Gå til innhold

OBD II Berlingo 1999 1.4L


Gadgetman!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har et problem med min 1999modell Berlingo Multispace 1.4L bensin.

Den går ikke på tomgang, og det høres ut som om den ikke tenner på alle sylindrene.

(Rister også) og å påstå at det er kraft i motoren er å overdrive litt. Måtte ned i 1ste for å få den opp bakken hjemme.

Varsellampa for tenning/innsprøytning lyste omtrent hele tiden mens eg snegla meg hjem. Slukna noen ganger i de bratteste nedoverbakkene)

 

Det sitter noe som ser ut som en OBD II kontakt ved siden av sikringene under dashboardet, sånn omtrent hvor man forventer å finne slikt.

Men når eg kobler et 'no name' ELM327-basert adapter til så får eg ikkje lest ut noe som helst bortsett fra spenning(12V eller deromkring) og Firmware verson i ELM327en(1.4)

 

Så har bilen OBD II(og eg har et kaputt adapter) eller må eg skaffe spesialisert utstyr for å lese ut kva problemet er?

 

Vil jo gjerne få fiksa problemet selv, ikkje bare fordi det ofte er rimeligere, men også fordi det lokale 'Autoriserte' verkstedet er en stor ansamling med dåsemikler.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten greie på slik billigdiagnose til franske biler, men sansynligvis så er det en defekt coil på bilen din som gjør at den går på 3 sylindere. Erfaringsmessig fra jobb så pleier det å være litt vanskelig og få lest av feilkoder på franskebiler generelt. Koster uansett ikke mange kronene og få gjort det på et verksted, de kan ikke være så dårlige på merkeverkstedet ditt

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedde?

 

På min CX fungerte ikkje instrumentbelysninga etter at de bytta speedometervaier...

 

På min forrige Berlingo(RIP, pga et kvinnfolk som ikke har lært å sette bilen sin i første og trekke på håndbrekket når hun parkerer en J*vla SUV) måtte eg bytte motor... De klarte å ta ut 1.4L motoren i min 1998 modell, men så forsøkte de å flytte over ICU og injectionsystemet til 1997 byttemotoren eg hadde fått tak i...

Det er bare det at det ikke er mulig å flytte over alt det. Opptil flere koblinger som har endra form mellom 1997 og 1998 modellene.

Fikk aldri noen forklaring på hvorfor de ville flytte over deler fra en defekt motor til en fungerende.

 

Ikke engang å varsle meg når de endelig ble ferdige klarte de...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det...

Men eg har ikke spesiellt lyst til å kjøre noe sted med bilen akkurat nå...

 

Det er 3mil til de nærmeste eg tør å levere bilen til.

Langt å køre med røten motor...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du kikke på den selv: Om den går på 3 sylindere første jeg ville ha sett på er pluggene, lenge siden de er skifta ut? Nå vet ikke jeg om den har 1 coil pr sylinder eller hvordan det er på bilen din, men har den det så er det bare og ta ut kontakta på en og en så finner du ut hvilken den ikke går på.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er pluggene.

Problemet oppsto helt plutselig, uten noen forvarsel i det hele tatt.

Da eg parkerte den utenfor kontoret om morgenen var den helt OK.

Når eg skulle kjøre hjem igjen på kvelden var den røten.

 

Eg kan selvsagt plukke fra hverandre 'alt sammen', men har ikke spesiellt mye lyst til det når ICUen kan fortelle meg litt om kva som er galt. (Har en Haynes bok som skal forklare hvordan, så det er ikkje problemet. )

 

Om den går på 3 sylindre kan det også være et problem med inectoren for den ene sylinderen. Og de roter eg ikke med uten at eg må.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk tak i en 'litt tvilsom' OBD-leser beregnet på Citroen og Peugeot, og med enda mer tvilsom programvare...

 

Fikk etter mye om og men lagt det inn på netBooken og scanna systemet.

Fant to feilmeldinger.

 

1. Permanent Failure Oxygen Sensor.

(dette kan være ledningsbrudd, og ødelagt Lambda sonde skal heller ikke føre til slike problemer så det får vente)

 

2. Intermittent fault HT Coil 2...

(Noe slikt ihvertfall)

 

Ikke rart om den går dårlig om en av coilene er kaput.

(Det er to av dem, i ei lang plastkasse montert rett over tennpluggene. Nr. skal visstnok betjene cyl 1 + 4, og coil 2 betjener 2 + 3)

 

Det er jo mulig at det er ei dårlig ledning ett sted mellom ICU og coilene, men tviler litt på det, så...

 

Nå må eg finne noen som faktisk vil selge meg den coilrekka.

Endret av Gadgetman!

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta tennkassetten i dag, og bilen er nå friskmeldt...

(Må bare bytte oksygensensor, fikse motorsystemet på takluka, montere 15A 12V uttak i bagasjerommet, 12V-220V inverter også i bagasjerommet, finne en fornuftig plass til CD-skiftern, fikse ett par småbulker, lakkskader... og tror windusspylerpumpa har et problem... )

 

OBD-II apparatet som eg måtte anskaffe kalles "PP2000 Lexia-3 Citroen Peugeot Diagnostic tool" på nettet, og er tydeligvis en Kinesisk kopi med heller tvilsom programvare vedlagt.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Noen som vet om det går ann å bruke denne programvaren

https://tpb.ipredator.se/torrent/6307531/Lexia3_V45

med denne ledningen

http://www.icarobd.com/wholesale/op-com-opcom-2010-123.html

i en Berlingo fra 2001?

 

Har nemlig kabelen fra før og tenkte at dersom den kan brukes så er det ingen vits å kjøpe ny. Er i første omgang kun snakk om å lese av feilkoder og aktivere CDvekslerfunksjonen på stereoanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å glemme det.

Den programvaren er laget KUN for å fungere med "PP2000 Lexia-3 Citroen Peugeot Diagnostic tool" og kinesiske kopier av den...

Og om et vanlig OBD II adapter med gratisprogramvare ikkje fungerer på Berlingoen, så må du skaffe akkurat det verktøyet.

(Adapteret du linker til er laget for å takle særegenheter i Opel, ikkje Citroën)

 

Forresten, hvor i heite hule fant du plass til å montere en CD-skifter i din?

I min 98modell gikk det greit å montere en på veggen under forkant av baksetet, men på 99modellen eg har nå så har man de 'smuglerlukene' i dørken, slik at dørken er høyere, og veggen ikkje lenger høy nok.

(Har et Pioneer anlegg som har 'fulgt meg' fra 96 og min CX, så i min BX, over til 98 Berlingo og nå 99modell. Ok, CD-skifteren ble bytta for en del år siden, så ble et iPod adapter lagt til - med 'dock' i askebegeret - og etter hvert ny hovedenhet med USB, BT, talestyring osv. Liker P-buss... )

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bare å glemme det.

Den programvaren er laget KUN for å fungere med "PP2000 Lexia-3 Citroen Peugeot Diagnostic tool" og kinesiske kopier av den...

Og om et vanlig OBD II adapter med gratisprogramvare ikkje fungerer på Berlingoen, så må du skaffe akkurat det verktøyet.

(Adapteret du linker til er laget for å takle særegenheter i Opel, ikkje Citroën)

 

Forresten, hvor i heite hule fant du plass til å montere en CD-skifter i din?

I min 98modell gikk det greit å montere en på veggen under forkant av baksetet, men på 99modellen eg har nå så har man de 'smuglerlukene' i dørken, slik at dørken er høyere, og veggen ikkje lenger høy nok.

(Har et Pioneer anlegg som har 'fulgt meg' fra 96 og min CX, så i min BX, over til 98 Berlingo og nå 99modell. Ok, CD-skifteren ble bytta for en del år siden, så ble et iPod adapter lagt til - med 'dock' i askebegeret - og etter hvert ny hovedenhet med USB, BT, talestyring osv. Liker P-buss... )

 

Det ante meg at det ikke ville fungere, men jeg måtte jo spørre for sikkerhets skyld. Jaja da blir det vel innom verksted og aktivere da. Har ingen CDskifter men må aktivere den for å få Ipod/minijack kabelen til å fungere. Hvor jeg trekker ut ledningen er jeg ikke helt sikker på, men tror det blir i overkant slik at jeg raskt og enkelt kan plugge den i telefonen som står rett ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i min bil så trives iPoden vldig godt i askbegeret.

(Å røyke er likevel så lite elegant at det ikkje hører hjemme i en Citroën... )

 

http://anthony-lion.livejournal.com/pics/catalog/1239/1832

 

Pakka iPoden i plast, så fyllte eg askebgeret lagvis med plastic padding(tynne lag og vent til det forrige er tørt. Plastic Padding er exotermisk), pussa litt og ga det hele en sprut svart lakk.

 

Uansett kva gjør, bare ikkje bruk en av de telefonholderne som hektes fast i luftespaltene i midtkonsollet. Ser stygt ut og er neten umulig å fjerne uten å rive istykker spjeldet.

 

Antar at stereoen din er integrert med resten av elektronikken i dashbordet?

Ellers hadde det kansje vært på tide å bytte den med noe litt mer moderne.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i min bil så trives iPoden vldig godt i askbegeret.

(Å røyke er likevel så lite elegant at det ikkje hører hjemme i en Citroën... )

 

http://anthony-lion.livejournal.com/pics/catalog/1239/1832

 

Pakka iPoden i plast, så fyllte eg askebgeret lagvis med plastic padding(tynne lag og vent til det forrige er tørt. Plastic Padding er exotermisk), pussa litt og ga det hele en sprut svart lakk.

 

Uansett kva gjør, bare ikkje bruk en av de telefonholderne som hektes fast i luftespaltene i midtkonsollet. Ser stygt ut og er neten umulig å fjerne uten å rive istykker spjeldet.

 

Antar at stereoen din er integrert med resten av elektronikken i dashbordet?

Ellers hadde det kansje vært på tide å bytte den med noe litt mer moderne.

 

Så ikke så dumt ut dette nei. Har sett liknende bli gjort i ei gammel boble. Slipper ledninger og søl og kan gjemme det unna for tyver. Stereoen min er koblet opp mot elektronikken ja så det er grunnen til at jeg har kjøpt ledning og ikke oppgradert stereoen. Satser på at det fungrer fint med sangvisning etc i displayet, men at dersom jeg spiller fra minijack er det kun tlf/mp3spilleren som viser hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår