Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Outback 2.0D - motorproblemer!?

Ranger emnet


Fole_Gale

Anbefalte innlegg

En ting som jeg synes er oppsiktsvekkende, er historien bak denne boxerdiesel motoren.

Det sies at Subaru har brukt 8-10 år på å utvikle denne motoren.

For å forsøke å rette opp dette problemet med kvelning ved igangsettelse(pga utvekslingsforholdet), omprogrammerte Subaru verkstedene bilenes styreenheter.

Fiasko!.

 

Hvordan er dette fiasko ? Omprogrammering tar noen få minutter å da får bilen mere moment ved start. Har prøvd flere andre bilmerker med disel motor som er litt svak ved igang setting.

 

Disse bilene kan man ikke benytte 5 giret på ved norske landeveier, for v 100 km/t synker turtallet langt under anbefalt arbeidsturtall på en boxerdieselmotor, med det resultat at en luftkanal i innsugmanifolden soter igjen, som igjen gjør at bilen stopper hver gang man trår inn clutchen.
Hvilken luftkanal er dette ?

 

 

Denne feilen er svært alvorlig, tenk hva som skjer med en motor som kutter inn mot en rundkjøring.

Bremseeffekt og servo er satt ut av funksjon.!

Bremseeffekt vil bli dårligere ja. Men trur kanskje servo ikke kutter da den er elektrisk. Men er ikke sikker.

 

 

Ved å IKKE kjøre nevnte motor med "unormalt" høyt turtall på en dieselmotor, dannes det svært mye sot i motor, innsug og partikkelfilter.

Ett partikkelfilter er svært kostbart, jeg ser for meg bilkostnadene på sikt.

Blir kundene informert FØR de kjøper dette "problemet"?

Dette gjelder vel de fleste nyere diselmotorer. Subaru er faktisk ikke en værsting når det gjelder EGR og partikelfilter problem ifølge en selger ifra Tunap Norge - Kompetanse i kjemi som jeg snakket med for en stund siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 11 years later...

Hei! Jeg leser litt på dette forumet, da jeg hadde en Subaru Forester manuell diesel i ca. 3 år. Jeg likte bilen godt, men hadde noen dårlige erfaringer. Etter ca. 150000km røk clutchen. Heldigvis dekket bruktbilgaranti den skaden. Motoren gikk jevnt og fint, men tålte dårlig å aksellerere. Forbikjøring i 70+ var nesten umulig. Da virket det som motoren fikk aktivisert en brems, og billen rykket og hoppet. Hadde flere opplevelser som dette, og valgte å ta meg mere tid og unngå forbikjøring. Problemet ble undersøkt på merkeverksted, uten at de kunne finne noen feil. 
Etter vel 200000km var bilen på service. Med motoren i gang på verkstedet, begynte den plutselig å ruse med høyt og økende turtall.  Enden på visen ble motorhavari og kondemnering. Hadde jeg visst at det var reklamasjonsrett, ville jeg prøvd det. Flere biler av samme årgang og motor på det tidspunktet som hadde havarert. Er problemet ordnet på nyere modeller, eller bør en unngå dieselmotoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår