Gå til innhold

En amatør's forsøk på girkasseoverhaling 97' manuell

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ser dere nederst på bilde "åpen"? Der ser det ut som det ligger en magnet som sannsynligvis fanger opp metallpartikler fra slitasje.. Den kom overraskende på meg.. Ganske lurt når jeg tenker meg om.. Kanskje greit å fjerne den guggen som har samlet seg der for å gjøre plass til mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har jeg fått litt mer tid (jubel & brus!). Men bare nok til å slå ut de gamle akslingspakningene, samt se nærmere på differensialen. Fersk som jeg er så prøvde jeg å banke pakningene dem ut med litt for spisst skrujern fra innsiden (siden jeg først hadde kassen åpen). Siden de skulle byttes så var jeg ikke så redd for de gamle. Resultatet ble slik: Merk hull rett igjennom. Merk også at jeg prøvde metoden fra 21-7, fig18 i servicemanualen med lite hell. Sikkert fordi jeg brukte skrujern istede for ordentlig verktøy :p

[ATTACH]30983[/ATTACH]

Med litt buttere jern og mer korrekt slag, kom den ut. Håper jeg ikke har skadet noe (ihvertfall ikke så mye at det ryker med en gang). Her er den ene ute:

[ATTACH]30984[/ATTACH]

Merk at det ligger litt rød lakk igjen fra ringen, så jeg bør vel rense godt her før jeg setter i ny.

Andre siden gikk lettere:

[ATTACH]30985[/ATTACH]

Jeg prøvde også å legge en slagplan hvordan få ut ringen som lagerene ruller mot. Den ene skal jeg nok klare å trekke ut med 2 armet avtrekker samt en plugg. Den andre må jeg fundere litt mer på. Tok bilder av dette, men telefonen hang seg og det kan se ut som at noen av de bildene forsvant. Jeg får huske å ta noen nye bilder neste gang.

 

Coming up:differensialen (eller heter det differensialet?)

post-58949-13804854217819.jpg

post-58949-13804854217858.jpg

post-58949-13804854217891.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker.. men det er mulig. Jeg klarer ikke å se hva disse hjulene med spor til akselen henger i. Kanskje de ikke henger men bare ligger inni der. Den slarken jeg likte minst var den du ser i 3dje film, ikke inn/ut eller rotasjon, men slark i aksen. Er usikker på om akslingen tar denne siden det ikke er noe sentrering i enden.

 

Nå skal det sies at bilen var uten ulyder når den bevegde seg i frigir eller med clutch inne, men det kan fortsatt være at den bråker når det er belastning på hjulene.

 

Nå kan dette være et blindspor, men jeg har prøvd å snurre på aksene på all girene (spesiellt 3dje) og kjent etter, og jeg klarer ikke å kjenne unormale vibrasjoner som ødelagte lager vanligvis skaper. Men igjen er det nok mulig at det må større belastning på for å kjenne.

 

Diffen er vel en ganske universal konstruksjon, ikke alltid med to side-tannhjul da. Prøv å google "lego differential" :) Du finner forøvrig fulle "girkasser", også for 4wd konstruert med lego :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår