Gå til innhold

bilen ryker av og til?

Ranger emnet

kenneth2861

Anbefalte innlegg

Noen her som kan forklare meg hvorfor bilen min ryker av og til? kan stå på tomgang og den ryker egentlig ganske mye så kan jeg kjøre en liten tur så ryker den ikke, den pleier heller ikke og ryke noe særlig når jeg kjører, men skjer av og til på tomgang?

noen logisk forklaring? noe galt?

kommer også noe vann i eksosen men dette er karnskje litt kondens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke se at tetningene er slitte, de sitter inni toppen, en på hver ventil. Det er ved null gasspådrag at det er mest undertrykk i innsuget og kanalene. Om ventiltetningene er slitte så vil da olje kunne suges forbi tetningene, via ventilstammen/styringene og inn i motor. Dette gir blå eksos. Har du hvit eksos så er det vanndamp. Om så er tilfelle så heller det mer mot defekt toppakning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, syns ikke røyken er så blå mere hvit etter min mening, skal holde et øye med vann nivået og slik så får jeg bare håpe at ikke det er toppen. inbiller meg at dette kan bli kostbart på denne motoren når man ikke kan gjøre slikt selv?

noe greie på hvor mange timer en slik jobb kan ta og hva du ville trodd av pris? 5 000 kr? 10 000 kr? hehe :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, må nok gjøre alt på verksted, så kommer nok opp i mange lapper.

spørsmålet er om det er hverdt og evt koste på bilen så mange lapper, den er jo ganske strøken ny lakert i 2008, men gått langt da og kjederlig om noe annet skulle ryke etterpå:P

hmm får høre på pris om jeg skulle finne ut at desverre er den som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, dette kan også skje når bilen er varm? men kan bare ta en liten kjøretur også ryker den ikke lenger ryker forsovidt ikke så fort jeg begjyner og kjøre, bare av og til når jeg står på somgang.

men har lagt merke til at den lekker noe under bilen nesten midt under bilen, en som mente han var sikker på det var rød frostveske, det forsvinner jo litt frostveske av og til men ikke mye ii d hele tatt.

har du opplevd dette eller noen peiling på hvor det kan lekke fra. kan ikke finne ut hvor d lekker fra kan ikke se noe etter noen timer men står den en dag kan jeg se det dagen etter en liten rund dam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde AKKURAT samme lekkasje og symptoner :P Noen få dråper på bakken innimellom. Skjønte ikke hvor i all verden det kom fra. Plutselig ble det litt mer, og så litt mer, og så litt mer. Til slutt kunne jeg se nivået på ekspansjonstanken gikk ned etter kjøretur.

Jeg hadde lekkasje i reguleringsventilen som går inn til varmeregisteret i kupèen. Dette oppdaget jeg da jeg tok av plast-dekselet rett under frontruten.

Det var masse rosa avleiringer rundt ventilen.

Under her :

495e.jpg

Her er det rosa avleiringer :

dsc01419r.jpg

dsc01421k.jpg

Den gode nyheten er at den er superenkelt og bytte ogmøller selger disse vacuum-ventilene for rundt 4-500 kr tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider