Gå til innhold

Sandblåse rust og lakkere

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Har titta litt rundt i forumet og funnet en del nyttig info, men lurer fortsatt på et par ting som jeg håper noen kan svare på.

1. Jeg har nemlig tenkt til å sandblåse overflaterust rundt om på karosseriet. Hva behandler jeg stålet med etter sandblåsing/før sparkling?

2. Jeg skal hellakkere bilen etterpå. Må jeg da grunne hele, eller holder det å grunne kun de områdene jeg har sandblåst og sparkla, og deretter matte ned all den gamle lakken?

Hadde satt pris på en trinnvis "oppskrift" på hvordan å gjøre dette, evt. anbefaling av produkter. Resultatet trenger overhodet ikke å være perfekt, men har lyst til å bli kvitt mesteparten av rusta og gi bilen en helhetlig lakk ettersom forrige eier flikka både her og der med spraybokser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forskjellige Måter og ta rust på men jeg kan forklare min måte..

1. Sliper ned området som er rustet

2. sandblåser

3.legger ett lag metall ready lar det ligge 40min så tørker dette av nøye

4.Legger 2k epoxy grunning på det Reine metallet

5.etter grunningen er tørr legger sparkel

6.etter og ha slipt sparkel med forskjelige grovheter så legger jeg Fuller over området som er sparklet

7.sliper Fullern og fjerner ujevnehter med kloss

8.legger mere Fuller og våtsliper denne når den er tørr

og om området da er uten ujevnheter så våtsliper jeg panelet for deretter og tørke det godt og grunne hele panalet der skaden var med 2k epoxy.

venter til dagen etterpå våtsliper grunninga og legger lakk, og til slutt vente til lakken er overflate tørr 20min els. og legger på klarlakk...

slik gjør jeg det jeg er ingen lakkerer eller oppretter men funker for meg :m'm:

Ting jeg bruker:

Eksenter sliper

Sparkel fra wurth eller pp100 fra clash ohlson funker helt ok

Metall ready er vell i bunn og grunn syre med sink som eter opp det som er i porer kjøpes på gasolin.no

papir til pussing, kloss også videre får man overalt

2k lakk kan kjøpes av fks norbond.no

silikon fjerner

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forskjellige Måter og ta rust på men jeg kan forklare min måte..

1. Sliper ned området som er rustet

2. sandblåser

3.legger ett lag metall ready lar det ligge 40min så tørker dette av nøye

4.Legger 2k epoxy grunning på det Reine metallet

5.etter grunningen er tørr legger sparkel

6.etter og ha slipt sparkel med forskjelige grovheter så legger jeg Fuller over området som er sparklet

7.sliper Fullern og fjerner ujevnehter med kloss

8.legger mere Fuller og våtsliper denne når den er tørr

og om området da er uten ujevnheter så våtsliper jeg panelet for deretter og tørke det godt og grunne hele panalet der skaden var med 2k epoxy.

venter til dagen etterpå våtsliper grunninga og legger lakk, og til slutt vente til lakken er overflate tørr 20min els. og legger på klarlakk...

slik gjør jeg det jeg er ingen lakkerer eller oppretter men funker for meg :m'm:

Ting jeg bruker:

Eksenter sliper

Sparkel fra wurth eller pp100 fra clash ohlson funker helt ok

Metall ready er vell i bunn og grunn syre med sink som eter opp det som er i porer kjøpes på gasolin.no

papir til pussing, kloss også videre får man overalt

2k lakk kan kjøpes av fks norbond.no

silikon fjerner

Takk for guide! Regner med å starte snart, så dette kommer godt med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig :) bruk god tid på grunnarbeidet så blirre bra,blir det prosjekt tråd av denne bilen da?

btw 2k lakk på boks fås kjøpt på bilxtra osv

Tenkte på å lage en prosjekttråd, ja, men ettersom bilen står på hytta og jeg ikke får begynt eller tatt bilder før jeg kommer dit (sommerferien), må det nok vente. Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider