Gå til innhold

Tungrattet Audi 100 TQ, feilsøking av servosystemet

Ranger emnet

aarryk

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan noen metoder for å finne ut om servokontrollen fungerer som den skal på disse?

Jeg vet ikke hva som er normal motstand ved ratting, men når jeg sammenligner den med andre biler på omtrent samme alder synes jeg den går veldig tungt i forhold.

Har hørt at pumpa er gåen hvis den lager klakke-lyder når den kjøres. Jeg har i såfall ikke den lyden. Jeg har ingen lekkasjer på systemet. Og Jeg merker ikke mye forskjell på smale/breie dekk eller stående stand/rulling.

Så servoen fungerer, men jeg føler at den må ha gått lettere enn dette tillfellet. Enten er det pumpa, eller så er det tannstanga..eller begge(?). Eller oljne? Man skal vel heller ikke blande originale mineraloljen med syntetisk. Det har jeg gjort...

Noen tips? Dyrt med tannstang- og/eller pumpeskifte hvis unødvendig.

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tannstang og servopumpe koster en del penger, ikke noen man skifter bare for å prøve. Begynn med å nytte servoolje, da til riktig type. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/224807-guide-bytte-servoolje-audi-c4.html#post2504757

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Tenkte å bytte servopumpe nå, og lurer på hva trykket i pumpa har å si? Den som er i nå har 150 bar, mens den nye er forsterket og innehar 158 bar... Har det noe å si på 100'n eller er det "bare bra"? :p Bilen har nivåregulering!

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider