Gå til innhold

Idiot trenger hjelp med felger

Ranger emnet


yhoyland

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg føler nesten det er helligbrøde for meg å registrere meg på forumet...jeg er travel småbarnsfar med akkurat nok teknisk kompetanse til å skifte dekk og luftfilter selv. Resten får gutta på verkstedet alt for godt betalt for...!

 

Her er saken -

Jeg har fått et sett med fine 8,5x18" ET45 felger av en kamerat. Det er noe RS6 lookalike greier, og de kom med 235/40/18 dekk. Dekkene var helt nedslitt, så jeg fikk kjøpt noen nye GT dekk i samme dim og fikk de balansert etc idag.

 

Bilen er en Audi A6 2,4Q fra 2004, tenker den skal få gå i noen år til.

 

Jeg prøvde de ut på bilen idag, og ser at dette kommer til å bli bra. Men dessverre så tror jeg innpresset er feil, fordi hjula tar borti den "armen" like bak hjulet over bremsene ved full sving begge veier. Det er omtrent 1 cm klaring når hjula står rett frem.

 

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Har brukt 6000 kroner på nye dekk til disse felgene, så jeg vil jo gjerne få dette til å funke. Jeg skjønner at selve dimensjonene på dekket ikke er et problem, utifra hva jeg kan lese meg frem til, så da må det være noe annet. Jeg regner med at med et innpress på f.x. ET35 så ville dette gått fint uten modifikasjoner på bilen ellers? Kanskje noen her har samme bil og vet dette?

 

Poenget er - jeg må finne en måte å fikse dette på. Jeg skjønner at det er noe som heter spacere - og at det vil kunne hjelpe meg her. Men hvor finner jeg de som er godkjente for bilen min, hvilken type skal jeg kjøpe, og hva skal jeg tenke på når jeg skal sette igang prosessen med dette?

 

Hjelp meg! Og takk for at dere finnes, alle bil-nerder og -guruer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10mm spacere så får du ET35 :)

 

Det skjønner jeg - men litt av poenget her må vel være at de spacerene jeg bruker er godkjente for bil/felg kombinasjonen og at de passer til de forskjellige målene på bolter og nav etc...?

 

Noen som har samme bil med tilsvarende erfaringer?

 

Jeg er heller ikke helt sikker på om det er ET35 som er riktig - kanskje det er i overkant mye? Jeg må nesten sjekke vognkortet og se hva standard ET er, for å være sikker på at jeg er innenfor +-7mm...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gått og funnet noen spacere som passer slik at felgene dine passer på bilen uten at di subber imot noe.

tror ikke det er så nøye at du er innenfor 7mm dette skjerkker di så si aldri og du kjører uansett ulovlig med disse dekkene fra før.

så hadde jeg vært deg så ville jeg finnet noen spacere som passet bare.

 

hadde noen 18`` på min audi a6 2,6 husker ikke helt dimensjon men tror det var samme dimensjon som deg, men min erfaring bare for og ha sagt det også er at bilen blir ikke god og kjøre i det hele tatt, særlig ikke på sporete veier.

og min sleit skjeft hele tiden selv etter forstillingskontroll. og audi har litt problemer med at forstillingene blir fort skjeve så du vil nok merke det etter en del km på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er så nøye at du er innenfor 7mm dette skjerkker di så si aldri og du kjører uansett ulovlig med disse dekkene fra før.

 

Hm - hva mener du med at jeg uansett kjører ulovlig med disse dekkene? Vil det si at samme hva jeg gjør så kan jeg ikke få dette godkjent?

 

Jeg vil i alle fall prøve å gjøre "resten" av prosessen etter reglene her - hvis jeg kan klare å holde meg innenfor 7mm regelen, og få tilstrekkelig klaring i alle retninger med godkjente spacere, så har jeg i det minste en litt bedre sak dersom jeg blir stoppet i en teknisk kontroll.

 

Er dette noe som sjekkes på EU også forresten?

 

Noen tips/linker til bra shops med spacere som jeg kan bruke?

 

Hvis jeg har forstått riktig så er det 5x112, Ø57,1 spacere jeg trenger - 4 stk (foran og bak) og slik at jeg ikke ender opp med sporviddeforandring på mer enn 15mm totalt?

 

Trenger jeg senterringer også? (hva er den til?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterringer trenger du hvis for eksempel diameteren på navet er mindre enn diameteren på hullet i felgen.

Eksempelvis om du skal ha Ø57,1 men har en felg med Ø66,6 som passer på Mercedes. Da bruker man senterringer for å fylle ut tomrommet sånn at felgen blir sentrert skikkelig på navet og ikke får all belastningen på hjulboltene alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterringer trenger du hvis for eksempel diameteren på navet er mindre enn diameteren på hullet i felgen.

Eksempelvis om du skal ha Ø57,1 men har en felg med Ø66,6 som passer på Mercedes. Da bruker man senterringer for å fylle ut tomrommet sånn at felgen blir sentrert skikkelig på navet og ikke får all belastningen på hjulboltene alene.

 

Tror du har misforstått bruken av senterringer;) De plastikkringene tåler nada, de er kun til for å gjøre det enklere å sentrere felgen i det den monteres, og den tar ingen belastning. De boltene tåler mer en nok (husk en M4 kan løfte en bil), så 5 stk M12 holder plenty.

 

Man trenger ikke senterringer, litt mer kinkig å montere riktignok. Bare husk å stramme boltene i et stjernemønster så sentrerer du ved hjelp av koningen.

 

Til trådstarter: Alle utenom orginale felger skal egentlig godkjennes av SVV, men nå bruker mange uorginale hjul slik at det sees mellom fingrene så lenge det ikke stikker utenfor, er for stort eller for lite (5% +/- regel), dvs ser ut som det ikke tilhører. Hvis hjulene har for høyt innpress, kjør på med spacere av god kvalitet (H&R feks, IKKE! Biltema) og bytt til bolter som er lange nok slik at du iallefall få 5 gjengerunder. Så sparer du på orginalhjula i garasjen og hvis du får problemer på periodisk kontroll, bytter du bare om.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener bare det at slike breie dekk ikke er lovlig om på en `normal` bil, står i vongnkortet hvor store dimensjoner du har lov og ha,

jeg hadde 235/40/18 på min en gang i tiden og det var ikke lovlig på min bil alt for bleie og lave.

fikk det heller ikke gjennom EU den gangen, er sikkrt veldig inviduelt hvor nøye di er på det fra plass til plass men etter boka er det ikke lovlig om ikke det står i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått bruken av senterringer;) De plastikkringene tåler nada, de er kun til for å gjøre det enklere å sentrere felgen i det den monteres, og den tar ingen belastning. De boltene tåler mer en nok (husk en M4 kan løfte en bil), så 5 stk M12 holder plenty.

 

Man trenger ikke senterringer, litt mer kinkig å montere riktignok. Bare husk å stramme boltene i et stjernemønster så sentrerer du ved hjelp av koningen.

 

Til trådstarter: Alle utenom orginale felger skal egentlig godkjennes av SVV, men nå bruker mange uorginale hjul slik at det sees mellom fingrene så lenge det ikke stikker utenfor, er for stort eller for lite (5% +/- regel), dvs ser ut som det ikke tilhører. Hvis hjulene har for høyt innpress, kjør på med spacere av god kvalitet (H&R feks, IKKE! Biltema) og bytt til bolter som er lange nok slik at du iallefall få 5 gjengerunder. Så sparer du på orginalhjula i garasjen og hvis du får problemer på periodisk kontroll, bytter du bare om.

 

Ja, mulig jeg har misforstått bruken. Og mulig jeg forklarte litt teit. Jeg er jo fullt klar over at det er bare plastringer, og jeg mente heller ikke at de skal ta noen belastning i den forstand. Det er jo null belastning på dem når hjulet er montert og boltene på plass. Men det jeg mente var belastningen på boltene HVIS hjulet ikke blir skikkelig sentrert.. Den belastningen KAN faktisk knekke hjulbolter selv om de tåler å løfte en bil.. Greit nok man drar til boltene i kryssmønster så muligheten for slinger er minimal, men jeg har sjøl hatt et sett felger på bil uten ringer og de var slett ikke bare bare å få sentrert. Resultatet var kast i felgene, og da når all belastningen går på boltene og null avlastning på navet så KAN bolter ryke.. Det var hele poenget mitt..

 

Skyt meg hvis jeg fremdeles er på bærtur..

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulig jeg har misforstått bruken. Og mulig jeg forklarte litt teit. Jeg er jo fullt klar over at det er bare plastringer, og jeg mente heller ikke at de skal ta noen belastning i den forstand. Det er jo null belastning på dem når hjulet er montert og boltene på plass. Men det jeg mente var belastningen på boltene HVIS hjulet ikke blir skikkelig sentrert.. Den belastningen KAN faktisk knekke hjulbolter selv om de tåler å løfte en bil.. Greit nok man drar til boltene i kryssmønster så muligheten for slinger er minimal, men jeg har sjøl hatt et sett felger på bil uten ringer og de var slett ikke bare bare å få sentrert. Resultatet var kast i felgene, og da når all belastningen går på boltene og null avlastning på navet så KAN bolter ryke.. Det var hele poenget mitt..

 

Skyt meg hvis jeg fremdeles er på bærtur..

 

Hehe, neida;) Bare poengterte at senterringer ikke er så viktig. Har selv bil som er såkalt "lug-sentric", dvs at man kan ikke bruke senterringer. Dvs at det er biler der man kun belager seg på at man sentrerer med bolten/mutteren, så hvis man bare legger noen sekunder ekstra i jobben får man heller ikke kast.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener bare det at slike breie dekk ikke er lovlig om på en `normal` bil, står i vongnkortet hvor store dimensjoner du har lov og ha,

jeg hadde 235/40/18 på min en gang i tiden og det var ikke lovlig på min bil alt for bleie og lave.

fikk det heller ikke gjennom EU den gangen, er sikkrt veldig inviduelt hvor nøye di er på det fra plass til plass men etter boka er det ikke lovlig om ikke det står i vognkortet.

 

Riktig. Kun det som står i vognkortet er lovlig.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle.

Takk for tips og hjelp. Jeg forstår at det er mange meninger og lite fast fakta når det kommer til hva som er lov, godkjent, etc her - men jeg tar den sjansen og ser hvordan det går.

 

Nå har jeg bestilt HR spacere på 5mm til front, som forhåpentligvis skal passe perfekt til både nav og felg. Lengre bolter er også på veg.

 

Så da er det bare å spare på originaldekkene til fremtidige EU-kontroller? Eller er det faktisk håp for å få dette hjulsettet godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha et backup sett tilgjengelig i værste fall om du ikke kan låne noen. Har blitt stoppet flere ganger med uorginale dimensjoner og de har ikke sagt noe på det enda. Utrolig mange som kjører uorginalt, så bare å ta sjangsen.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår