Gå til innhold

problem med drivknuta ble til enda et problem med girkassa. trenger litt hjelp :)

Ranger emnet

Marcus Bøen

Anbefalte innlegg

igår merket jeg at det kom en "kneppe" lyd, spesielt når jeg svingte til høyre. så idag fant jeg ut at av at det var drivleddet som var gåent. åsså skulle jeg la en prøve å kjøre bilen for å sjekke hvordan det var. og når han kjørte så kilte et eller annet seg fast, sikkert drivleddet, også skulle han rygge tilbake igjen og da ville ikke girkassa koble ordentlig. så måtte sku bilen tilbake igjen og etterpå så skulle jeg prøve å sette den i 1.gir å kjøre, men da kom det en skranglelyd fra girkassa. hørtes ut som et tannhjul eller lager var løst.

er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd?

kan det bare være noe småfeil som er vanlig på golf?

er en 1,8l motor med motorkode adz(tror jeg) -hvis det er til noen hjelp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper drivknuten er defekt eller bare at selve akselen har hoppet ut av drivknuten. Når du prøver å kjøre, går bilen da på frem? Om ikke så er 99% sikkert akselen hoppet ut av knuten, denne henger etter et låseklips.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/276846-guide-skifte-drivknute-drivknutemansjett-div-vag.html#post2820792

Drivknute9.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen går ikke fremover, eller bakover nei :P men hvis akslingen har hoppa ut, må jeg få tak i en ny hele veien da eller kan jeg feste den på nytt? :P

også må det nevnes at de skruene som sitter på drivakslingen inn mot (girkassa?) var løse, så strammet de igjen. vet ikke om de fortsatt er stramme eller om de har løsna. men det er vel der du mener at akslingen kan ha løsna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At drivakselen er skrudd skikkelig fast i girkassen er en selvfølge, men tror ikke det er der feilen er på din. Tar jeg ikke mye feil så trenger du kun kjøpe ny ytre drivknute og montere denne på gammel aksel, dette såfremt prismesporet på akselen ikke er skadet (ref. bildet mitt over og guiden).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg har den i gir å prøver å kjøre så flytter ikke bilen seg, nei :P kommer en skrangle lyd, som om noe er løst, eller som et tannhjul som glepper. er det mer enn bare drivknuta da?

hva er det akslingen er festa til i girkassa? vil tro at det er noe i festet der som har røket/er løsnet (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begge drivakslene står i ro er det mest sannsynlig girkasse/diff som er røket. I såfall er det MYE billigere å få tak i en brukt kasse enn å reparere den du har ;)

okei :) hva ligger prisene på for en brukt girkasse da?

og noen som vet om det er tauekrok foran på golf? isåfall, hvor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider