Gå til innhold

Opel Astra 1.7td - Izuzu motor problemer

Ranger emnet

b0rre

Anbefalte innlegg

Jeg hadde til å begynne med problemer med glødepluggene på bilen, trodde jeg. Bilen var veldig tungstartet når den hadde stått over natta og dette begynte å irritere meg veldig så jeg kjøpte nye glødeplugger. Bilen hadde for ikke lenge siden vært inne på verksted å byttet regreim,glødeplugger og diverse andre småting før jeg tok over bilen.

Det første jeg ser når jeg skal skru ut glødepluggene er at pluggen på sylinder 1 var dratt til så jævlig at selve mutteren som er innstøpt i selve pluggen var dratt løs..Supert, dette blir gøy å få ut. Jeg fikk låne meg noe spesialverktøy fra et lokalt verksted som man bruker på det viset at man vrir ut selve innmaten i glødepluggen, bruker en spesialborr å borrer ut for så å gjenge opp igjen.

Dette gjorde jeg og fikk laget nye gjenger og fikk nedi den nye pluggen. De 3 andre sylindrene var "enkle" å bytte på, var noe hardt skrudd til her også. Problemene begynte når jeg ikke fikk plugg på sylinder en til å være tett. Prøvde flere ting men det gikk ikke. Jeg merket også at bilen gikk veldig rufsete når den ble startet slik pluggen var for øyeblikket. Dette endte i at jeg gjenget opp til hakket større diameter-plugg og monterte den for å få det tett. Samme volt som org pluggene bruker, 11v.

Det som er greia nå er at motoren går som en gammel sjark på tomgang og spyr ut eksos, også under kjøring/pådrag. Jeg aner ikke hva som gjør dette da jeg ikke er helt inne på disse opel bilene og har holdt meg mer til bensinbiler tidligere.

Bilen lagde ikke røyk før bytte av pluggene bortsett fra når bilen ble startet, den ble da kjørt lenge på starteren før den startet som regel.

Har 2 videoer av problemet.

Endret av b0rre
Lenke til kommentar
Del på andre sider