Rsele Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Ser nå at biler fra 2011 har daytime running lights. Disse er på om dagen uten at parklys/baklys er tent. Hvordan er reglene rundt dette ved ettermontering på eldre biler enn 2011? Kan de lyse uten at parklys/baklys er tent eller må parklys/baklys være tent? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Søk ;) http://www.bilforumet.no/andre_forum/juridisk/276109-drl-kjorelys-regler-ettermontering.html Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Jeg blir litt i tvil når jeg leser tråden du linket til. I EU regulativet som gjelder for daytime running light så sier den at parklys aldri må lyse sammen med daytime running light. jeg ville ha koplet dem slik som JCHE beskriver i tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 På nye biler/fabrikkmontering går dette på typegodkjenning i EU, blir litt annerledes ved ettermontering Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Med andre ord særnorske regler. I storbritannia skal disse lysene ettermonteres som på nye biler fra 2011. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Jeg er så drittlei av disse nye kjørelysene. Som jeg skrev i den andre tråden har jeg dette på transporteren, og det er virkelig et skritt tilbake fra slik det var. Når man kjører ute i dagslys er det greit, men såfort man kommer inn i en tunnel, dimmes instrumentlyset ned. Da må man vri lysbryteren over i "på"-stilling for å få baklys og instrumentlys. Det er altså en sensor her, men allikevel er det ikke automatikk. Da likte jeg mye bedre den gamle løsningen med at parklys(inkl baklys) og som regel instrumentlys, og nærlys gikk på av seg selv når man startet bilen. Da trengte man bare å betjene lysbryteren når man skulle kjøre i mørket. Nå er det like tungvint som det var før i tida når man ikke hadde automatiske kjørelys, og måtte huske å slå på og av lyset ved start/stopp. Er klar over at mange biler har automatikk på dette, og da er det jo selvfølgelig greit. Irriterer meg bare så grenseløst at dette ikke er standard på Kolswagen varebiler... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet Mai 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2012 Det ser kult ut da. Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg