Gå til innhold

Til stede under EU-kontroll.

Ranger emnet


egfpar

Anbefalte innlegg

Hei,

 

finnes det noen verksted i Trondheim hvor de tillatter å være med på verksted mens de utfører kontrollen?

Jeg har ringt noen verksteder men disse tillatter det ikke. Dette er uforståelig egentlig - man ufrivillig overlatter bil til dem og får ikke lov til å se hva de gjør og hva de finner. Jeg tror mekanikkers arbeidskomfort bør ikke være viktigst under en offisiell bilkontroll. Eier bør ha lov å delta i hele kontrollen, til og med bør han få fortløppende forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er en praksis hos nesten alle bilverksteder, å takk og lov for det.

Har du noen gang gjort en jobb hvor en person har hengt over skuldrene dine å spørt og gravt om ting?

 

Å jo, mekanikerns arbeidskomfort er viktigst. Dette handler om HMS.

 

Men til spørsmålet, de eneste jeg kan tenke med som evt. vil tillate det er nok NAF sine sentre.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke problemet,du får en rapport etter kontrollen og om ønskelig går de gjennom feilene sammen med deg.

 

Så mange tvilsomme folk som godkjenner biler idag, så skjønner jeg godt at han vil verr med inn. Itillegg så er det mangen som kjører ganske hardt med bilen din, ihvertfall hvis du har en litt tøff en.

 

Men jeg har vært med på alle eu kontroller, ikke vært no problem. Ga beskjed til de i resepsjonen at hvis jeg ikke fikk vært med så går jeg en annen plass. Bare pass på å hold deg i bakgrunnen, så går det som regel greit. På alle NAF verksteder så får du lov, mange "lokale" verksteder er også kjekkere på dette. :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en praksis hos nesten alle bilverksteder, å takk og lov for det.

Har du noen gang gjort en jobb hvor en person har hengt over skuldrene dine å spørt og gravt om ting?

 

Jeg overlatter til noen en bil som er ganske dyr (til og med billigst bil kan være dyr for et menneske) og komplisert og ønsker å være med mens de undersøker det. Hvorfor må jeg stole på noen mekanikker?

Selvfølgelig begge parter må vise gjensidig respekt og forståelse.

Det bør være mere et partnerforhold. Hos en lege får du forklart din sykdom/tilstand og du får forklart forskjellige muligheter samt du bestemmer selv hvilken behanlding du får. Til og med dine nærmeste kan være under behandling.

Mens i bilverksted vet jeg til og med ikke om de har kontrollert min bil...

Bilen kan også bli utsatt for grov og unødvendig "testing" pga. at en mekanikker er misunnelig for bilen...

 

Å jo, mekanikerns arbeidskomfort er viktigst. Dette handler om HMS.

 

Kunden er viktigst. Spesielt når han betaler.

Mekkanikker må lære seg å jobbe med kunden. Verden blir mer og mer kompleks.

 

 

Men til spørsmålet, de eneste jeg kan tenke med som evt. vil tillate det er nok NAF sine sentre.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden er viktigst. Spesielt når han betaler.

Mekkanikker må lære seg å jobbe med kunden. Verden blir mer og mer kompleks.

 

Er enig med deg i alt UTENOM dette.. Jobbet som lakkrenser og dekkarbeider. Viktig å ha en grei tone og vise respekt til kundene, men arbeids ro er nødvendig for å gjøre en god jobb å kunne konsentrere seg. Bil kan bli til mord våpen, så de som holder på å skrur osv på en bil må være konsentrert å ikke behøve ta hensyn til en kunde som snuser rundt og spør om ting. Ser forskjellen at dette er en Eu kontroll, men her snakker du litt mer generelt syns jeg..

 

Så HMS er utroli viktig på et bilverksted spesiellt, mekanikeren må selv føle seg trygg å konsentrert for at jobben skal blir godt utført. Hvis du skulle komme til å klemme deg eller skade deg noe alvorlig på verkstedet mens du drev å "snoket" så vil Arbeids tilsynet komme inn å sjekke HMS og tiltak hos Firma, derfor er det også komt fram til at kundene skal holde seg ute ifra verksted hallene. Men på Eu kontroll syns jeg godt kunden kan være med å inspisere kontrollen. Bare du holder deg i bakgrunnen å ikke går i veien for andre som jobber der inne...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du ønsker å være med inn, men argumentasjonen din blir litt svak. Spesielt når du drar inn en lege: Har du noen gang fått blitt med (som publikum) inn i en operasjonssal?

 

Jeg vil påstå at kunden IKKE er viktigst (hakeslepp, eh?). Det viktigste på et verksted er at jobben blir gjort godt og effektivt, og det grunner igjen ned i komforten og hyggen til mekanikeren. Det at du presser deg inn, blir til syvende og sist å gå utover jobben mekanikerne gjør, kanskje ikke i stor grad - men de vil jobbe annerledes, og mindre komfortabelt. Jeg forstår VELDIG godt at de ikke vil stå på utstilling når de skal jobbe, det blir tungt å jobbe konstant foran mennesker.

 

///BIS

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått utført PKK hos NAF, og er alltid til stede.

 

Veldig greit å kunne få påpekt å vist hva man evt. finner å anmerke på skjemaet,

og så får man gjerne samtidig også påvist ting som ikke (ennå) gir grunn til anmerkning, men som det kan være greit å holde litt øye med fremover.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange tvilsomme folk som godkjenner biler idag, så skjønner jeg godt at han vil verr med inn. Itillegg så er det mangen som kjører ganske hardt med bilen din, ihvertfall hvis du har en litt tøff en.

 

Men jeg har vært med på alle eu kontroller, ikke vært no problem. Ga beskjed til de i resepsjonen at hvis jeg ikke fikk vært med så går jeg en annen plass. Bare pass på å hold deg i bakgrunnen, så går det som regel greit. På alle NAF verksteder så får du lov, mange "lokale" verksteder er også kjekkere på dette. :)

 

Her er vel det største problemet at man må stole på andre mennesker enn seg selv? Hvis du har eletriker,rørlegger,snekker som gjør en jobb i hjemmet ditt må du også da være tilstedet for å se til at alt går rett for seg? Det er tross alt store verdier som er i et hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel det største problemet at man må stole på andre mennesker enn seg selv? Hvis du har eletriker,rørlegger,snekker som gjør en jobb i hjemmet ditt må du også da være tilstedet for å se til at alt går rett for seg? Det er tross alt store verdier som er i et hjem...

 

Ja, akuratt. Og pga. HMS skal det forlenges at huseier må forlate huset mens de pusser opp???

Jeg vil jo vite hvilken lim de bruker i virkeligheten, legger de flis rett, e.l. Har de lagt de gode kablene jeg har kjøpt eller selger de dem og legger noe billige istedenfor? Skal jeg oppdage feil etterhvert og gjenta hele oppusing?

 

Jeg forstår at det er mer komfortabelt å jobbe uten tilsyn men de som jobber riktig trenger ikke å være redd. Når kunden oppdager/føler at en arbeider jobber riktig da overlatter han kontrollen og stoler på arbeideren. Men hvis arbeideren forlanger i utgangspunkt at jeg må ikke se hvordan han jobber med mine verdifule ting da føler jeg meg veldig ukomfortabelt...

 

Det er gså en annen ting: Noen er jo bare interessert i bilen sin og ville gjerne være med for å se hvordan et verksted fungere, hvordan min bil ser nedenfra, osv. Dette er jo veldig interessant og jeg forstår ikke hvorfor ikke tillate kunden å se bilens tekniske sider.

Man kunne få forklaring hva den slangen, hva er den andre ting, osv. hvorfor ikke? Tror ikke det ville forlenge arbeidet fryktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobber på en bil har det ofte hendt at kunden kommer inn med en kundemotager, jeg gir da beskjed om at jeg jobber ikke så lenge kunden ser på, men jeg tilbyr og vise etterpå hva som er gjort på bilen.

 

Selv når jeg skrur privat nekter jeg at noen skal sitte å se på.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater hver gang en kunde sniker seg inn på verkstedet, men han får fort beskjed av sjefen at det ikke er lov og godt er det. Tenk om kunden blir skadet mens han er inne på verkstedet. Forsikringen til verkstedet dekker kun de som jobber der. Verste jeg vet er når noen henger over meg og ser på hva jeg driver med.

 

Mener du trådstarter at du skal få full forklaring om hver eneste ting som blir gått over? Da tror jeg ikke det er noen som vil drive med eu kontroll lenger om de må snakke konstant om hva de driver med.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen paranoide verkstedkunder ja.. Værste som finnes. En kollega hadde en sånnen jævel hengende over seg når han skrudde, plutselig "glapp" han skralla og kjørte albuen i trynet hans. Da tok han hintet. :)

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig, har ikke kunden LOV ifølge arbeidsmiljøloven, å være på verkstedet. Hvis ikke annet er avtalt, og kunden møter opp i brannsikre klær, og verneutstyr. Jeg er Verneombud hos oss, og bilmekaniker. Hvis en kunde henger over en mekaniker under hva slags arbeid, kan vi, og har sagt at han må pelle seg ut, da det kan (faktisk) gå liv om noe skal skje. Og da ser det dårlig ut i rapporten at en uvernet sivil hang inne på verkstedet.

 

Men jeg skjønner hva du mener, jeg selv kjenner kompiser som vil se på slike kontroller blir gjort pga spesielle biler osv.

 

Men det er faktisk slik at mekanikeren må få jobbe i fred og ro med bilen, uten å føle seg "presset". Ønsker kunden sjekk av feilene etterpå, så skal dette gjørest med en Servicerådgiver og ikke selve mekanikeren. (I teorien). Mekanikeren, hvis han ikke vil, skal ikke ha noen plikt ovenfor å snakke med kunde. Hvis det ikke er en "sak" som omhandler noe annet.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår