Gå til innhold

noen spørsmål ang omega b

Ranger emnet

morpheusbd

Anbefalte innlegg

hei. jeg har skaffa meg en omega b 95 mod 2.5 v6 med rett over 300 k på måleren.

og jeg har et par spørsmål ang denne..

1. jeg ska ha eksos stuss på den. hvrdan y skjøt må jeg ha? str?

2. det lukter bensin forran i bilen(under panseret) hva kan det være?

3. det lekker tydeligvis kjølevæske inni bilen(rett ved bena til passasjer) og varmeapp blåser ikke skikkelig varmt..

4. er det stress og bytte motor på denne bilen? skal bytte til samme type motor men med mindre km på måleren:)

5. er det mye jobb og stress og bytte fra varmeapparat til AC ?

takker for svar:)

Mercedes 190D 2.0 < Bruksbil

VW Golf III 1.8 < Solgt

Opel omega B 2.5 v6 < solgt

volvo 850 2,5 10 v < solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt 3 og 5 blir mye det samme, og jeg har bytta varmeregister på en slik en gang. Ringte Opel for tips, og da flira de...... For å bytte hele apparatet må dashbordet ut, og det er myyyyye jobb, fryktelig mye jobb. Kjenner en som hogde en, han slet en hel dag for å få ut dashbordet, før han ga opp og sendte det med til hoggeren. Registeret kan byttes uten å ta ut dashbord, men det inkluderer å skjære dashbordet, og lime etterpå

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mål selv med et skyvelær elns

2. Vask rent og se etter lekasjer på bensinslangene

3. Som mondeo skrev så er det mye jobb

4. Ja det er stress for det er ekstremt trangt

5. I forhold til verdien på en så gammel bil så er det nesten ikke verdt det. Må også bygge om hele varmeapparatsystemet

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pkt 3.

Nylig byttet registret med jukse metoden med bra resultat. Brukte en guide fra OOF men denne stemte ikke helt siden denne ligger på pasasjersiden.

http://www.omegaowners.com/forum/index.php?topic=90621.0

Skru midtkonsolen av og trekk den lit tilbake men ikke nødvendig.

Demonter hanskerom.

Det må kuttes lit på branketten for hanskerommet og opphenget for et kabelrør nederst for å kunne trekke ut registret men dette har ingen praktiske ulemper for opphenget for hanskerommet. Dette er best å gjøre etter man har kuttet som jeg skriver under siden man ser hvor mye klarering man trenger når du skal trekke ut registret.

Trekk så forsiktig skaien fra plasten og helt til den når radioen så er det bare å kutte selve dasjen sån ca som man ser på bildene fra linken.

En virbrator kutter er perfekt for denne jobben. Pass på å ikke kutte for dypt ca på midten da det er et rør der.

Når installasjonen av den nye registre så va jeg det best å ta av gummien som ligger bak på registre å forhondsplasere den helt bak i hullet som går mot sjåførsiden, der er stoppere så det er lett å føle seg fram når den sitter der den skal, deretter er det bare å stappe den nye inn og lirke den på plass og så press til.

Når alt er på sin plass så er det bare å slippe skien og det hele er "usynelig"

Har skrudd endel på midtkonsol og hanskerom så dette var en halvannen time jobb for meg. Har engang skrudd av hele dasjen på en skrot bil og dette er IKKE å anbefale.

håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en plass du kan begynne å se etter bensinlekkasje er der bensinslangene kommer inn og går ut...fikk her om dagen en lekkasje fra pluggen slangen går inn på....

hvor sitter detta?

Mercedes 190D 2.0 < Bruksbil

VW Golf III 1.8 < Solgt

Opel omega B 2.5 v6 < solgt

volvo 850 2,5 10 v < solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...