Gå til innhold

Tom for olje Golf 3

Ranger emnet

htrygve

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjørte bilen min hjemmefra til vår lokale butikk i dag, ca 5 km unna. Den gikk tilsynelatende helt fint til butikken, men når jeg prøvde å starte den igjen etter handleturen, fikk jeg ikke start. Det er tydelig at den prøver å starte (startmotoren "kjinner" i en fei), men det er også alt. Så sjekket jeg olja, helt knusk tørt. Absolutt ingenting igjen. Jeg fylte ny Olje til riktig nivå, men får nå ikke start. Så derfor lurer jeg på: Siden jeg klarte å kjøre og stoppe bilen helt normalt i dag, er det da håp for at ikke motoren er ødelagt og har skjært seg helt??? Hva kan være grunnen til at jeg ikke får startet den?? Har trykket endel på gassen mens jeg har prøvd å starte, så kan den ha gått litt "sur"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motor går rundt har den ikke skjært seg.

Om du har hatt så lite olje at motoren kunne tatt skade så skulle du:

1. sett at oljetrykkslampa lyste

2. hørt en pipelyd (alarm)

3. hørt at motoren ikke har det bra, første lydsignal er gjerne litt skramlende lyd som risting med nøkler

- så jeg tror motoren din har klart seg.

Årsaken til at den ikke starter er nok manglende benzin, gjerne benzinpumpa, eller manglende tenning.

Sjekk tenning først. En plugg ut og holdes mot gods mens du kjinner.

Få gjerne en annen til å holde i pluggen for man får seg som regel en skikkelig "karamell" om man ikke er forsiktig ;)

Om du har gnist sjekker du benzin.

- starter bensinpumpa å gå (summer) i 2 sekunder når du slår på tenninga?

Om pumpa går, skru av bensinslange inn på "forgasser" og se om det kommer benzin når du skrur på tenninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...