Gå til innhold

For høy Co

Ranger emnet


LaZerBeam

Anbefalte innlegg

Biler uten kat eller lambda regget mellom 1.1.74 og 1.10.86 skal ha max 4,5 % CO.

Biler uten kat og lambda regget etter1.10.86 skal ha max3,5% CO.

Biler med kat og lambda skal ha max 0,5 co på tomgang og max 0,3 %CO ved 2000 omdreininger.Dessuten skal Lamda verdien være 1 +-0,03.

Men husk, hvis bilfabrikantene spesifikasjoner tilsier høyere utslipp blir det godtatt.Står på klistremerke i motorommet.

 

Avgass reglene er ganske kompliserte.Kravene varierer bla for flyttegodsimporterte biler, forskjellige kjøretøygrupper, om bilen har OBD ++

 

Var bilen din skikkelig varm under målingen? Kjører du med høyere bensintrykk vil det gi utslag, eller du kan ha feil på temperaturgiveren i motoren.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var nok kald når den ble sjekket, satte den hos verkstedet ca kl 9, den var ferdig kl 3 så den stod nok stille der en stund. Hadde vel sikkert julpet mye og kjørt den ordentlig varm før sjekk.

Bilen min har katalysator, men aner ikke i hvilken tilstand denne er.

- 91' BMW 318 sedan

x 90' VW Golf GL

x 87' Mazda 323 GTi (R.I.P.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tirsdagen hadde jeg Bora'en på EU kontroll og fikk 2'er feil på pga at Lamda verdien var for høy. Synes det virker meget rart for dette skal vel datastyres med sensorer.... Uansett kjenner jeg en VAG teknikker som skal lese av hjernen osv i bilen. Hvis han ikke ser noe galt skal en VAG forhandler få måle dette. Hvis det viser seg å ikke være noe galt skal jeg knock alle på verkstedet som tok EU kontrollen på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen må kjøres varm før avgassmålingen.Bilverkstedet skal derfor ta prøvetur med bilen før målingen.Katten din er nok død.Bilen din har for feit blanding.Du kunne gjerne prøvd uten filteret.Feil på temperatur giveren er en ganske vanlig feil. Innsprøytningsanlegget tror at bilen er kaldere enn den virkelig er og feter opp blandingen.

Du bør nok ta en tur til merkeverksted eller andre som kan plugge seg på og lese av.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte til Møller i dag. De mente det vil bedre Co-nivået å bytte olje/filter samt å ha nye plugger og rent luftfilter. Kan jo også være katalysatoren som er gåen, en nye en kosta vist 4500 kr, så får håpe oljebytte gjør susen.

Kunne jo også være feil i blandingen av luft/bensin da.

Sjekk av Co-nivå kosta vist ca 400 kr...

- 91' BMW 318 sedan

x 90' VW Golf GL

x 87' Mazda 323 GTi (R.I.P.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår