Gå til innhold

Automatkasse på Passat.

Ranger emnet


Jon David Schrøder

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en fersk sjåfør og har en manuell bil, bilen jeg har er en golf 3. Men nå har jeg lyst på automat som neste bil. Jeg har jo et stort hjerte for Volkswagen, men har hørt at automatkassene ryker støtt og stadig på de. Leste i går at Tiptronic kassa ikke var bra i det hele tatt.

 

Jeg lurer på om det er lurt å kjøpe automat i Passat?

 

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er er bilen gammel og gått langt, ja da kan de ryke.

2. Er bilen kjørt hardt, ja da kan de ryke.

3. Er servicer hoppet over og ikke blitt gjort, ja da kan de ryke.

 

Finn en bil som ikke har noen av disse kriteriene så vil du ha en girkasse som går :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt med ken som har brukt dei. Mange trur at automat kasser ikkje skal skiftes olje på.. Noko som er heilt feil... Dei ska ha samme vedlikeholde som manuell kasser.

Veldig mange trur at ei automat kasse kan man bare sette direkte rett i P.. Gjerne i motbakker. Da hører man gjerne ett smell og neste gang man skal gire. Dette ødelegger mange kasser.

Hilsen ei Bilgal jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei ska ha samme vedlikeholde som manuell kasser.

 

 

Dette er feil, det er en mye hyppigere vedlikeholdsplan på automatkasser enn på manuell.

Det er anbefalt av bilkyndige at manuell skal vedlikeholdes på samme basis som automat, men det står ikke skrivd i noen vedlikeholdsplan.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange trur at ei automat kasse kan man bare sette direkte rett i P.. Gjerne i motbakker. Da hører man gjerne ett smell og neste gang man skal gire. Dette ødelegger mange kasser.

 

Mener du at når man har stoppet, setter bilen i P og skrur av motoren, så kan girkassen bli ødelagt hvis den står i motbakke uten brekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri parkere på P, uten brekk, det går ok på flat mark, men det er kun ment som en ekstra sikring lik å sette en manuell bil i 1. eller revers ved parkering.

 

Kassa er ikke dimensjonert til at man parkerer i P uten brekk og må true spaken ut etterpå.

 

VAG ville jeg styrt unna med automat.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av problemet ligger ikke i at folk "glemmer å skifte olje". Heller da at lite bilkyndige folk følger møllers long-life serviceplan i god tro. Med en gang de begynte med longlife, påsto de at oljen og filterne på kassa ikke trengte å byttes. Da går ting i stykker, og derfor har de også endret på dette nå.

 

Kassene uten tiptronic er ikke mye bedre de... min bror hadde jo en passat med aut uten tiptronic, den havarerte tidlig. Når han prøvde å få denne overhalt hos diverse firmaer som driver med slikt, sa de at de ikke ville jobbe på disse kassene da de var for dårlige. Derfor kunne de heller ikke gi garanti på jobben. Og byttekasser er også vanskelig og dyrt å få tak i.

 

Dette gjelder jo heller ikke bare vw, jeg ville ikke kjøpt bruktbil med automat med mindre den var under 5 år og hadde gått under 100 tusen. Blir for usikkert og potensielt veldig dyrt. Bortsett fra gammal mercedes da, de kassene holder.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 12 år gammel automat som har rundet 232 000 km. Den fungerer fremdeles som ny.

 

Jeg tror ikke automatkassene (unntatt triptonic) generelt er dårlig, men at det heller er generelt dårlig vedlikehold og kjøring.

 

 

Gamle merchekasser får generelt problemer med å gire opp i siste gir etter en del kilometer

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 12 år gammel automat som har rundet 232 000 km. Den fungerer fremdeles som ny.

 

Jeg tror ikke automatkassene (unntatt triptonic) generelt er dårlig, men at det heller er generelt dårlig vedlikehold og kjøring.

 

 

Gamle merchekasser får generelt problemer med å gire opp i siste gir etter en del kilometer

 

 

Har selv en 99 som er rullet 297000, den girer helt fint og ingen tegn til at den skulle ryke :)

-94 Mitsubishi Sigma 3.0 24V Eci Multi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår