Gå til innhold

Problemer med håndbrekk på Mk3


Nemaid

Anbefalte innlegg

Har en '04 MK3, med 2.0 TDCI.

 

I dag tidlig når jeg skulle løsne håndbrekket slapp den ikke på bakhjulene. Måtte gi godt med gass for at brekket skulle slippe, men virker allikevel som at den fremdeles henger litt igjen. Kom frem til jobb (veldig kort kjøretur), og det luktet da svidd fra bakhjulene (fikk ikke tid til å sjekke om det var begge, eller bare ene hjulet), så jeg antar at brekket fremdeles henger. Vaieren virker å være helt slapp, frem til de to siste "hakkene" når jeg drar i håndbrekket. Så når brekket er dratt helt opp står bilen i ro, selv i en bratt nedoverbakke, kan vel dermed anta at vaieren ikke er røket i alle fall?

 

Skal se på saken i løpet av kvelden, og lurte derfor på om noen kunne komme med tips til hva jeg burde se etter og hva som kan være feil/ må byttes?

 

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tar frem igjen denne..

 

Viste seg at det var caliperen som hadde rustet fast. Brukte litt (en del) WD40 og fikk den løs igjen. Nå har bilen stått i ro noen dager og da har caliperen låst seg igjen. Innser med dette at jeg må bite i det sure eplet og kjøpe nye. Har i den sammenhengen noen spørsmål jeg søker svar på:

 

- Er det noe mer enn selve caliperen jeg må kjøpe? Nye bremseklosser f.eks.?

- Har byttet skiver og klosser før, så regner med det skal bli en grei jobb, men lurer på om det er mulig å løse bremseslangen på et vis uten å lage masse søl, og hvordan gjennomfører jeg lufting etterpå?

- Hvilken bremsevæske skal jeg etterfylle med?

- Har lest at justeringen for håndbrekket er gjemt under varmeskjoldet, hvordan går jeg frem for å komme til her? Må hele skjoldet vekk?

 

Håper noen kan svare en amatørmekaniker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem igjen bremseslangen med en dertil egnet tang, og sett noe mot pedalen så den er nedpresset.

Hvis klossene har vært veldig varme ville jeg skiftet dem

DOT 4 el 5 bremsevæske, dvs det du får på alle bensinstasjoner og rekvisitaforretninger.

Justeringen kommer du til ved å bryte skjoldet litt nedover

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Mondeo! Noen flere spørmål:

 

- Hvordan er det med lufting av bremsesystemet i etterkant?

- Slik jeg føler det er det caliperen som er rustet fast og ikke wiren, dette på grunnlag av at bilen henger på håndbremsen viss jeg drar den så langt opp som mulig (til den stopper i midtkonsollen), ergo beveger wiren seg fritt. Er du enig i denne konklusjonen? Vil nødig kjøpe nye calipere viss det ikke er der feilen ligger, de koster jo 2800 /stk.

 

Ellers skal vel dette egentlig være en grei jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger normalt bare å lufte på vanlig måte i det hjørnet du har ny kalipper. Jeg ville slakket opp på strammingen under varmeskjoldet, og hektet av wiren på kalipperen. Så kan du prøve å bevege armen på kalipperen da. Går den greit prøver du wiren. Går den greit løsner du kalipperen og kjenner om klossene har rustet fast i annleggsflatene. Det siste er egentlig det største problemet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt plastikktenger som er fine til dette, ikke bruk vicegrip tang da du kan skade bremseslangen

 

Det som skjer med caliperene som har håndbrekk integrert er at armen blir treig etterhvert og henger seg opp

Kjøp deg en bremselufter som du setter på luftenippelen. Prosedyren for å lufte bremsene er følgende:

 

1. Få med deg en som kan sitte i bilen, han pumper da på pedalen til den er hard og holder den inne mens du skrur opp luftenipppelen.

 

2. Veldig viktig at den som sitter inni bilen ikke slipper opp igjen pedalen før du har skrudd igjen luftenippelen ellers så drar du luft inn i systemet. Følg hele tiden med bremsevæskenivået

 

3. Gjør denne proserdyren en 4-5 ganger, du trenger kun å lufte på den siden hvor du har skiftet caliper.

 

Du må også ha verktøy for å skru tilbake stempelet i calipern om du skal skifte bremseklossene på andre siden også.

 

Edit: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Klemtangsett-3-stk-191282/ sånne tenger

Endret av opelduude

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å se på håndbrekk problemet enda, og har derfor latt bilen stå grunnet dette, men var i dag nødt til å ta en liten tur. Merket da at caliperen på høyre side fremme nå også har hengt seg opp. Det luktet veldig svidd, felgen var både varm og svart av bremsestøvet.

 

Har kjøpt nye klosser fremme, og byttet disse. Smørte samtidig opp alle glideboltene i håp om at caliperen fremme ikke skulle henge seg opp igjen. Etter en kort kjøretur konstaterer jeg at dette ikke hjalp, lukter fremdeles svidd fra caliperen og felgen blir varm og full av bremsestøv.

 

I frustrasjonen over at jeg ikke fikk til å fikse bremsene fremme slo det meg en tanke: Kan det være en sammenheng mellom problemet jeg har hatt med håndbrekket og caliperen bak på venstreside som henger seg opp, og nå caliperen fremme på høyreside? De er vel koblet sammen på samme bremsesystem? Kan noen avkrefte/bekrefte. Noen forslag til hvordan jeg evt. kan løse problemet med caliperen fremme? Ser ut som det er klossen på innsiden av bremseskiven som blir slitt ned da den som er på yttersiden hadde samme tykkelse som klossene på venstre hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke så mange andre valg enn å skifte calipern der også. Er den hersens vegsaltinga som har skylda for dette, stempelet ruster fast. Bremsene foran og bak går på hver sin krets, slik sett har de ikke så mye med hverandre å gjøre.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, må vel bare bite i det sure eplet og bestille nye calipere. Sitter langt inne hos en student å bruke 2500,- per stk. men er vel ingen annen utvei. Et siste spm. per nå er det kun de to som jeg har nevnt som har rustet fast. Regner med det går greit å kun bytte disse to, og satse på at de to andre vil klare seg en stund til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår