Gå til innhold

2.3E fusker ved kald motor! (100 C4)

Ranger emnet


CeeKay

Anbefalte innlegg

Har en 100 C4 med 2.3E som fusker voldsomt ved kald motor. Hoster og harker litt, og er ganske dau ved pådrag.. Er byttet plugger, kabler, luftfilter og bensinfilter.

 

Går som en klokke etter noen minutter.

 

Noen som har noen gode tips? Tempsensor vanlig problem på de her?

If it ain't broke, don't fix it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempsensor er ikke noe vanlig problem men kan være et enkelt sted å begynne målingen. Ta av pluggen og mål når motor er kald. Skal være ca 3750 ohm ved 10 grader, 2500 ohm ved 20 grader og 250 ohm ved 90 grader. Se skjema under.

 

Temp vs motstand

VerditempECU-1.jpg

 

Sensoren

TempECUAAR.jpg

 

Er dette ok så sjekk alle slanger for hull eller sprekker. Slange fra veivhusventilasjon, slanger til tomgangsmotor (ISV) samt den store belgen mellom bensinmengdefordeler og gasspjeld og alle slanger tilkoplet denne.

 

Slanger du må sjekke

VAC1AAR.jpg

 

Er alt dette ok så må du måle strømmen til diff.trykkregulatoren (DPR) når motor er kald men motor går fint (ca ett minutt etter oppstart). Denne strømmen forteller hva motoren får for mye eller for lite av når den fusker. Ut i fra dette kan referansepunktet på DPR justeres mer riktig.

 

Måling av strøm til DPR

DPR4.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man starter motoren så er ikke lambdasonden aktiv, da vil motor få dosert bensin kun ut ifra MAP og kjølevannstemperatur. Etter ca ett minutt er lambdasonden aktiv og korrigerer tilførselen av bensin og motor vil da gå bedre.

Mål temp.giver og sjekk grundig alle slanger for lekkasje. Om feilen er verifisert å ikke være der så kan jeg veilede deg til hvordan måle strømmen til DPR :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg reiser offshore i morgen så kan jeg like greit skrive hvordan du sjekker strømmen til DPR.

 

Differensialtrykkregulatoren sitter skrudd fast foran på bensinmengdefordeleren, festet med to skruer.

 

Utennavn.jpg

 

 

Du kan lage deg en liten testledning slik jeg har gjort på bildet under, trenger da en hann og en hunn Bosch EV1-plugg. Helt små kabelsko med tape rundt fungerer også, for all del ikke kortslutt noe her.

 

DPR4.jpg

 

 

Du trenger også et måleinstrument (multimeter) med måleområde mellom 0 og 100 mA DC (likestrøm). Kople dette til slik jeg har tegnet inn på bildet under. Viktig at rød måleledning er koplet på mA på instrumenet og i bakre kontakt i pluggen (ledningen) til DPR. Svart måleledning skal fra COM på instrumentet og til bakre kontakt i pluggen på selve regulatoren (DPR). Den fremre kontakten i ledningen skal direkte til den fremre kontakten på DPR. Start bilen når motor er kald og notér deg strømmen mens motor fjusker. Etter ca ett minutt er lambdasonden aktiv, notér deg også strømmen nå. La motoren bli varm (90 grader) og noter strømmen igjen. Idéelt skal den ligge på 0 mA (+/- 3 mA) ved varm motor. Om du på varm motor f.eks. har en strøm på pluss 10 mA, da er grunntrykket på DPR stilt for lavt. Stopp motoren.

 

DPRmling.jpg

 

 

Skal du justere grunntrykket på regulatoren så må denne av. Ta av pluggen til DPR, legg en fille rundt den og løsne begge skruene litt. Siden det er trykk på bensinsystemet vil det sprute bensin, men ikke mye. Skru festeskruene helt ut og ta av DPR. Vær forsiktig så du ikke mister de to vitontetningene. DPR av på bildet under og du kan se den ene tetningen henger igjen på bensinmengdefordeleren.

 

DifftrykkregAAR3.jpg

 

 

Ta et flatt skrujern og skru av beskyttelsesskruen markert på bildet under. Ikke mist den!

 

DifftrykkregAAR1.jpg

 

 

Nå skruen er av kan du se justeringsskruen på DPR, en liten unbrakoskrue nedi der. Skru denne inn er kvart omdreining for å øke grunnpunktet med hhv. ca 10-15 mA. Skru på igjen beskyttelsesskruen, verifiser at vitontetningene er på plass og skru tilbake DPR. Kople opp igjen måleledningene og måleinstrumentet, start motoren og gjenta målingen. Om strømmen på varm motor er rundt -3 til +3 mA så er alt i orden :)

 

 

Justeringsskruen (unbrako)

DifftrykkregAAR4.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår