Spikend Skrevet April 23, 2012 Rapporter Share Skrevet April 23, 2012 Hei! Har ein ford probe 1996 2,5L V6 som har litt litt problemer med motorfusk ved pådrag (går greit om eg er forsiktig på gassen) ved omdreininger frå 2000-3000. Dette problemet har no vore størst etter at eg fekk bytta strømfordeleren etter at coil og stator måtte byttes i haust grunnet startproblemer. Verksted har hatt litt vansker med å finne og rette heile problemet. Først var det snakk om overslag på tennplugg grunnet lekasje i toppdekselpakning (bytta no nylig) og deretter foreslo dei å bytte tennpluggkablene, som heller ikkje hadde nokon merkbar virkning. Nokon idear? Har det med strømfordeleren å gjere? Ein kar eg prata med sa at eg burde sjekke at ikkje tenningstidspunktet skifter ved pådrag av turtall, for då kunne eg ha lekkasje i vakuumklokken til fordeleren... Det ga meg ikkje så mykje meining :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 24, 2012 Rapporter Share Skrevet April 24, 2012 Hvis du er hundre prosent sikker på at tennings systemet ikke har overslag eller feil av noen ting ville jeg tippe du har lekkasje i innsugs rør mellom luftmasse måleren og spjeldet. Ligger den på rett turtall på tomgang, prøvd å spraye start gass el. rundt rørene ? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 26, 2012 Rapporter Share Skrevet April 26, 2012 Hvordan har det gått? Sjekk også om luftmengde måleren er koblet skikkelig i... Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Det virker som om luftmengdemåleren står skikkelig i ja. Dreiv å mekka litt med ein kompis i dag og prøvde å stille litt på fordeleren, for å sjå om motoren gikk reinare då. Om du kan kalle det forbedring så fikk vi fuskinga til å fordele seg litt meir utover turtallsregisteret utta at motoren nekta å hoppe over 2000omdr når eg gav full gass ved tomgang. Vi diskuterte litt om det kunne ha noko med pluggene også å seie..? Når det gjelder evt. lekasje så har eg ikkje fått tak i startgass enda, men tenker på å gjøre det i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Ok, ja kan være elektrodene på pluggene at gnisten "blåses vekk" men det er stort sett bare problem på turbo biler :P Men har du ikke sjekket dem? Skru ut pluggen og mål avstanden på elektroden. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Mai 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2012 Elektroda på tennpluggene? Er det den lille tappen som stikker ut i bunnen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mai 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2012 Ja stemmer, det er den som blir slitt. Og den skal ha riktig avstand fra jord(kommer ny med fabrikk avstand) les litt her om detaljene. http://wikipedia.org/wiki/Spark_plug Et annet problem som kan oppstå er også carbon stier på isoleringen (hvite delene av pluggen) av tidligere hopp av lysbuen i andre enden, på toppen hvor tennplugg hetta blir dyttet på. Det blir brent inn en sti som blir mer og mer ledene og som fører til mer overslag. Det kan løses med rengjøring og silikon pasta som man smører det inn med... håper dette kom til nytte:) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Mai 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2012 Hei igjen! Beklager litt seint svar. Har ikkje fått sett på bilen i det siste, for på veg heim frå Ålesund så stoppa den på halvvegen. Måtte sette den igjen og hente den i forgårs. Er ikkje sikker, men ein som var innom og såg på den sa e burde prøve å koble ut kontakten til luftmengdemåleren, det hjalp ikkje. Når eg kobla den ut så døde motoren nesten med ein gong, måtte gi gass for å holde motoren i gang og den var verre enn før. Han var nesten sikker på at det hadde noko med den som var galt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mai 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2012 Bilen stopper ikke om luftmengde/massemåleren er død Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mai 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2012 Bilen stopper ikke om luftmengde/massemåleren er død På disse kan man mest sannsynlig koble den av, og motoren vil kunne gå på tomgang, men dør etterhvert hvis man gasser. Sjekket om noen av innsugsrørene er sprukket å hull i? Regner med at tennpluggene ser bra ut? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Mai 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2012 Har berre fått sjekka 3 av tennpluggene, må få tak i ein lenger nøkkel for å få sett på dei tre bakerste. Er ganske sikker på å ha fått begrensa problemet til enten katalysatoren eller drivstoffpumpa. Skal kontrollere katalysatoren så snart eg får bilen på bukk for å vere sikker, men trur det er bensinpumpa som har gått. Den lager ingen lyd når tenningen skrues på, har også sjekka den "støtbryteren" som slår av bensinpumpa om bilen blir utsatt for støt f.eks. kollisjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.