Gå til innhold

"545i" i "518"??

Ranger emnet


MeSs

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig hadde det gått an, men det er en del arbeid som skal til. Bytte motor, ledningsett, understell, bremser, flytte batteri bak (?), driv-verk +++.

 

Så kommer jo spørsmålet om du klarer å gjøre alt dette selv og om du har råd til det og klarer å skaffe de delene som trengs.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går selvfølgelig ann, og forresten så kommer ikke e28 med 545 men motoren tar du fra e23 745. jeg driver faktisk å bygger en 518 om til 545 i skrivende øyeblikk

du trenger å lage et motorfeste, ta svinghjulet fra en m30 motor, grom cluch og det letteste er å bruke et datasprut

ikke alt på ledningsnettet som passer helt kan du si

hadde håpet å bli ferdig i sommer men det er en del penger som trengs for å få tak i alle biter og få det til å passe.

1985 BMW 528TIC CSL TIL SALGS

1983 Massey Ferguson 675 TURBO

2006 VW TOURAN 2,0TDI DSG

2000 HONDA CR 500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo helt riktig men er det ikke vanskelig å få de papirene då. Snakket med en på Biltilsynet her i Bergen og han sa a TUV ikke kunne gjøre som de ville. Kunne f.eks. ikke omklassifisere et kjøretøy uten videre. Jeg forsøkte en gang å få papirer på en ombygging av en 518i til 520i. Det viste seg å bli en vanskelig sak. Men jeg var jo aldri i kontakt med TUV heller då. Var vel kanskje det jeg skulle gjort så hadde jeg hatt godbilen min enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thunder

Du kan bare glemme å få det godkjent!!! Biltilsynet tåler ikke å se BMWer som er ombygget

 

 

Du er på bærtur...

 

 

Ved hjelp av TÜV i Tyskland er BMW et av de bilmerkene som kan modifiseres mest og samtidig bli godkjent. Blandt alle modellene til BMW er kanskje E28 den modellen som egner seg best til modifisering. Ikke bare er understellet så og si likt fra 518 til M5, men E28 har blitt levert med en rekke brutale motorer fra både BMW, Hartge, Alpina osv... Dette gjør at det finnes et rikt utvalg av dokumentasjon som man kan benytte seg av.

 

Har selv fått godkjent en E30 316 med M3 understell og M5 3,6 liter uten større problemer, men det er viktig at Biltilsynet er med hele veien. Det er ikke bare å dukke opp med en bil og kreve den godkjent.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

 

Du er på bærtur...

 

 

Ved hjelp av TÜV i Tyskland er BMW et av de bilmerkene som kan modifiseres mest og samtidig bli godkjent. Blandt alle modellene til BMW er kanskje E28 den modellen som egner seg best til modifisering. Ikke bare er understellet så og si likt fra 518 til M5, men E28 har blitt levert med en rekke brutale motorer fra både BMW, Hartge, Alpina osv... Dette gjør at det finnes et rikt utvalg av dokumentasjon som man kan benytte seg av.

 

Har selv fått godkjent en E30 316 med M3 understell og M5 3,6 liter uten større problemer, men det er viktig at Biltilsynet er med hele veien. Det er ikke bare å dukke opp med en bil og kreve den godkjent.

 

Unnskyld deg då!!! Det er ikke jeg som er på bærtur det er det han jeg snakket med på biltilsynet og han som liksom skulle fikse alt med ombyggingen som er. Ikke visste jeg den gangen hvordan en ombygging foregikk så derfor betalte jeg han som bygget om bilen for å gjøre jobben. Hadde jeg visst da det som jeg vet nå hadde det ikke vært noe problem. Bilen min var helt strøken og jeg hadde lagt ut mye penger på den så det var synd det ikke gikk igjennom

her er forresten noen bilder av den. http://www.hjemme.no/volvo460/my_bmw_518i_1985_modell.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Thunder

Jo det er jo helt riktig men er det ikke vanskelig å få de papirene då. Snakket med en på Biltilsynet her i Bergen og han sa a TUV ikke kunne gjøre som de ville. Kunne f.eks. ikke omklassifisere et kjøretøy uten videre. Jeg forsøkte en gang å få papirer på en ombygging av en 518i til 520i. Det viste seg å bli en vanskelig sak. Men jeg var jo aldri i kontakt med TUV heller då. Var vel kanskje det jeg skulle gjort så hadde jeg hatt godbilen min enda.

 

 

Hvorfor valgte du å bygge om fra 518i til 520i? Det er nesten ikke forskjell på de motorene, og ingen av de gir jo noe særlig fraspark.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg fikk den 2 liters motoren overhalt og i meget god stand. Jeg ble anbefalt av samme tullingen som monterte motoren og skulle ordne med papirer at å ha noen større motor en 2 liter ble vanskeligere å godkjenne. Dum og naiv som jeg var overlot jeg alt til han og betalte han godt for en jobb som aldri ble godkjent. Hadde jeg visst dette med TUV godkjenning den gangen så hadde det jo vært grei skuring. Men alvorlig talt det burde jo han mekanikeren som bygget om bilen vite. Problemet lå jo i at han aldri skaffet noe papirer i det hele tatt. Jeg hadde skiftet alt på bilen men det hjalp jo ikke når han ikke klarte det viktigste av alt, å skaffe dokumentasjon på ombyggingen Jeg er fremdeles etter 4 år steik forbanna på fyren. Han burde jo aldri sagt at det lot seg gjøre når han ikke visste hva han dreiv med. Men uansett det var nå bra å høre at det er bare jeg som har vært uheldig med min ombygging. Kanskje jeg kjøper meg en sånn bil igjen en annen gang å bygger litt om dersom jeg har penger og anledning til det. E28 modellen var etter mitt syn en jævlig fin modell som dro paralleller til de gamle BMWene.:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge en E28 518 om til 520, 525, eller 535 skal jo ikke være noe problem. Da dette er modeller som er levert orginalt fra BMW. Du kan sikkert ta kontakt med BMW importøren i Norge, og få et skriv på hva som skal gjøres for å bygge den om til den modellen du vil ha, også får du det godkjent hos biltilsynet..

 

Skal du derimot bygge om en modell som Overläddaren gjorde, E30 med M5 motor, så må du nok ta kontakt med Tüv, siden dette ikke er en orginal motor i en E30. Da må du sannsynligvis til Tyskland med bilen din også.. Tüv har godkjent mye greier i BMW'er, f.eks en E30 med V12.. Så alt er mulig. Og Tüv går forran norsk lov, så det skal vel ikke være noe problem. Men, biltilsynet er jo lettere å ha med å gjøre om du prater med dem, og har kontakt med dem under hele godkjenningsprosessen, som Overläddaren sier..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg forsøkte jo febrilsk å få hjelp av BMW Norge men det var jo etter at ombyggingen allerede var gjort men de ville ikke hjelpe meg. Det med biltilsynet er vel ganske varierende fra sted til sted. Her i Bergen er de ganske natige å ha med å gjøre. Det er nå ihverftall min og sikkert flere andre sin erfaring. Men uansett: Takk for tipsene! Kjekt å se at E28 modellen fremdeles er en ettertraktet modell. Savner gamle bilen min jeg!!!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Å bygge en E28 518 om til 520, 525, eller 535 skal jo ikke være noe problem. Da dette er modeller som er levert orginalt fra BMW. Du kan sikkert ta kontakt med BMW importøren i Norge, og få et skriv på hva som skal gjøres for å bygge den om til den modellen du vil ha, også får du det godkjent hos biltilsynet..

 

Skal du derimot bygge om en modell som Overläddaren gjorde, E30 med M5 motor, så må du nok ta kontakt med Tüv, siden dette ikke er en orginal motor i en E30. Da må du sannsynligvis til Tyskland med bilen din også.. Tüv har godkjent mye greier i BMW'er, f.eks en E30 med V12.. Så alt er mulig. Og Tüv går forran norsk lov, så det skal vel ikke være noe problem. Men, biltilsynet er jo lettere å ha med å gjøre om du prater med dem, og har kontakt med dem under hele godkjenningsprosessen, som Overläddaren sier..

 

Du må nok gjøre hjemmeleksen din litt bedre Jonte...

 

1. BMW Norge sluttet å gi ut godkjenningspapirer i 1995.

 

2. E30 har blitt levert med en motor tilsvarende M5 3,6. Da het bilen Hartge H35-24. Den Hartge modifiserte 3,5 liter 24v motoren leverte 330 hk.

 

3. TÜV går ikke foran norske lover og regler. Det finnes en rekke særregler i Tyskland som er i strid med kjøretøyforskriften. Bl.a soting av rutene foran.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

Du må nok gjøre hjemmeleksen din litt bedre Jonte...

 

1. BMW Norge sluttet å gi ut godkjenningspapirer i 1995.

 

2. E30 har blitt levert med en motor tilsvarende M5 3,6. Da het bilen Hartge H35-24. Den Hartge modifiserte 3,5 liter 24v motoren leverte 330 hk.

 

3. TÜV går ikke foran norske lover og regler. Det finnes en rekke særregler i Tyskland som er i strid med kjøretøyforskriften. Bl.a soting av rutene foran.

 

Okei.. Greit..

 

1. Det er litt kjipt da.. Men, jeg trudde det var sånn med BMW også, siden Vag gjør det på f.eks Golf 2'ere. Men, jeg tok feil. Greit nok. Men, hvordan får man godkjent en 320 ombygd til 325 da? Må man ha Tüv papirer?

 

2. Okei, men ikke orginalt fra BMW, det er jo Hartge som har mekka, men greit nok. 330hk, hmm. Med M3 understell eller noe grommere igjen? M3 understellet holder til hvor mye hk egentlig?

 

3. Okei, hmm.. Det er bare noe jeg har hørt da. Men, når det gjelder ombygging angående bil, så går Tüv papirer forran mye, ikke sant? Og, får man Tüv papirer på toning / soting av ruter forran?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Okei.. Greit..

 

1. Det er litt kjipt da.. Men, jeg trudde det var sånn med BMW også, siden Vag gjør det på f.eks Golf 2'ere. Men, jeg tok feil. Greit nok. Men, hvordan får man godkjent en 320 ombygd til 325 da? Må man ha Tüv papirer?

 

2. Okei, men ikke orginalt fra BMW, det er jo Hartge som har mekka, men greit nok. 330hk, hmm. Med M3 understell eller noe grommere igjen? M3 understellet holder til hvor mye hk egentlig?

 

3. Okei, hmm.. Det er bare noe jeg har hørt da. Men, når det gjelder ombygging angående bil, så går Tüv papirer forran mye, ikke sant? Og, får man Tüv papirer på toning / soting av ruter forran?

 

1. For å få godkjent en ombygd BMW må du enten ha papirer fra TÜV eller Dekra, eller en identisk bil som allerede er godkjent som du kan bruke som grunnlag for godkjenningen.

 

2. M3 understell holder til M5 3,8. Dvs 340 hk og 440 Nm.

 

3. Jeg hadde godkjenning på sotingen på Subaruen min fra TÜV, men iht den norske kjøretøyforskriften så er det ikke tillatt med soting på rutene foran. Dvs du får TÜV-godkjenning i Tyskland på soting foran, men den er ikke verdt noenting i Norge.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår