beregne avgift er ikke mulig, så det trenger du uansett ikke å tenke på Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djurace Skrevet April 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 Dersom du blir stoppa i kontroll av vegvesenet med uoriginalt anlegg og luftfilter, må ikkje du bytte tilbake til det som er originalt då? (ved visning) Siter Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 18, 2012 Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 Det finnes jo effektanlegg med TUV godkjenning, og det eneste kravet er at det ikke skal bråke unødig mye, eller etter 94 modell ikke overstige støynivået oppgitt i vognkort. Luftfilter er det vel ingen annen enn motoren som bryr seg om. En annen ting er hvorfor du skal svi av flere tusen på å få en bil som bråker mer, og som oftest går dårligere enn originalt Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djurace Skrevet April 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2012 poenget var ikkje nødvendigvis at den skulle gå fortare, men heller en fin litt grom lyd :) Siter Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre93 Skrevet April 19, 2012 Rapporter Share Skrevet April 19, 2012 Di fleste biler uten turbo vil gå dårligere med effektanlegg og powerfilter. Grunnen til det er at motorstryringen er oppsatt til sånn som den er orginalt. Men visst du setter den i benk eller kjøper en chip for akkuratt di modifikasjonene kan du få en lav effektøkning. Men når du kjører rundt i en japse med 1,5l motor og ingen snurre er det best og spare pengene til en annen bil. Gjerne med turbo, da er det ofte billigt og enkelt og få litt ekstra hk. Kan gi et eksempel på min egen bil. En volvo 740 turbo. Org 135hk, med chip og en pyseventil for å justere opp ladetrykket har jeg bortimot 200hk:) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djurace Skrevet April 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2012 det er heldigvis ikkje en bil eg har :) var berre for å ta eit eksempel ;) Siter Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.