Gå til innhold

bremsepedalen slår tilbake

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

98mod v-40.

når jeg bremser slår pedalen tilbake gjentatte ganger i raskt tempo, virker som det er lit uavhengig av fart.

Tenkte først på slag i skivene men det virker som det er for gjevnt og regelmesig til og vere det.

er det andre ting jeg og burde se etter før jeg eventuelt kjøper nye skiver? de som sitter på er ikke gammle, lit dumt å handle nye også viser det seg og være noe annet som er galt:-)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS lampa lyser ikke med minde ECU slår av ABS systemet.

 

Hvis du har ett multimeter kan du måle motstanden i alle ABS sensorene og merke deg ut en som har unormalt høyere motstand enn de andre.

F.eks hvis 3 stk ligger mellom 900-950 og en ligger på 1800 så er det den med høyest motstand som er defekt

Hvis alle ligger i ca samme området bør du ta en diagnose for å sikre hvor problemet er, for det kan være ABS kransen/ringen som ikke er helt 100% å da trengs det en visuell kontroll, eller en hastighetsavlesning via diagnoseutstyret :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på at du har en skadet eller løs abs-ring, da vil abs jobbe og det vil ikke altid komme opp feilvarsel.

 

Dette kommer ikke fram på en motstandsmåling, og vil neppe komme fram på en diagnose, men man bør kunne få det opp med egnet diagnoseutstyr under kjøring, dog vil det nok være lettere å visuellt inspisere abs-ringene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sensoren er delvis defekt vil den sende signaler til ECU slik at du kjenner ABS systemet i pedalen. (Har opplevd dette selv også)

 

En defekt ring vil ikke syns på annet enn hastighetsmåling via diagnose, evt. visuel kontrol.

 

Ikke meninga å kverulere Einar :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, er det ikke mulig og se om det er abs`n ved og kobble den ut? tar du sikringen så den ikke lengre er aktiv og pedalen forsat slår, vil det si at noe annet er galt, slutter den og slå er det abs`n det er noe galt med? eller tenker jeg helt galt her nå?

også kan mann gå videre ut i fra hva resultatet av den metoden blir?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da var det løst, byttet skiver bak og overaskelsen var stor når jeg så at bremsebanen (?) var nesten helt borte på baksiden av skivene!

orginale volvo skiver som er under 2 år gammle og helt smuldra bort!

vel, satt på nye skiver og pedalen er god:-)

 

takk for hjelp og råd:-)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår