Gå til innhold

Omega B VEIVSENSOR

Ranger emnet

Erazed

Anbefalte innlegg

Heisann. Bilen er en omega B 97 mod med motorkode X20XEV.

Jeg skal bytte veivsensor, men er ikke 100% sikker på hvor den ligger.

Jeg TROR den ligger nederst ved peilepinnen på førersiden. Korrekt?

Hvis det er tilfelle så er det nærmest umulig å komme til ihvertfall ovenfra uten å måtte demontere halve bilen.

Noen som har gjort samme jobben å har noen tips? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter nesten nederst på motoren ja, ikke langt unna peilepinnerøret. Er vondt og skru den løs ovenifra så det er best å ligge under da. Det er også umulig å legge ledningen på samme sted som den ligger originalt så pass på at den ikke blir liggende inntil noen eksosdeler eller andre varme ting.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg vært å sett under bilen og kommer fram til at det faktisk er enklere å gå ovenfra selv om at det er umulig der også! :p

Det er såvidt jeg får fingeren rundt føleren..

Tok et par bilder for å illustrere. Ledningen til føleren er merket med rød pil.

Ovenfra:

[ATTACH]30462[/ATTACH]

Under:

[ATTACH]30463[/ATTACH]

Når jeg ser dette så ser jeg for meg masse demontering for å komme ordentlig til.. Jeg er heller ingen bilmekaniker å jeg ser også for meg at det kan bli dyrt å få dette gjort på verksted.. :(

post-54016-13804854164749_thumb.jpg

post-54016-13804854164983_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det på plass! :)

Men bilen "nykker" enda.. Når jeg gir gass så nykker bilen veldig.. Hvis jeg feks ligger i 5. gir i 80km/t å flater jeg fjøla så hopper den bare liksom.. Akkurat som at den ikke tenner skikkelig på en sylinder.. Jeg fikk fortalt at jeg skulle bytte veivsensoren så skulle det bli bra, men det gjorde ikke det.. Har bytta bensinpumpe og kamføler i fjor. Noen som vet? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser motorlampa enda da? Sjekk så ikke plugghullene står i olje, kjent at toppdekselpakning ryker også fyller den opp plugghullene med olje slik at ledningene står i olje og da vil den fuske

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider