Gå til innhold

motorbytte..HJELP!

Ranger emnet


volvo242TIC

Anbefalte innlegg

er i ferd med å hive inn en 2,3L TIC motor fra en 760 (83mod) over i en 244(83mod) med gasser...

 

1. noen som har koblingskjema til 760 motoren?? er det samma motoren som sitter i en 240turbo fra ca. samme år?

trenger vel ikke noe skjema,for er jo bare 8 ledninger fra motoren inn icupen..så går vel å måle, og all driten til hjernen..men kan jo være greit med et skjema...

 

2. hva gjør jeg med måleren til luftfilteret? trenger jeg denne? eller det bare å huke powerfilteret rett på ut fra turboen?eller må det stå etter føleren?

regner med at den må stå etter føleren..?

 

3. har en BSR og en GIK chip til en 940tic motor liggende...funker det å kjøre noen av disse på 760 motoren?

og er BSR chippen best? mener å huske det...husker ikke eksakt type på disse chippene....

 

noen som har noe lurt å komme med..så spytt ut! :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

er i ferd med å hive inn en 2,3L TIC motor fra en 760 (83mod) over i en 244(83mod) med gasser...

 

1. noen som har koblingskjema til 760 motoren?? er det samma motoren som sitter i en 240turbo fra ca. samme år?

trenger vel ikke noe skjema,for er jo bare 8 ledninger fra motoren inn icupen..så går vel å måle, og all driten til hjernen..men kan jo være greit med et skjema...

 

2. hva gjør jeg med måleren til luftfilteret? trenger jeg denne? eller det bare å huke powerfilteret rett på ut fra turboen?eller må det stå etter føleren?

regner med at den må stå etter føleren..?

 

3. har en BSR og en GIK chip til en 940tic motor liggende...funker det å kjøre noen av disse på 760 motoren?

og er BSR chippen best? mener å huske det...husker ikke eksakt type på disse chippene....

 

noen som har noe lurt å komme med..så spytt ut! :D

 

1:

760 TIC motor er vel en B23ET eller B230ET. Om det er en B23ET, har den mekanisk innsprut (som bør være meget enkelt å koble).

 

2:

Luftmengdemåleren? du bør vel ha denne? Den skal vel stå rett bak filteret.

 

3:

940 TIC er enten B230FT eller B230FK (annen hjerne, samt elektrisk innsprut), så jeg tviler sterkt på du kan bruke den chip'en.

 

En i Volvo Power Team (http://www.volvo-power.net), (btl-) har bygget sin gasser 245 om med b230et.

 

han skal bygge om til FT også..

Han bor i oslos omegn, jeg kan jo høre med han om han har lyst å påta seg litt jobb? forutsatt at du bor i nærheten da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

1:

760 TIC motor er vel en B23ET eller B230ET. Om det er en B23ET, har den mekanisk innsprut (som bør være meget enkelt å koble).

 

2:

Luftmengdemåleren? du bør vel ha denne? Den skal vel stå rett bak filteret.

 

3:

940 TIC er enten B230FT eller B230FK (annen hjerne, samt elektrisk innsprut), så jeg tviler sterkt på du kan bruke den chip'en.

 

En i Volvo Power Team (http://www.volvo-power.net), (btl-) har bygget sin gasser 245 om med b230et.

 

han skal bygge om til FT også..

Han bor i oslos omegn, jeg kan jo høre med han om han har lyst å påta seg litt jobb? forutsatt at du bor i nærheten da :p

 

begynte å pelle den ut i går...det er en b230et... var ikke så mye ledninger som forventet..har begynt å gre i det nuh.. man setter da for fa#" ikke bort noe :D det koster kr :D

vet du om det er forskjell på bensintanken i en 240 med gasser og en med insprut? eller er det bare at det er annen pumpe i innsprut-tanken? spørsmålet er om det går å bruke den pumpa som sitter i tanken på 760'n? vet du noe om det?

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

er i ferd med å hive inn en 2,3L TIC motor fra en 760 (83mod) over i en 244(83mod) med gasser...

 

1. noen som har koblingskjema til 760 motoren?? er det samma motoren som sitter i en 240turbo fra ca. samme år?

trenger vel ikke noe skjema,for er jo bare 8 ledninger fra motoren inn icupen..så går vel å måle, og all driten til hjernen..men kan jo være greit med et skjema...

 

2. hva gjør jeg med måleren til luftfilteret? trenger jeg denne? eller det bare å huke powerfilteret rett på ut fra turboen?eller må det stå etter føleren?

regner med at den må stå etter føleren..?

 

3. har en BSR og en GIK chip til en 940tic motor liggende...funker det å kjøre noen av disse på 760 motoren?

og er BSR chippen best? mener å huske det...husker ikke eksakt type på disse chippene....

 

noen som har noe lurt å komme med..så spytt ut! :D

 

1. Hvis du har en motor fra 760turbo heter denne b23et og ikke b230et. Denne har elektrisk innsprøytning og ikke mekanisk! Hvis du har orginalstyreboksen, skal det stå "0 261 200 012" på boksen. På b230et står det 0 261 200 022 for manuell eller 0 261 200 026 hvis det er automat. Det er ikke den samme motoren som står i 240turbo. Den heter b21et og har mekanisk innsprøytning.

 

2. Luftmengemåleren må du ha. Denne må stå mellom luftfilteret og turboen. Alternativet er å bytte til datasprut eller forgasser :(

 

3. En chip fra 940 passer ikke i boksen din. BSR chippen fungerer sikkert greit nok. BSR chippen er vel "best" fordi BSR er ett svenskt firma, og flesteparten av de som påstår at den er best er svensker:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

3. En chip fra 940 passer ikke i boksen din. BSR chippen fungerer sikkert greit nok. BSR chippen er vel "best" fordi BSR er ett svenskt firma, og flesteparten av de som påstår at den er best er svensker:)

 

Og GIK er, tralala Svensk!

Men BSR har spesialisert seg på chip, og har større kompetanse på dette.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja :D vet det er b23et :D skrev litt fort :D

 

måtte gi 3000,- for komlp. motor med elektrisk,bensin osv...meeen maskina er fyllmasse,var full i radiator vann, så var ikke skjært pga. ikke vann :(

 

trenger en motor nå! en 2,3l med turbo :D dvs uten alt drit,kun motor med innmat og topp...gidder ikke å fikse opp den jeg fikk tak i...beholder et som er noe å ha...

 

så hvis noen har en 2,3l blokk,og topp,som det har vært turbo på kom med det!

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp heller b230 blokk enn b23 blokk, pga b230 blokken tåler mer!

(selve blokken altså).

 

rådene tåler mindre i 85-87' b230, ikke primært pga letting av råder, men relokasjon av rådelager.

 

dvs. optimale blokk for deg, er 88'-> b230

jeg tror alle delene passer rett over, men det er kasnkje lurt å forhøre seg om. btl- som skrev ovenfor her, vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

kjøp heller b230 blokk enn b23 blokk, pga b230 blokken tåler mer!

(selve blokken altså).

 

rådene tåler mindre i 85-87' b230, ikke primært pga letting av råder, men relokasjon av rådelager.

 

dvs. optimale blokk for deg, er 88'-> b230

jeg tror alle delene passer rett over, men det er kasnkje lurt å forhøre seg om. btl- som skrev ovenfor her, vet det.

 

det meste passer over foruten oljerør til turboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

kjøp heller b230 blokk enn b23 blokk, pga b230 blokken tåler mer!

(selve blokken altså).

 

rådene tåler mindre i 85-87' b230, ikke primært pga letting av råder, men relokasjon av rådelager.

 

dvs. optimale blokk for deg, er 88'-> b230

jeg tror alle delene passer rett over, men det er kasnkje lurt å forhøre seg om. btl- som skrev ovenfor her, vet det.

Og en liten viktig tilføyelsen..

Det gjelder vel bare turbomotorene. Er ikke samme stempler og veivstenger i en sugemotor..

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Og en liten viktig tilføyelsen..

Det gjelder vel bare turbomotorene. Er ikke samme stempler og veivstenger i en sugemotor..

 

nåja,alle b230 av samme årsmodell sug/turbo har samme veiv,råder osv..det eneste i blokka som skiller er som det står over:stempla+at oljekanalene tur/retur til turbo ikke er maskinert opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

 

nåja,alle b230 av samme årsmodell sug/turbo har samme veiv,råder osv..det eneste i blokka som skiller er som det står over:stempla+at oljekanalene tur/retur til turbo ikke er maskinert opp...

ja, var ikke helt 100% sikker når jeg skrev veivstenger, men det er iallefall andre stempler i en b230turbo. Vil egentlig _tro_ at det gjelder alle b230, inkludert b230et :) Rett meg opp hvis jeg tar feil. Er ikke helt sikker. :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår