Gå til innhold

audi a6 2.5TDI lysproblem + glødeproblem

Ranger emnet

MaWii

Anbefalte innlegg

Har en audi a6 2.5TDI 96 modell. Har hatt bilen i ca 4 måneder nå og siden dag en har jeg hatt et problem med glødingen på "varm" motor.

den gløder og starter som en kule om morran når motoren har stått hele natta, men hvis motoren bare står 4-5 timer så gløder den ALDRI. Da er bilen utrolig tungstartet og ryker som bare faen. Har sjekket alt av plugger, releer og sikringer. Har også hvert på med en en tester og fant ingen feilkoder på dette. Er verdt og nevne at jeg har Defa.. selv om det kanskje ikke har en drit med dette å gjøre.

Noen som har peiling på hva som kan være feil? Noen som har lignende problem.

Har også et problem med lyset. Bilen har en bryter med 3 lys innstillinger.

nr. 1. Nærlys på uten lys i instrumentpanelet.

nr. 2. Parklys og lys i instrumentpanelet.

nr. 3. Nærlys og lys i instrumentpanelet.

Problemet er at når jeg setter brytern i posisjon 3 så kommer bare parklys og lyset i instrumentpanelet. Jævlig kjipt å måtte velge mellom å se hvor jeg kjører eller se hvor jeg kjører.

¨

bare kjør på med tips og ideer.

Takk på forhånd! :D

-magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kjølevannstemperatur er 5 grader eller mer, gløder ikke denne motoren. Den starter imidlertid lett uten minste feiltenning når det er plussgrader uten å vente på glødinga - om motoren er uten feil av noe slag.

Det er flere mulige årsaker til at din oppfører slik den gjør, følgende 2 er hva jeg anser som mest trolig.

- Feil på tempføler, slik at den tror motor er varmere enn hva den er når den ikke er skikkelig kald.

- feil innstilt innsprøytningstidspunkt, som følge av feilstilling, slitt reim eller slakk pumpereim.

Sørg for å få lest ut feilminne på bilen, det kan indikere mye.

Trolig kan mekanikere på et merkeverksted kunne si noe mer angående lysbryteren, men jeg antar det er selve bryteren som er problemet.

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider